    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Orange wylacza centrale
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Date: Thu, 2 Jun 2022 15:34:29 +0200

    On Fri, 27 May 2022 15:08:38 -0700 (PDT), Piotr C. wrote:

    > Szok. Odkąd pamiętam były właśnie 3 centrale MN. Myślę że:
    > - nikt oprócz Orange nie korzysta już z central MN Orange, bo
    > zapewne nie opłaca się to. Kiedyś nie było jak inaczej kierować
    > ruchu.

    Potem byla moda na "farmy prepaidow".

    > - samo Orange już znaczną część ruchu ma po VoIP. Nie wiem jak
    > wygląda sprawa ruchu komórkowego, czy są tam jeszcze tradycyjne
    > centrale?

    Tradycyjnych to nie bylo od poczatku, ale łącznosc z siecia
    stacjonarną czy inną komorkową była chyba po tradycyjnym łączu
    telefonicznym miedzycentralowym.

    Podobnie teraz ruch MN ... co z tego, ze mam neostrade/livebox i
    telefon domowy VoIP, jak wykrecam niemiecki numer, to przeciez
    Orange musi sie jakos połączyc z niemiecką siecią tlf.
    Moze i przez granice przechodzi VoIP, ale gdzies trzeba jednak
    zamienic.

    Do Francji moze byc inaczej, jak dzwonie do abonenta Orange/FT, to byc
    moze leci caly czas internetem/siecią pakietową.
    A Orange w Niemczech jest?

    No i jeszcze LTE ... moze tam sie cos zmienia na połączeniach
    miedzyoperatorskich.

    Bo tradycyjni operatorzy telefoniczni chyba nie wystawiaja otwartego
    interfejsu VoIP, ze jak chce zadzwonic do numeru np niemieckiego,
    to wystarczy mi znalezc operatora tego nr, i skorzystac z intertetowej
    bramki.

    > - czy wieści to kompletną śmierć PSTN? Podejrzewam że tak, pytanie tylko kiedy

    No widzisz - i tak, i nie.
    Patrz Orange, ich VoIP to w zasadzie PSTN.

    > - PSTN międzynarodowy był jednak regulowany w jakiś sposób, była
    > jasna odpowiedzialność itd. Z VoIP bywa różnie, ale no jakoś to
    > działa.

    IMO - na etapie MN to jednak przez siec telefoniczna. Byc moze juz
    tylko krajową.

    > Choć tak banalna sprawa jak sygnalizacja - teraz już tego
    > nikt nie ogarnia. Właśnie korespondowałem z dużym operatorem w
    > Ameryce - voip.ms - przy okazji innego problemu. Połączenia na zły
    > numer odbijają "503 service unavailable" zamiast "404 Not Found", a
    > numer w ich sieci chwilowo niezarejestrowany - "403 Forbidden"
    > zamiast "480 Temporarily Unavailable". Czyli kompletne pomieszanie
    > z poplątaniem, ale odpowiedź jest "my tam nie wiemy, tu masz
    > przykładową konfigurację a reszte sobie ogarnij sam".

    Ale w "PSTN" tez sa cuda.
    Dzwonie na jakis nr z PSTN, kilku komorek, VoIP i tez roznie bywa.

    W dodatku masz np usluge połączen oczekujących - numer niby zajety,
    ale dzwonimy, on za chwile odrzuca ...

    J.