  • 251. Data: 2017-01-19 17:40:55
    Temat: Re: Norwegia włączyła UKF FM (Chyba wYłączyła?)
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:58808e6a$0$643$65785112@news.neostrada.pl...

    > Watpie. Musialo instalacje zalac wszystkie, transformatory itp.
    >
    > U mnie pradu nie bylo, bo zalalo podstacje - ale Kozanow to moze z innej
    > podstacji karmiony.

    No, ja wiem, że problem, gdzie woda, to pewnie nie idealnie czysta, więc coś
    przewodzi, a wtedy prąd samonapędza poprawę przewodności... Ale mimo
    wszystko, chodzi mi po głowie, ze w jakimś reportażu mówili, że tam, gdzie
    zalało, windy chodzić przestały, ale prąd i te pozostałe sprawy były.

    > Tam, gdzie stare kable zalalo, to z rok TP usuwala usterki - i podlaczyla
    > klientow przez radio.

    Padło też, cyfrowe już wówczas łącze (no, wiązka tychże) Warszawa-Katowice,
    jakimś cudem chyba nie zdjęli nośnej, która została nieco wcześniej
    wyłączona i jakoś uruchomiono połączenie Warszawy z Katowicami, Trochę
    potrwało, zanim przywrócili cyfrę.

    > Sprobuj. Rozladuj baterie do tego stopnia, ze telefon sie sam wylaczy,
    > a potem laduj po minucie z sieciowej ladowarki.

    Nokia, 3210, 3310... Jak się wyłączyło, to czasem wystarczyło minutę baterie
    w ręce pogrzać, by udało się wysłać SMS-a, zanim wyłączyło się znowu.

    > Po paru minutach reka odpada, a prad z takiej ladowarki mniejszy niz
    > sieciowej.

    To przecież nie do domu...

    > O starym telefonie pisze.
    > A masz taki stary w szufladzie ? Bo jak nie, to musi byc smartfon :-)

    Gdzieś mi się walają wspomniane wyżej Nokie, muszę zobaczyć, czy jeszcze
    żyją.

    > Da sie, ale
    > a) elektronarzedza nie dzialaja, wywierceni dziurki moze byc problemem
    > b) wiaterek zwykle u mnie znikomy.

    Spokojnie, da się teściowej talerz grochówki i potem "mamusiu,
    wiatraczek..."

    > http://mlodytechnik.pl/zrob-to-sam/1120-mini-elektro
    wnia-wiatrowa

    Ręcznymi się zrobi, korba, wiertarka, hetania będzie, ale jak ktoś się
    uprze...?

    > Lampki ogrodowe wymagaja calego dnia, a akumulatorek tam malutki.

    To kilka takich do kupy i myślę, że możemy już o czymś porozmawiać.

    > Nie ma, ale ile lat wytrzyma ? Potem trzeba bedzie kupic druga, a w
    > miedzyczasie zadnej awarii nie bedzie :-)

    Aku suchoładowany, wysuszony, elektrolit w baniaku w bezpiecznym miejscu, z
    rok jeden taki u mnie w domu przeleżał, fachowiec zalał i było git.

    > Lupke trzeba naprowadzac, a zachmurzenie jest czeste.

    Wiadomo, ale nie zawsze.

    > Ale to nie problem - flaszke denaturatu mozna w domu miec, albo pudelko
    > swieczek.
    > Silnik jest problemem - po ilu godzinach pracy sie rozpadnie :-)

    To zrobić z porządnych materiałów...

    > Fajna rzecz ... ale w miedzyczasie troche wyroslem z campingow :-)

    Ja nie korzystałem, to było załapywanie się gdzieś na odwiedzanym obiekcie i
    radzenie sobie samodzielnie, choć w grupie, by się wspierać.

    > Zapewne tak - tylko ze kasy bez lokalnego serwera pewnie nie rusza.

    Zwykły pecet, blaszak, trochę skrętki, czy innego czegoś, łączymi kilka
    najważniejszych i jest ruch.

    > I trzeba z 500W ... ale to problem nie jest, maja wieksze generatory na
    > stanie.
    > I przedluzacze, do podlaczenia potrzebnych urzadzen :-)

    To nie ulega wątpliwościom.

    > Moze byc drobny problem z przeniesiem tych kas - kabelkow tam pewnie
    > troche.

    To położyć coś tymczasowego, albo spiąć to przez wifi, dobry router może
    mieć całkiem niezły zasięg (mój ConnectBox tak ok. setki metrów, pewnie i
    dalej pójdzie, ale nie było okazji tego sprawdzić)

    > Ale co - chcesz wpuscic ludzi na ciemny sklep ?
    > Wpuszczac tylko z latarkami ?
    > Sprzedawac przed sklepem artykuly pierwszej potrzeby ?

    Najbardziej ostatnia opcja. To jasne, że w takiej sytuacji priorytet dla
    najważniejszych artykułów, czyli jakieś dupki ozdóbki to w drugiej
    kolejności, bo bardziej należało by sprzedać uszczelkę do kranu komuś, komu
    woda w klopie cieknie (o ile będzie pompowana, ale załóżmy, że będzie), niż
    komuś, komu się wzorek klamki na drzwiach do kuchni nie podoba. Klameczkę
    ktoś może sobie zamówic i uzyskać, gdy zejdzie najgorszy ruch spośród
    potrzebnych rzeczy, albo ruch chwilowy zmaleje do poziomu umożliwiającego
    zajęcie się czymś jeszcze.

    > Z drugiej strony - sa i wieksze generatory, na kolach, w godzine moze
    > dojechac.

    Tylko, aby dopasować wydajność do zapotrzebowania, bo marnotrawieniem będzie
    raczej, gdy przyjedzie taki kontener, a energii będzie trzeba tyle, co na
    poodkurzanie w przedpokoju, bo na same opory i utrzymanie więcej się straci.

    > No chyba, ze wszystkie drogi zalane :-)

    Może byc problem, ale ponoć gdzieś dronów mają używać do dostarczania
    klientom towarów, to takiego niewielkiego baniaczka z paliwkiem, czy wręcz,
    podczepionym generatorem, można by puścić. Byle nikt tego niepowołany nie
    przechwycił.

    --
    ...Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
    tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

  • 252. Data: 2017-01-19 17:54:26
    Temat: Re: Norwegia włączyła UKF FM
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Zbyt to by było skomplikowane.

    IMO - latwiejsze.
    Startujemy proces systemowy, ktory rusza co 15 minut i adres MAC sobie
    przelicza na kolejny z generatora pseudolosowego.
    Nie interesuje go aktualny czas, dokladnosc itp.

    Ale tak sobie mysle ... przeciez taka zmiana MAC to nie taka prosta -
    pakiet jakis trzeba wyslac, zeby switcha poinformowac o nowym.
    No dobra, drobiazg.
    ARP trzeba rozeslac, zeby internet dobrze trafial. No tez drobiazg,
    ale trzeba zrobic.

    DHCP ...nie wiem - jest tam opcja, ze urzadzenie prosi o
    odnowe/przydzielenie konkretnego IP ?
    Chyba nie ma, a nawet jak jest, to przeciez powinien odmowic, bo
    przydzielony do innego MAC.
    Niby nam do niczego ten DHCP nie potrzebny - ale jak sie nie bedzie
    odnawial, to gotow przyznac IP komu innemu.

    A zmienic IP co 15 minut - co z otwartymi polaczeniami ?

    J.

  • 253. Data: 2017-01-19 17:59:20
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > No ale po co flash w scalaku kontrolera ethernetu? Ja stawiam na to,

    Do boot romu chociażby?

    > że w takich jest przepalanka, a gdy ethernet jest tylko dodatkiem do
    > procesora, to może korzystać z flasha (choć też nie musi). Procesory
    > Pentium Intela kiedyś miały numer seryjny, ale Unia ich pogoniła z
    > takimi pomysłami. Nie wiem jaką technologią to było zrobione.

    PHY nie ma adresu MAC i o to dba procek z jego obsługą (PHY).
    Kontroler ethernet do procka ma - i tu ciekawe - podejście do eeproma:
    http://www.microchip.com/wwwproducts/en/KSZ8851
    A te, co są na kartach sieciowych, mają flash bo gdzieś się musi podziać
    bootroom. Przecież nie na podstawce. Masz jeden scalak zwykle i tyle. O
    tu np:
    http://picclick.ca/HP-Intel-Pro-1000-CT-GbE-PCI-e-X1
    -142145974586.html
    Widać wyraźnie, że nad transformatorem - siedzi flash Winbonda 25C40. Z
    kolei na wersji PCI siedzi 93C46. Jak widać jest całkiem gdzie indziej
    niż myślałem. A 93C46 to jednak mała trochę jest jak na bootrom.

    Pozdrawiam

    DD

  • 254. Data: 2017-01-19 18:03:12
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Może nawet mam gdzieś jeszcze NE1000. Ile tam scalaków był, to aż
    > głowa boli! Człek nie dojdzie który do czego.

    > Taka ciekawostk przyrodnicza: karty Etherlink III (3c905) mają wbudowany
    > programator pamięci flash, dobrze obsługiwany zewnętrznym softem. Tych
    > co mają podstawkę na kość, używałem do odczytywania i programowania
    > pamięci zupełnie niezwiązanych z ethernetem.

    No proszę - dobrze wiedzieć, chociaż teraz to już użyteczność tej wiedzy
    może nie jest największa, ale zawsze. Czy któraś z wersji była w tym
    względzie lepsza? Od strony systemu na pewno była spora różnica między
    3C905B i C i potrzebne były inne sterowniki, więc niekoniecznie soft
    potrafił właściwie obsłużyć.

    Tzn?

    Pozdrawiam

    DD

  • 255. Data: 2017-01-19 18:42:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >Ale mimo wszystko, chodzi mi po głowie, ze w jakimś reportażu mówili,
    >że tam, gdzie zalało, windy chodzić przestały, ale prąd i te

    To moze jakies inne osiedle.
    Tam bylo ze 2-3m wody.
    Co prawda budynki takie, ze parter podobnej wysokosci od gruntu, a
    nizej to tylko garaze ... ale podejrzewam, ze transformator tez sie
    jakis znalazl na poziomie gruntu.
    A jak transformator - to chyba nie mowimy o wzglednie bezpiecznnych
    220V :-)

    >Nokia, 3210, 3310... Jak się wyłączyło, to czasem wystarczyło minutę
    >baterie w ręce pogrzać, by udało się wysłać SMS-a, zanim wyłączyło
    >się znowu.

    Moze nokia, moze podgrzanie - siemens juz tak latwo nie chcial
    wstawac.

    >To przecież nie do domu...

    Chodzi mi o to, ze wymaga co najmniej paru minut z sieci, z takiej
    korbki minut ladowania wiecej, a reka odpada po mniej :-)

    >Gdzieś mi się walają wspomniane wyżej Nokie, muszę zobaczyć, czy
    >jeszcze żyją.

    Sprawdz. Ciekaw jestem czy bateryjki jeszcze dobre - Nokia robila
    porzadne.

    A potem dojdzie nowy problem - sim niekompatybilny, gdzie ja podzialem
    adapter micro/nano-mini :-)

    wnia-wiatrowa

    >Ręcznymi się zrobi, korba, wiertarka, hetania będzie, ale jak ktoś
    >się uprze...?

    Reczna wiertarke mam, ale czy to ciagle taki dostepny sprzet ...
    no ale mozna sprobowac np gwozdziem dziure zrobic.

    Niestety - dopiero przy takiej klesce wychodzi, jak bardzo jestesmy
    uzaleznieni od cywilizacji.

    >Aku suchoładowany, wysuszony, elektrolit w baniaku w bezpiecznym
    >miejscu, z rok jeden taki u mnie w domu przeleżał, fachowiec zalał i
    >było git.

    A to owszem, ale robic system awaryjny wymagajacy 8h do uruchomienia ?

    >Wiadomo, ale nie zawsze.

    Nie wiesz, ze jak bedzie najbardziej potrzebne, to sie zachmurzy ? :-)

    >Zwykły pecet, blaszak, trochę skrętki, czy innego czegoś, łączymi
    >kilka najważniejszych i jest ruch.

    Zwykly pecet, ale skonfigurowany i gotowy do obslugi kas jest raczej
    porzadniejszy serwer.
    No i zapotrzebowanie na moc troche rosnie ..

> [...]
    >drugiej kolejności, bo bardziej należało by sprzedać uszczelkę do
    >kranu komuś, komu woda w klopie cieknie (o ile będzie pompowana, ale

    Nie bylo.
    Tu juz nie jestem pewny - czy zabraklo pradu (w hydroforach na pewno),
    czy zaklad "produkcyjny" zalalo i trzeba bylo elektryke wysuszyc
    (tzn - zalalo, bo nad rzeka), czy nie chcieli pompowac, bo zalalo tez
    czerpnie i potem byl okres dezynfekcji (byl).
    Cos dwa tygodnie na beczkowozach.

    No ale moze byc inna kleska, i woda bedzie..

    A - jeszcze zalalo oczyszczalnie i przepompownie sciekow, wiec
    wylaczenie wody jak najbardziej pozadane :-)

    J.

  • 256. Data: 2017-01-19 19:15:09
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2017-01-18 o 17:05, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup

    > Ryli?

    A nie?

    10 kHz * 4bit/s/Hz = 40 kbit/s

    przy kompresji MP3 daje to 480 kbit/s. Za mało na hifi stereo?

  • 257. Data: 2017-01-19 19:39:44
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2017-01-16 o 17:35, Marek pisze:

    > Słyszałeś o takim wynakazku jak karta sim?

    Słyszałeś o takim problemie 'brak zasięgu'?

    MJ

  • 258. Data: 2017-01-19 19:41:44
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2017-01-17 o 09:58, s...@g...com pisze:

    > Multicast is dead. Dlatego napisalem w cudzysłowiu bo to wymaga
    > podejscia rozproszonego. Łączysz sie do rmf a rmf wie gdzie masz isp
    > i przekieruje cie do ichniego proxy. Ichnie proxy sciąga strumien raz
    > z rmf i rozsyła do 10 klientów.
    >
    > To sporo łatwiejsze do zrobienia niż multicasty na cała polske w
    > każdym isp, domu, tetheringu androidowym itp...

    To się nazywa Akamai.

    :)

    MJ

  • 259. Data: 2017-01-19 19:43:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup

    >A nie?
    >10 kHz * 4bit/s/Hz = 40 kbit/s
    >przy kompresji MP3 daje to 480 kbit/s. Za mało na hifi stereo?

    Rozumiem, ze szacujesz, iz dysponuja 40kb/s.

    To mp3 skompresowane do 40kb/s zdecydowanie nie jest Hi-Fi :-)
    A w zasadzie do 32kb/s, bo cos tam jeszcze odpadnie.

    Ale przy 64QAM mamy ~60kb/s i jakosc gwaltownie rosnie ... a tam
    przeciez jakies jeszcze lepsze metody kompresji stosuja - to moze sie
    zmieszcza.

    J.

  • 260. Data: 2017-01-19 20:21:00
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "viktorius" <v...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Mój DSL 2Mbit był za 250 po promocjach, z lojalką na 24 miesiące.
    > Bezterminowa stał za 650 za 2Mbit.

    A mój SDI, w maju 2000, kosztował mnie 999, dawali bezterminowo (nie
    słyszałem o lojalkach).