  • 11. Data: 2021-07-15 23:51:20
    Temat: Re: Oddam CD/DVD z EP 2000-2009
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 13.07.2021 o 09:01, MKi pisze:

    > Bo kiedyś płyty CD były z poliwęglanu. Można było je zwinąć w trąbkę.
    > Nie wiem z czego są teraz, ale przy próbie ugięcia pękają.

    Wtedy, i teraz też, płyty CD były z poliwęglanu. Mam takie co mają
    prawie 30 lat, ale żadna nie daje się zwijać w trąbkę.
    Dodatkowo poliwęglan poliwęglanowi nie równy i może ten obecny do
    niczego się nie nadaje, tylko skąd ONI wiedzą czy ja wywalam płyty z
    przed roku czy dekady?

  • 12. Data: 2021-07-16 04:32:20
    Od: ptoki <s...@g...com>

    wtorek, 13 lipca 2021 o 02:01:38 UTC-5 MKi napisał(a):

    > Bo kiedyś płyty CD były z poliwęglanu. Można było je zwinąć w trąbkę.
    > Nie wiem z czego są teraz, ale przy próbie ugięcia pękają.

    Nadal sa. I nigdy sie nie zwijaly. No, moze jak podgrzac do 70-90-110stopni to moze i
    sie deformuja ale zimne nie.

    A nie nadaja sie do recyklingu bo sa materialem zlozonym. czyli plastik plus
    metalizacja i na dodatek farba.

    Ogolnie temat recyklingu to sciema jakich malo.

    Z popularnych przedmiotow to recyklingowac mozna butelki PET. Troche plastikow HDPE i
    to tylko jak sa czyste, bez grubszych nadrukow, tluszczu.
    KArtony tetrapak mimo ze maja namalowane ze sa recyklingowalne w praktyce nie nadaja
    sie do niczego. Robi sie z nich jakies maty celulozowe i to tylko gdzieniegdzie bo w
    wiekszosci przypadkow nawet stare gazety sa od nich lepsze w takich zastosowaniach.

    Tu probka propagandowa:
    https://2018.dlaplanety.pl/ekoedukacja/27-recykling-
    produktow-wielomaterialowych-w-praktyce
    https://www.tetrapak.com/en-pl/sustainability/recykl
    ing-w-polsce

    Wyglada fajnie?

    Praktyka jest jednak duzo smutniejsza.
    Nikt w prawdziwym zyciu nie widzial produktow z tetrapaka.
    https://mashable.com/article/tetra-pak-recycle
    A jakby ktos nie lubil randomowego bloga to tu jest gazeta
    https://www.spiegel.de/international/business/corona
    -plastic-boom-the-myth-of-german-recycling-a-f136c2c
    7-09f2-40f3-8736-1b644f00da05

    No i te tetrapaki recykluje sie raz. Potem tylko modlic sie ze to co z nich zrobiono
    i jakims klejem spojono dlugo bylo uzywane bo i tak wyladuje na smietniku.

    Nawet szklo i aluminium jest problematyczne w recyklingu bo albo kolorowe albo
    domieszki powoduja ze trzeba kombinowac ze skladem (tyczy sie to tak samo stali) zeby
    wyszlo takie jak z rudy.
    Nawet biorac pod uwage ze zlom aluminiowy juz jest w postaci metalicznej,
    wysortowanej nitk sie o niego jakos specjalnie nie zabija. O miedź i owszem, o
    katalizatory tez. O aluminium - tak se, O szklo? Nikt.

    https://www.ekosylwia.pl/cennik

    ceny recyklingowe samochodow - 0.5-1pln za kg. Cena spada o 20% jak nie ma
    katalizatora.
    Aluminium - okolice 5pln
    nierdzewka - 5pln
    zwykla stal 1pln.

    Kto sie bedzie po to schylac jak z kopalni/huty taniej i prosciej?

    Sam se zbieram HDPE zeby przetopic i potem se pofrezowac albo wytliczyc jakiegos
    pasciaka. Nic innego sie nie recyklinguje a jak sie udaje ze sie tak robi to sie
    tylko udaje...

  • 13. Data: 2021-07-16 09:32:27
    Od: MKi <...@...com>

    W dniu 2021-07-16 o 04:32, ptoki pisze:

    > Nadal sa. I nigdy sie nie zwijaly. No, moze jak podgrzac do 70-90-110stopni to moze
    i sie deformuja ale zimne nie.

    Może i mam demencję starczą, ale dobrze pamiętam, że zwinąłem
    w trąbkę CD z jakiegoś Chipa czy innego Komputer świata gdzieś
    tak z 20 lat temu.
    Bez żadnych dodatkowych bodźców typu nagrzewanie. Czysta, mechaniczna,
    ręczna siła.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 14. Data: 2021-07-16 10:04:47
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Trudno to sobie wyobrazić, aczkolwiek płyty mocno różnią się grubością i sztywnością.
    I generalnie robią się coraz cieńsze, a nie coraz grubsze.

    -----

  • 15. Data: 2021-07-16 13:23:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MKi" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >tak z 20 lat temu.
    >Bez żadnych dodatkowych bodźców typu nagrzewanie. Czysta,

    A duza siła ?

    IMO - zle pamietasz, ale moze byla jakas seria "gumowych" plyt.

    Mnie z kolei chodzi po glowie akcja niszczenia "pirackich plyt", gdzie
    jezdzono przez ich stos spychaczem.
    O, np

    https://wiadomosci.wp.pl/dzieci-przygladaly-sie-jak-
    walec-niszczy-plyty-6036231165203585a

    To chyba nie dlatego, ze sie latwo wyginaja i same prostuja?

    J.

  • 16. Data: 2021-07-19 09:41:21
    Od: MKi <...@...com>

    > A duza siła ?

    Samymi rękami.
    Żaden ze mnie mocarz.
    Ale łatwo nie było, trzeba było się wysilić.

    > IMO - zle pamietasz, ale moze byla jakas seria "gumowych" plyt.

    Może faktycznie była jakaś nietypowa seria.
    Bo pamiętam dobrze. Płyta się nie chciała czytać i dlatego
    zacząłem eksperymenty niezwiązane z przewidzianym zastosowaniem.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 17. Data: 2021-07-19 10:03:30
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W kwestii dziwactw. Mam kilka płyt zrobionych z czarnego tworzywa, na
    tylnej stronie mają nacięty rowek z nagraniem do odtwarzania w starym
    gramofonie. Ale to nowa produkcja.

    P.P.

  • 18. Data: 2021-07-19 21:28:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 19 Jul 2021 10:03:30 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:
    > W kwestii dziwactw. Mam kilka płyt zrobionych z czarnego tworzywa, na
    > tylnej stronie mają nacięty rowek z nagraniem do odtwarzania w starym
    > gramofonie. Ale to nowa produkcja.

    Smieszne. Dlugosc nagrania analogowego pewnie zbyt mala ... chyba, ze
    to jakis "singiel".

    A w dodatku dziura nie taka - dodali jakis adapter srednicy ?

    A pare lat pozniej
    https://en.wikipedia.org/wiki/DualDisc

    J.

  • 19. Data: 2021-07-20 13:54:18
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Mon, 19 Jul 2021 21:28:25 +0200, J.F pisze:
    > Smieszne. Dlugosc nagrania analogowego pewnie zbyt mala ... chyba, ze
    > to jakis "singiel".
    > A w dodatku dziura nie taka - dodali jakis adapter srednicy ?

    Też mi się wydawało to karkołomnym pomysłem, ale ludzka inwencja granic
    nie uznaje:
    https://www.wired.com/2008/05/vinyl-cutter-et/

    k.