  • 1. Data: 2022-05-27 11:38:08
    Temat: Orange wylacza centrale
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    https://www.telepolis.pl/wiadomosci/wydarzenia/orang
    e-wylacza-centrale-miedzynarodowe

    "Orange po cichu wyłączył dwie międzynarodowe centrale telefoniczne.
    Stały się one zbędne, ponieważ cały ruch głosowy odbywa się teraz
    przez Internet."

    O co tu chodzi ... jesli dobrze sie domyslam z tresci,
    to zastąpiono to jakąś "centralą VoIP", czy moze nawet obecny
    VoIP w Orange nie wymaga centrali MN - od razu łączy klienta z
    docelową centralą, tez VoIP.

    No i pewnie coraz wiecej rozmow MN jest przez komorki,
    a operatorzy "tną koszty" i korzystają z własnych łączy ... danych :-)

    J.

  • 2. Data: 2022-05-28 00:08:38
    Temat: Re: Orange wylacza centrale
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Friday, May 27, 2022 at 2:38:36 AM UTC-7, J.F wrote:
> [...]
    >
    > No i pewnie coraz wiecej rozmow MN jest przez komorki,
    > a operatorzy "tną koszty" i korzystają z własnych łączy ... danych :-)

    Szok. Odkąd pamiętam były właśnie 3 centrale MN. Myślę że:
    - nikt oprócz Orange nie korzysta już z central MN Orange, bo zapewne nie opłaca się
    to. Kiedyś nie było jak inaczej kierować ruchu.
    - samo Orange już znaczną część ruchu ma po VoIP. Nie wiem jak wygląda sprawa ruchu
    komórkowego, czy są tam jeszcze tradycyjne centrale?
    - czy wieści to kompletną śmierć PSTN? Podejrzewam że tak, pytanie tylko kiedy
    - PSTN międzynarodowy był jednak regulowany w jakiś sposób, była jasna
    odpowiedzialność itd. Z VoIP bywa różnie, ale no jakoś to działa. Choć tak banalna
    sprawa jak sygnalizacja - teraz już tego nikt nie ogarnia. Właśnie korespondowałem z
    dużym operatorem w Ameryce - voip.ms - przy okazji innego problemu. Połączenia na zły
    numer odbijają "503 service unavailable" zamiast "404 Not Found", a numer w ich sieci
    chwilowo niezarejestrowany - "403 Forbidden" zamiast "480 Temporarily Unavailable".
    Czyli kompletne pomieszanie z poplątaniem, ale odpowiedź jest "my tam nie wiemy, tu
    masz przykładową konfigurację a reszte sobie ogarnij sam".

    No ale ciekawa sprawa. Skopiuje temat na elektrodę bo tam więcej aktywnych
    specjalistów jest.
    P.

  • 3. Data: 2022-05-31 00:06:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" i00o7nisarfp.1e6tuzen5o0fb$....@4...net

    > O co tu chodzi ...

    Może o PSTN? ;)
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Publiczna_komutowana_s
    ieć_telefoniczna

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 4. Data: 2022-06-02 15:34:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 27 May 2022 15:08:38 -0700 (PDT), Piotr C. wrote:

> [...]
    > - nikt oprócz Orange nie korzysta już z central MN Orange, bo
    > zapewne nie opłaca się to. Kiedyś nie było jak inaczej kierować

    Potem byla moda na "farmy prepaidow".

    > - samo Orange już znaczną część ruchu ma po VoIP. Nie wiem jak
    > wygląda sprawa ruchu komórkowego, czy są tam jeszcze tradycyjne
    > centrale?

    Tradycyjnych to nie bylo od poczatku, ale łącznosc z siecia
    stacjonarną czy inną komorkową była chyba po tradycyjnym łączu
    telefonicznym miedzycentralowym.

    Podobnie teraz ruch MN ... co z tego, ze mam neostrade/livebox i
    telefon domowy VoIP, jak wykrecam niemiecki numer, to przeciez
    Orange musi sie jakos połączyc z niemiecką siecią tlf.
    Moze i przez granice przechodzi VoIP, ale gdzies trzeba jednak
    zamienic.

    Do Francji moze byc inaczej, jak dzwonie do abonenta Orange/FT, to byc
    moze leci caly czas internetem/siecią pakietową.
    A Orange w Niemczech jest?

    No i jeszcze LTE ... moze tam sie cos zmienia na połączeniach
    miedzyoperatorskich.

    Bo tradycyjni operatorzy telefoniczni chyba nie wystawiaja otwartego
    interfejsu VoIP, ze jak chce zadzwonic do numeru np niemieckiego,
    to wystarczy mi znalezc operatora tego nr, i skorzystac z intertetowej
    bramki.

    > - czy wieści to kompletną śmierć PSTN? Podejrzewam że tak, pytanie tylko kiedy

    No widzisz - i tak, i nie.
    Patrz Orange, ich VoIP to w zasadzie PSTN.

    > - PSTN międzynarodowy był jednak regulowany w jakiś sposób, była
    > jasna odpowiedzialność itd. Z VoIP bywa różnie, ale no jakoś to
    > działa.

    IMO - na etapie MN to jednak przez siec telefoniczna. Byc moze juz
    tylko krajową.

> [...]
    > z poplątaniem, ale odpowiedź jest "my tam nie wiemy, tu masz
    > przykładową konfigurację a reszte sobie ogarnij sam".

    Ale w "PSTN" tez sa cuda.
    Dzwonie na jakis nr z PSTN, kilku komorek, VoIP i tez roznie bywa.

    W dodatku masz np usluge połączen oczekujących - numer niby zajety,
    ale dzwonimy, on za chwile odrzuca ...

    J.

  • 5. Data: 2022-06-02 17:58:57
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Thursday, June 2, 2022 at 6:34:31 AM UTC-7, J.F wrote:
    > Tradycyjnych to nie bylo od poczatku, ale łącznosc z siecia
    > stacjonarną czy inną komorkową była chyba po tradycyjnym łączu
    > telefonicznym miedzycentralowym.

    A jednak w jakimś stopniu były, Era GSM obsługiwana była przez EWSD. Oczywiście bez
    koncentratorów PSTN, z innym oprogramowaniem itd. ale była.

    > Patrz Orange, ich VoIP to w zasadzie PSTN.
    Rozwiniesz?

    P.

  • 6. Data: 2022-06-03 14:37:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 Jun 2022 08:58:57 -0700 (PDT), Piotr C. wrote:

    > A jednak w jakimś stopniu były, Era GSM obsługiwana była przez EWSD. Oczywiście bez
    koncentratorów PSTN, z innym oprogramowaniem itd. ale była.

    no, cos w rodzaju centrali musialo tam byc.
    Czy wzieli cos typowego, czy zrobili od nowa to juz nie wiem.
    Roznice w działaniu i w sprzęcie jednak spore.

    > Rozwiniesz?

    Podłączasz swoj stary telefon do gniazka w Livebox ... wiec dla
    klienta POTS :-)

    Numeracja, sposób użycia, łącznosc z istniejącą siecią - tez po
    staremu.

    J.

  • 7. Data: 2022-06-04 13:43:44

    piątek, 3 czerwca 2022 o 14:38:37 UTC+2 J.F napisał(a):
    > Podłączasz swoj stary telefon do gniazka w Livebox ... wiec dla
    > klienta POTS :-)
    > Numeracja, sposób użycia, łącznosc z istniejącą siecią - tez po
    > staremu.

    Ale tylko patrząc od strony abonenta.

    Od strony operatora to już.... zupełnie inna bajka niż klasyczny PSTN przed
    kilkunastu lat.