    From: "JoteR" <j...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: [OT] Internet w telefonie
    Date: Tue, 24 Feb 2009 19:43:04 +0100

    "Rex" napisał:

    > Nie ma czegoś takiego jak telefon za 1 zł, ani X minut za darmo.

    Oczywiście, za wszystko trzeba zapłacić. Już operatorzy o to zadbali.

    > Jak się policzy abonament z całego okresu trwania umowy, okazuje się,
    > że "telefon za 1 zł" często jest droższy niż gdyby go kupić po normalnej
    > rynkowej cenie i wydać jednorazowo większą kwotę.

    Nie każdy ma akurat w kieszeni wolne 700 zł (tak tak, panie Strybyszewski,
    słownie: siedemset - jakoś te F480 wbrew twojemu ujadaniu nie chcą stanieć,
    a nawet wręcz przeciwnie) i woli kupić na raty o stałej wysokości, co przy
    latającej złotówce ma swoje zalety. W sklepach typu "raty 0%" ceny telefonów
    są kosmiczne, zatem policzmy to na przykładzie "najpopularniejszej taryfy" w
    Play, czyli rat w wys. 50zł/mies.: 50 zł x 24 miesiące = 1200 PLN za telefon
    oraz 2h i 46 min. rozmowy miesięcznie. Pomijam tu obniżki za zakup przez
    Internet i rozmaite podstępne "bonusy", które trzeba w odpowiednim momencie
    dezaktywować. Kupując osobno telefon, niech już będzie że na (za
    przeproszeniem) Allegro, zostaje 1200 - 700 = 500 zł na rozmowy przez dwa
    lata, czyli ok. 21 zł mies. na rozmowy. Żeby mieć za to również te 166
    minut, musiałyby one być w cenie niecałych 13 gr. Dzisiaj mało realne, nawet
    przy długim stażu i branzlowaniu się tzw. podwójnymi doładowaniami
    (doładuj - zjedź do X zł. - znowu doładuj - to nie zabawa za 21 zł
    miesięcznie).
    Pomijam tu takie niuanse jak jednorazowy (spory) wydatek na telefon kontra
    "raty" czy w drugą stronę - wolność kontra cyrograf. Każdy musi sobie sam
    wyliczyć, co mu się bardziej opłaci. Notabene był tu na grupie jakoś rok
    temu zagorzały zwolennik prepaidu, który miesiąc po stoczonej tu pyskówce, w
    której odsądził "abonamentowców" od czci, wiary i rozumu - sam się przeniósł
    właśnie do Play na abonament, połasiwszy się na telefon za złotówkę ;-) Ale
    przyznał bez bicia, że dokładnie sobie to przekalkulował, a znając go
    również z innych grup wiem, że liczyć, burżuj jeden, umie ;-)

    JoteR