  • 1. Data: 2013-05-06 23:11:52
    Temat: Optoizolacja I2C
    Od: "Jan B." <g...@g...com>

    Witam.

    Mam termometr DS18B20 podłączony do Atmegi kablem o długości 6m.
    Wszystko działało dobrze do czasu kiedy gdzieś w pobliżu uderzył piorun.
    Po oględzinach okazało się że w mikrokontrolerze został uwalony port do którego
    podłączyłem czujnik temperatury (w kablu najwyraźniej wyindukowało się zabójcze dla
    procka napięcie).
    Jestem obecnie na etapie modernizacji urządzenia, znalazłem w sieci jakieś
    rozwiązania izolacji I2C ale wszystko oparte jest na układzie P82B96, który już nie
    jest produkowany i w DIP-ie praktycznie nieosiągalny.
    Spotkał się ktoś na jakimś innym rozwiązaniu mojego problemu w oparciu o jakiś inny
    układ??

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2013-05-06 23:27:44
    Temat: Re: Optoizolacja I2C
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Jan B. <g...@g...com> napisał(a):
> [...]
    > praktycznie nieosiągalny. Spotkał się ktoś na jakimś innym rozwiązaniu
    > mojego problemu w oparciu o jakiś inny układ??

    A Tobie nie chodzi przypadkiem o 1Wire?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2013-05-07 19:26:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... Podłączę się pod temat, żeby nie zaczynać nowego wątku.
    Mianowicie spotkał się ktoś z Was kiedyś z twierdzeniem, iż transoptor
    może się w jakiś sposób wzbudzać, w efekcie czego pojedynczy impuls na
    wejściu miałby skutkować wystąpieniem serii impulsów na wyjściu?
    Lekarstwem na taki stan rzeczy miałoby być podłączenie równoległego
    rezystora przy diodzie transoptora. Brzmi to dla mnie jak jakiś mit, ale
    może ma on jakieś zakorzenienie w rzeczywistości?

    Pytam, w związku z realizacją proejktu wymagającego podpięcia tuby
    Geigera do Atmegi8/Arduino. ;)

  • 4. Data: 2013-05-07 21:28:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >na
    >wejściu miałby skutkować wystąpieniem serii impulsów na wyjściu?

    wzbudzac jak wzbudzac - pracujacy gdzies na warunkach progowych
    transoptor moze zamienic maly szum w ciag 0/1..
    Nie musi byc transoptor - kazdy uklad progowy bez histerezy.

> [...]
    >ale
    >może ma on jakieś zakorzenienie w rzeczywistości?

    A reszta ukladu ? Bo potrafie sobie wyobrazic uklad z cewka, ktory
    bedzie mial drgania relaksacyjne, a moze nawet wystarczy dluzszy kabel
    koncentryczny zasilajacy LED.

    Hm, pamietam tez ze mozna zmusic diode zenera, a wlasciwie lawinowa,
    do generacji drgan podobnie jak neonowke.
    Ale do fotoelementu w transoptorze chyba nie ma to zastosowania ...
    juz nie pamietam, a moze jednak ma - czy przy wysokim napieciu i
    slabym oswietleniu nie bedzie tak ze pierwszy fotoelektron
    (fotodziura?) wywola cala lawine ?

    >Pytam, w związku z realizacją proejktu wymagającego podpięcia tuby
    >Geigera do Atmegi8/Arduino. ;)

    Zrob, to sie zobaczy :-)

    J.

  • 5. Data: 2013-05-07 21:31:04
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    http://www.maximintegrated.com/app-notes/index.mvp/i
    d/5134

    Choć ja bym Ci sugerował najprostsze rozwiązanie - po prostu zblokować
    każde z urządzeń (mikrokontroler, czujniki) zwykłymi transilami.

  • 6. Data: 2013-05-07 22:48:48
    Od: 2m <2...@w...pl>

    W dniu 2013-05-06 23:11, Jan B. pisze:
> [...]
    jest produkowany i w DIP-ie praktycznie nieosiągalny.
    > Spotkał się ktoś na jakimś innym rozwiązaniu mojego problemu w oparciu o jakiś inny

    Może to się nada:
    http://www.silabs.com/products/power/isolators/Pages
    /Si86xx-Digital-Isolators.aspx

  • 7. Data: 2013-05-07 23:01:55
    Od: "Jan B." <g...@g...com>

    Chyba najprostszym rozwiązaniem będzie DS9503.
    Jutro kupuje i sprawdzę.

  • 8. Data: 2013-05-08 19:17:57
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Atlantis napisał:

    > Pytam, w związku z realizacją proejktu wymagającego podpięcia tuby
    > Geigera do Atmegi8/Arduino. ;)

    Cześć!
    Nie jest to odpowiedź na Twoje pytanie ws. transoptora ale moim zdaniem
    nie ma potrzeby jego stosowania. Poszukaj oryginalnych schematów i
    zobacz jak to zrobiono fabrycznie.
    Np.: http://c4r0.elektroda.eu/_hv/index.php?page=xrays/co
    unters&lang=0
    Liczniki ze wskaźnikiem LCD mają cyfrówkę zrobioną na CMOS serii 4000,
    więc nie powinno być problemu z dopasowaniem do wejścia procesora i
    również nie ma problemu z awaryjnością. Którykolwiek bym nie oglądał,
    czy nawet naprawiał, to nigdzie nie widziałem transoptora.
    Pozdrawiam
    Maciek

  • 9. Data: 2013-05-08 21:51:29
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-05-08 19:17, Maciek pisze:

    > również nie ma problemu z awaryjnością. Którykolwiek bym nie oglądał,
    > czy nawet naprawiał, to nigdzie nie widziałem transoptora.

    Tak, wiem - bywają projekty liczników Geigera, w których tuba jest
    podłączona do portu Atmegi przez jeden tranzystor. Ja jednak dla
    świętego spokoju wolę dać tam transoptor - dla zasady, ze względu na
    obecność WN. ;)

  • 10. Data: 2013-05-09 19:26:55
    Od: Maciek <m...@p...com>

> [...]
    > podłączona do portu Atmegi przez jeden tranzystor. Ja jednak dla
    > świętego spokoju wolę dać tam transoptor - dla zasady, ze względu na

    Właściwie innych projektów nie widziałem. Daj ten transoptor za
    tranzystorem i sprawdź, czy działa. Nie powinno nastąpić drganie, czy
    wzbudzenie, którego się obawiasz. Impuls, jeżeli już wystąpi, jest
    zawsze taki sam, bez względu na energię wzbudzającego kwantu/cząsteczki.
    Różna energia błysku występuje dopiero w kryształąch scyntylacyjnych ale
    to inna bajka.
    Ważne, żebyś zapewnił tubie G-M właściwe warunki pracy, bo będzie bardzo
    duży odchył wyników zliczania. Tuba i tak nie sygnalizuje każdego
    kwantu/cząsteczki promieniowania, jaki przez nią przelatuje. Chyba co
    dziesiąty. Przykładowe parametry są np. tu:
    http://www.sovtube.com/en/11-x-ray-and-geiger-tubes
    i najpopularniejsza:
    http://www.sovtube.com/en/x-ray-and-geiger-tubes/341
    -sbm-20.html
    Przetwornica W.N. daje bardzo mały prąd. Obciążenie miernikiem o Rw=10
    MOm znacznie obniża wskazanie. O ile dobrze pamiętam, to pokazał mi 340,
    czy 360V. Meratronik V640 o Rw 100 MOm wskazał na 410V.
    No nic - powodzenia
    Maciek