  • 1. Data: 2017-03-18 15:46:37
    Temat: Ogniwa lampek ogrodowych (i inne takie) - jak szybko mogą migać?
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Hej!
    Takie pytanie, które zawarłem w temacie i tu powtórzę:
    Mam dwie lampki ogrodowe, powiedzmy, że świecą, bo świeca i zaprzeczyć sie
    temu nie da.
    Ale ja bym sobie zrobił coś innego...
    Chodzi mi o urządzenie, do fotoelektrycznego porozumiewania się na spore
    odległości, np. chodzi mi o korytarze Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego,
    gdzie latarkę widać, a łączności radiowej (pasmo 2m) za cholerę nie ma. A
    krzyczeć nie bardzo, bo silny pogłos. Sprawę rozwiązała by komunikacja
    fotoelektryczna, można by do niej wykorzystać zmodyfikowaną latarkę LED.
    Otóż, potrzebuję się rozeznać, jakiej wydolności takich fotoogniw mogę się
    spodziewać, względem maksymalnej częstotliwości migania, aby się nie
    pogubiły. A może czulszy okazałby się fotorezystor, mniej-więcej taki, jak w
    starych OTV B&W, regulujący kontrast zależnie od oświetlenia pomieszczenia.
    I ile taki fotoopornik może wydolić odbieranego migania? Wystarczyło by mi
    tak do 100 kHz, choć jeśli czy fotoogniwo, czy fotoopornik umożliwią wiecej
    (a jak szybko pomiga zwykła biała, czy podczerwona dioda LED? Podkreślam -
    zwykła, choć możliwie najjaśniejsza), to się nie pogniewam.
    Dużej czułości, nawet kosztem szumów potrzebuję ze względu na możliwą dużą
    odległość (nawet powyżej kilometra) między rozmawiającymi, a zwykła
    modulacja natężenia światła moze nie dać wystarczająco dużego napięcia na
    wyjściu. Zewnętrzne światła nie będą przeszkadzać. Myślałem o wykorzystaniu
    diod IR i odbiornika tegoż z OTV, ale czy da mi odpowiednią czułość i
    zasięg? A może jeszcze jakiś inny element nada się lepiej? Do tego
    potrzebuję, by mimo to, odbiornik był liniowy (no, w miarę, aby zrozumieć
    przekaz, Hi-Fi nie potrzebuję) i potrafił równie dobrze odbierać modulację
    natężenia światła, jak i modulację współczynnika wypełnienia.
    Jeśli coś jest do wyszukania w sieci, to prośba o sugestię, czego szukać, by
    ominąć szum informacyjny, może ktoś ma jakieś doświadczenia, to też prośba o
    dwa słowa.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 2. Data: 2017-03-18 16:59:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > ominąć szum informacyjny, może ktoś ma jakieś doświadczenia, to też prośba o

    Przenieść to przeniesie, ale co to za przenoszenie. Kiedyś podłączyłem
    słuchawki do ogniwa fotowoltaicznego 10x10cm -- w oświetleniu halogenami
    12V 35W słychać było wyraźne buczenie. Halogen ma bezwładność taką, że po
    dwóch sekundach od wyłaczenia jeszcze się żarzy, a pojemność fotoogniwa
    też jest spora. Niemal cała moc szła w przebeg satły, a ten ułamek promila
    w buczenie. Fotooporniki, takie jak w telewizorze "Koral", to już w ogóle
    tragedia jeśli chodzi o pasmo. Nie wiem jak bardziej współczesne, ale też
    pewnie żadna rewelacja, bo w odbiornikach pilotów są raczj fototranzystory.

    Ja do odbioru światła na znikomym poziomie używałem fotodiod. Takich
    porządnych, po kilka milimetrów kwadratowych, co je robi choćby Hamamatsu.
    Pracjujące w trybie generowania SEM, ze wzmacniaczem operacyjnym. Tu też
    najlepiej pójść w tym kierunku. A co do szumów, to Hamamatsu robi drtektory
    z chłodzeniem ogniwem Peltiera. Na przykład liniowe elementy CCD do
    spektrometrów.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2017-03-18 17:04:04
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 18 Mar 2017 15:46:37 +0100, HF5BS napisał(a):

    > chodzi mi o korytarze Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego,

    A zdradź na początek jak tam włazisz, bo od lat wejścia zamurowane :) A
    ja mam jeszcze jeden kawałek w którym nie byłem :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2017-03-18 17:09:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Maciejewski napisał:

    > A zdradź na początek jak tam włazisz, bo od lat wejścia zamurowane :)
    > A ja mam jeszcze jeden kawałek w którym nie byłem :)

    Do tego celu na pewno przydaje się dioda tunelowa.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2017-03-18 17:47:31
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    (co jako odbiornik światła?)

    > Przenieść to przeniesie, ale co to za przenoszenie. Kiedyś podłączyłem
    > słuchawki do ogniwa fotowoltaicznego 10x10cm -- w oświetleniu halogenami
    > 12V 35W słychać było wyraźne buczenie. Halogen ma bezwładność taką, że po

    Znaczy reaguje.

> [...]
    > tragedia jeśli chodzi o pasmo. Nie wiem jak bardziej współczesne, ale też

    Nie mam ścisłego uwarunkowania, jeśli o pasmo chodzi. Wystarczy, że w
    jakikolwiek sposób zareaguje na możliwie najsłabsze światło, a ja tę reakcję
    wykryję, to już dalej pociagnę temat. W razie czego pociągnie się jakieś
    odtwarzanie sygnału i odtworzony sygnał podda się całkowaniu. O PCM (8 bit
    wystarczy) też myślałem, ale to wtedy, gdy wypali modulacja szerokości
    impulsów. A jak ją chcę zrobić? Najprymitywniej - generator, już nawet nie
    trójkąt/piła, lecz po prostu sinus. Tenże sinus zsumowany z przebiegiem
    audio, jak to się w magnetofonach odbywa (to jest jakieś 70-80 kHz OIDP),
    więc może jakiś stary magnet wykorzystam? A sygnał do nadania wyciagnę z
    pomocą komparatora, który mi na wyjściu przedstawi polaryzację sygnału,
    którego treść będzie w pewnym przybliżeniu zakodowana we współczynniku
    wypełnienia. Mowa nie musi być hifi (przecież i tak przydusi szczyty), ma
    być zrozumiała i czytelna.

    > pewnie żadna rewelacja, bo w odbiornikach pilotów są raczj
    > fototranzystory.

    Cokolwiek, byle czułe.

> [...]
    > drtektory
    > z chłodzeniem ogniwem Peltiera. Na przykład liniowe elementy CCD do

    Aż tak chyba nie będę cyzelować, to ma być maksymalnie proste, maksymalnie
    bez logiki (poza ewentualnie niezbędną), aby dało się zrobic nie jaki
    "delikutas", lecz coś, co jak pieprznie z metra na beton, to podniesione i
    otrzepane z kurzu/błota, będzie działać dalej. Któremu niestraszne będą
    swetry uczestników, zdejmowane i kładzione na urządzeniu, burza w okolicy
    (no, jak bezpośrednio trafi, to nawet nie podejdę, żeby zabrać, bo już
    zapewne nie będzie czego), itd. Ktoś tu na grupie prezentował nagranie audio
    (w postaci linku rzecz jasna), gdzie zarejestrował to, co wyda z siebie
    takie fotoogniwo jak w lampkach, skierowane w stronę migającego na niebie
    nocnym samolotu. I było wyraźnie słychać stukanie w rytm tego migania, więc
    myślę, że moja lampka ma szansę zadziałać. A przy okazji mogła by pełnić
    funkcję latarki.
    Aha... co jeszcze... To ma możliwie mało konsumować baterię, nie więcej, niż
    to niezbędne z racji konkretnego użycia.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 6. Data: 2017-03-18 18:44:52
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A zdradź na początek jak tam włazisz, bo od lat wejścia zamurowane :) A
    > ja mam jeszcze jeden kawałek w którym nie byłem :)

    Teraz to nie, ale jak nie w bunkrach, to nocą w lesie.
    Myślę o wejściu, jak mi się uda poodświeżać bunkrowe znajomości.
    No i zebrać środki na wyjazd, co nie jest teraz możliwe.
    Strona mojego kolegi (odświeżona w zeszłym roku; kojarzysz xyvę "Skoczek"?)
    http://www.fortyfikacje.net/ - jeździłem z nim te 400 około km.
    W pewnym momencie jakoś urwał się kontakt, ale myślę go odnowić.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 7. Data: 2017-03-18 18:52:16
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Do tego celu na pewno przydaje się dioda tunelowa.

    No już nie przesadzaj...

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 8. Data: 2017-03-18 22:20:16
    Od: Swift <p...@g...com>

    Trochę linków do zagadnienia:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Free-space_optical_com
    munication

  • 9. Data: 2017-03-18 22:49:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > spodziewać, względem maksymalnej częstotliwości migania, aby się nie
    > pogubiły. A może czulszy okazałby się fotorezystor

    fotorezystor na pewno nie - on ma znikoma - ze 100Hz.
    Fotodiody.

    Fotoogniwo ... tez fodioda. Pojemnosc niby wielka, ale sygnal duzy.
    Tylko uklad pomiarowy trzeba zrobic taki, aby napiecie sie nie
    zmienialo, to pojemnosc bedzie miala staly ladunek.

    > (a jak szybko pomiga zwykła biała, czy podczerwona dioda LED? Podkreślam -
    > zwykła, choć możliwie najjaśniejsza), to się nie pogniewam.

    Biala to nie wiem, ale na "zwyklych" 10MHz mozesz sie spodziewac.

    http://ronja.twibright.com/

    Hm, mam wrazenie, ze kiedys odbiornik Ronji byl inny.

    http://www.modulatedlight.org/

    J.

  • 10. Data: 2017-03-18 22:59:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > słychać stukanie w rytm tego migania, więc myślę, że moja lampka
    > ma szansę zadziałać. A przy okazji mogła by pełnić funkcję latarki.

    Tylko chłodzenie peltierem jest tu cyzelatorstwem, w dodatku w tym
    przypadku niepotrzebnym. Chciałem tylko zwrócić uwagę na sposób
    detekcji fotodiodą. Nie fotorezystorem, nie fototranzystorem. Chińskie
    fotoogniwo to też fotodioda, tak samo się to włącza w układ. Najlepiej
    zrobić test -- nadajnik, odbiornik, a pomiędzy nimi emulator bunkra
    w postaci optycznego filtara ledwiecoprzepuszczającego, zrobionego
    z byleczego. Wtedy się okaże, czy te ogniwa wydolą (w razie czego mam
    porządne diody gdzieś w szpargałach).

    --
    Jarek