    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Ostatnia budka telefoniczna w Nowym Jorku zdemontowana
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Date: Fri, 27 May 2022 12:08:50 +0200

    On Thu, 26 May 2022 08:36:47 -0700 (PDT), Piotr C. wrote:
> [...]
    koniec-epoki-supermana-w-nowym-jorku-w-poblizu-times
    -square.html

    > Z tą "ostatnią" to bym uważał. Wgłębiłem się nieco w temat bo z racji mieszkania w
    USA i dawnego hobby, zainteresowałem się lokalnymi budkami i niedawno jedną zdobyłem.
    > 1. Tradycyjnie, były automaty instalowane przez firmy telekom. ("Telco") oraz tzw.
    COCOT czyli customer-owned customer-operated telephone. Te pierwsze to na ogół
    prostsze konstrukcje, tradycyjnie moduł rozliczania i sterowania był na centrali.
    Inkasowanie lub zwrot monet napięciem >100V DC wzgl. jednego z przewodów. Drugie
    działały na zwykłych liniach, wewnątrz sporo elektroniki. Choć "telco-owned"
    ostatecznie też dostawały elektronikę.
    > 2. Z jakiegoś względu, nieznanego mi - telco-operated mają zwrot monet z lewej, a
    COCOT z prawej. Bo mimo różnych producentów, ich wygląd jest ustandaryzowany - tak że
    części różnych producentów pasują do siebie często.
    > 3. Teraz najważniejsze - telefony COCOT to jak automaty z batonikami, mogą sobie
    być i nikt tego nie ewidencjonuje.

    > W mojej okolicy - Phoenix AZ - działający, ładny telefon był jeszcze tuż przed
    covidem jakoś, przy osiedlowej pływalni, lokalny operator Qwest. Potem zdjęli.

    Ale tu "w Nowym Jorku". Zapewne w miescie, bo jest tez stan NY.

> [...]
    > nim zarabiała, firma dawno nie istnieje, serwisowany nie wcześniej
    > niż 2010 (data na akumulatorze), dawno nie działał. W środku
    > nawpychane sporo ćwierćdolarówek, więc zainteresowanie było.
    > Natomiast ku mojemu zdziwieniu na głównej ulicy miasta Tempe -
    > studencka imprezownia - nadal jest i działa automat, choć nie
    > podpisany (brakuje typowych etykiet). Podejrzewam że takich
    > telefonów jest więcej. Oprócz tego w wielu miejscach turystycznych
    > jest nadal po kilka automatów - już dawno nie działających (np.
    > Waikiki HI). Nie wiem jak z własnością tego sprzętu.

    A nie ma na lotniskach? Dworcach kolejowych?

    A jak z pokryciem komórkowym ... dawniej w USA bylo kiepsko, w koncu
    to wielki kraj ... ale jak gdzies jest zapotrzebowanie na budke,
    to pewnie i BTS mozna postawic :-)

    J.