  • 41. Data: 2017-03-20 17:37:45
    Temat: Re: Ogniwa lampek ogrodowych (i inne takie) - jak szybko mogą migać?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Monday, March 20, 2017, 12:11:24 PM, you wrote:

    [...]

    > Jako odbiornik użyj fotodiody - może być na IR (z filtrem), tylko nie
    > wiem, czy znajdziesz odpowiednio jasną diodę (lub diody) IR. Ewentualnie
    > kilka(naście) diod IR i soczewka...

    A te fotodiody, na których robiłeś zasilanie do piszczącego serduszka?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 42. Data: 2017-03-20 17:38:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Przy zastosowaniach związanych z zapisem dźwięku modulacja zasilania
    >lasera oczywiście wystarcza.

    Z tym, ze kolega chcialby chyba modulacje na jakiejsc czestotliwosci
    radiowej.
    Co nas przenosi w setki kHz ... podejrzewam, ze wyrobi, ale nie
    sprawdzalem.

    >Jeśli chce się wyciągnąć jak najwięcej
    >ze światłowodowej linii telekomunikacyjnej, to modulacja wygrywa.

    A w linku byly 4Gb/s ...

    J.

  • 43. Data: 2017-03-20 17:55:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Z tym, ze kolega chcialby chyba modulacje na jakiejsc czestotliwosci
    > radiowej.
    > Co nas przenosi w setki kHz ... podejrzewam, ze wyrobi, ale nie
    > sprawdzalem.

    Takie częstotliwości, to wciąż prąd "prawie stały".

    > A w linku byly 4Gb/s ...

    Zwłaszcza jeśli z tym porównać.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2017-03-20 20:47:52
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "SW3" <s...@p...fm.invalid> napisał w wiadomości
    W dniu 18.03.2017 o 15:46 HF5BS <h...@...pl> pisze:

    > A na innych pasmach? Ani CB ani PMR?

    Jeśli, to raczej coś niskoczęstotliwościowego. Średnie fale jeszcze powinny
    dać radę, a taki choćby FT817 ma zakres fal... no, tych krótszych średnich,
    ale jeszcze przebijających się przez mury.
    CB nie miałem okazji wypróbować, ale nie spodziewam się, aby poszło mocno
    dalej, niż zakres 2-metrowy, PMR, ja bym jednak używał częstotliwości, albo
    długości fali (bo nie każdy wie, ile to) - ok. 460 MHz, czyli nieco mniej,
    niż 70 cm, raczej będzie podobnie. Oczywiście, jeśli będzie okazja, to
    powtórzę próby z większym naciskiem na dokładność (choćby miarkę wezmę, po
    ilu metrach mi sygnał zginął). Może w jakiejś kopalni się uda? Wydaje mi
    się, że powinno być podobnie, jak w korytarzach MRU. I do tych badań może
    być przydatny komunikator-latarka, gdzie będzie się po prostu widzieć
    światło ze światłem - myślałem np. o sterowaniu nadajnikiem drugiego radia,
    aby badanie mogła wykonać jedna osoba. A sposób umieszczenia diod ma
    zapewnić, żeby był brak konieczności dokładnego kierowania jednego
    urządzenia w drugie.
    Problemem komunikacji w paśmie 2 metrów może być jeszcze to, że w wielu
    miejscach, rozmiar poprzeczny korytarza, to ok. 2 metrów właśnie,
    przypuszczam, że to może być jedna z przyczyn, że sygnał tak szybko i
    gwałtownie zanika. Dodatkową sugestią ku temu jest fakt, że zasięg ten
    niespecjalnie zależy od załamania korytarza, czy innych przeszkód, nawet w
    postaci kolejnego muru żelbetowego, po drodze.

    Testowane było w prostym korytarzu, na zakręcie, na kancie, na zakręcie "pod
    włos" - tzn. że jak korytarz rozwidlał się idąc prosto i skręcając lekko w
    którąś stronę, to stacje były w tych odnogach, więc sygnał musiał nieźle się
    nagimnastykować. I tak mimo wszystko, ok. 100 metrów (na oko, miarki nie
    miałem, ale nawet połowy długości "dworca" nie było... kojarzy ktoś bodajże
    "Heinricha"?) i zasięg urywa się nagle, na dystansie może 2-3 metrów. A
    światło, jeśli jest prosty odcinek korytarza, to widać nawet z odległości
    ponad kilometra. Bardzo wysoka czułość odbiornika potrzebna mi jest po to,
    by np. świecąc komunikatorem w jednej odnodze, lub zza zakretu, kiedy widać,
    że coś się migocze na ścianach, z drugiej udało się złowić chociaż szczątek
    światła. Zastanawiam się też, czy nie pójść raczej w wykrywanie
    zgaszono-zapalono (czyli w sygnał zróżniczkowany), niż w bezpośrednie
    wykrywanie jest-nie ma, aby mniej przeszkadzały ewentualne światła
    postronne - po prostu kondziołem odetnie się składową stałą i analizując
    "piki" wykombinuje sie przeb ieg do właściwej obróbki. I tak później trzeba
    to będzie scałkować, choćby dla próby odtworzenia przebiegu. Oczywiście,
    zadbane będzie, aby nie przekombinować, stąd próby, aby to w ogóle ruszyć,
    migająca dioda versus (czyli vs) fotoogniwo i tym samym próby ile się z tego
    wyciagnie, nie żal będzie nawet pokupować w sklepach lampki ogrodowe i
    porozpieprzać je, przy okazji wykorzystując resztę lampki do potrzeb
    projektu. Korci mnie porobić próby przy zamgleniu, kiedy odbiornik odbierze
    światło rozproszone na mgiełce... kojarzy ktoś z nocnej wycieczki drogą
    daleko poza miastem, gdzie latarni nie ma i jest ciemno, jak w dupie?
    Mgiełka, jedzie auto, wzniesienie... i dużo wcześniej widać, że ta mgiełka
    zaczyna zwracać światło. To juz wiecie, co mam na myśli :) Teraz poświecić
    jedną latarką, drugą za pagórkiem to odebrać... Nie da się? :) Z innej
    paki - miłośnicy LHS zeznają, że podobno już pół godziny przed przejazdem
    pociagu, można usłyszeć z oddali jego hałas... Rzecz jasna, nie w mieście...

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 45. Data: 2017-03-20 20:55:23
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > 2m nie działa, a KF?

    Nie miałem radia KF, aby wypróbować. Jednakże, skoro można na dole słuchać
    stacji średniofalowych, to zakres 160m powinien coś dać.

    > Chcesz mieć nośną 100kHz i na niej głos (AM? FM? PWM? SSB?), a po drugiej
    > stronie wąski filtr? Ma być simpleks, półdupleks, pełny dupleks?

    Jeszcze do końca nie wiem, bo sie zastanawiam, w którą stronę pójść. Stąd
    najpierw chcę podziałać w najniższej warstwie - chamskie miganie diodą, po
    drugiej stronie chamskie podpięcie ogniwa do oscyloskopu, lub w przypadku
    fotoopornika (zakładając, że wydoliłby) odpowiednia, prosta elektronika,
    pomiędzy coś do tłumienia i jazda z tym koksem zobaczyć, do ilu się zejdzie.

    > Jako odbiornik użyj fotodiody - może być na IR (z filtrem), tylko nie
    > wiem, czy znajdziesz odpowiednio jasną diodę (lub diody) IR. Ewentualnie
    > kilka(naście) diod IR i soczewka...

    Możliwe, ze tak zrobię, musiałmym jednakże ominąć pewną sprawę - układ ma
    być skrajnie czuły, tak więc tam, gdzie się da, filtrów chyba nie dam. A
    może to uproszczenie okaże sie niekonieczne, to filtry zostawię. Trzeba
    rozważyć "zady i walety". Liczę na to, że między rozchodzącymi się odnogami
    korytarza, świecac w jednym, z drugiego uda się wykryć chociaż szczątek
    światła - i chcę to podać dalej. Ale to, jak już opanuję niższe warstwy.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 46. Data: 2017-03-20 22:23:25
    Od: Swift <p...@g...com>

    http://www.airlinx.com/products.cfm/product/19-0-0.h
    tm

    Co prawda nie do transmisji mowy, ale do optycznego "przedłużania" zasięgu sieci LAN
    - robią to w bliskiej podczerwieni (ok 800 nm). Zasięg max. do 2 km.
    Pamiętam jak w połowie lat 90-tych, któryś z polskich większych dystrybutorów sprzętu
    sieciowego, oferował coś podobnego produkcji jakiejś firmy izraelskiej - nie
    pamiętam nazwy, też działało to w IR.

  • 47. Data: 2017-03-21 12:16:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >wielu miejscach, rozmiar poprzeczny korytarza, to ok. 2 metrów
    >właśnie, przypuszczam, że to może być jedna z przyczyn, że sygnał tak

    Ten korytarz to ze zbrojonego betonu ?
    Cos mi chodzi po glowie, ze jest jakis minimalny rozmiar falowodu ...
    ale tam raczej wszedzie jest ponad 2m.

    A moze zbrojenie jakos wrednie rozlozone, ze np co metr jest pierscien
    w tunelu.

    PMR i CB warto sprawdzic ...

    >Zastanawiam się też, czy nie pójść raczej w wykrywanie
    >zgaszono-zapalono (czyli w sygnał zróżniczkowany), niż w bezpośrednie
    >wykrywanie jest-nie ma, aby mniej przeszkadzały ewentualne światła

    Wiele z konstrukcji traktuje fotodiode jako zrodlo sygnalu radiowego.
    Normalna modulacja AM czy FM po stronie nadawczej, a po stronie
    odbiorczej mozna uzyc typowych konstrukcji radiowych.

    >postronne - po prostu kondziołem odetnie się składową stałą

    To nie takie proste, jest ma dzialac w szerokim zakresie oswietlen.
    Ale jesli radiowo - mozna maly transformatorek powietrzny ...

    J.

  • 48. Data: 2017-03-21 14:25:45
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Taki fotopowielacz bardzo łatwo jest uniezdatnić. Wcale go nie trzeba
    > upuszczać, wystarczy mu fotonów wpuścić znacząco więcej niż jeden.

    Tylko jak jest zasilany czy także podczas przechowywania? Jak on się wtedy
    uniezdatnia?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 49. Data: 2017-03-21 14:29:02
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > Pewien prosty wybieg może pomóc nieco uniezależnić się od świateł tła -
    > konkretna częstotliwość migania, a po stronie odbiorczej obwód strojony
    > i zmartwienie, by raczył przenieść zmianę współczynnika wypełnienia...

    Tak robią to piloty, tylko OIDP nie ma tam modulacji PWM, tylko inna (np.
    kod RC5).

    Diody nadawcze nie dość, że mają pewną konkretną długość fali (która jest
    przepuszczana przez filtr w odbiorniku), to jeszcze mają konkretną
    częstotliwość, bodajże 36 kHz, która jest filtrowana już elektronicznie.
    Są gotowe 3-nóżkowe odbiorniki - podajesz zasilanie i dostajesz na wyjściu
    cyfrową informację, czy nośna 36 kHz jest, czy jej nie ma.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 50. Data: 2017-03-21 15:09:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Wysocki napisał:

    > Tylko jak jest zasilany czy także podczas przechowywania? Jak on się
    > wtedy uniezdatnia?

    Podejrzewam, że tłum powielonych i spanikowanych elektronów może stratować
    elektrodę. A więc tylko w zasilanych. Zaznaczam, że z fotopowielaczami
    nie miałem bliskich kontaktów.

    --
    Jarek