  • 1. Data: 2022-05-26 07:02:31
    Temat: Ostatnia budka telefoniczna w Nowym Jorku zdemontowana
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    https://podroze.gazeta.pl/podroze/7,114158,28496210,
    koniec-epoki-supermana-w-nowym-jorku-w-poblizu-times
    -square.html

  • 2. Data: 2022-05-26 17:36:47
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Wednesday, May 25, 2022 at 10:02:32 PM UTC-7, i...@p...pl wrote:
    > https://podroze.gazeta.pl/podroze/7,114158,28496210,
    koniec-epoki-supermana-w-nowym-jorku-w-poblizu-times
    -square.html

    Z tą "ostatnią" to bym uważał. Wgłębiłem się nieco w temat bo z racji mieszkania w
    USA i dawnego hobby, zainteresowałem się lokalnymi budkami i niedawno jedną zdobyłem.
    1. Tradycyjnie, były automaty instalowane przez firmy telekom. ("Telco") oraz tzw.
    COCOT czyli customer-owned customer-operated telephone. Te pierwsze to na ogół
    prostsze konstrukcje, tradycyjnie moduł rozliczania i sterowania był na centrali.
    Inkasowanie lub zwrot monet napięciem >100V DC wzgl. jednego z przewodów. Drugie
    działały na zwykłych liniach, wewnątrz sporo elektroniki. Choć "telco-owned"
    ostatecznie też dostawały elektronikę.
    2. Z jakiegoś względu, nieznanego mi - telco-operated mają zwrot monet z lewej, a
    COCOT z prawej. Bo mimo różnych producentów, ich wygląd jest ustandaryzowany - tak że
    części różnych producentów pasują do siebie często.
    3. Teraz najważniejsze - telefony COCOT to jak automaty z batonikami, mogą sobie być
    i nikt tego nie ewidencjonuje.

    W mojej okolicy - Phoenix AZ - działający, ładny telefon był jeszcze tuż przed
    covidem jakoś, przy osiedlowej pływalni, lokalny operator Qwest. Potem zdjęli.

    Telefon który "zdobyłem" został zapomniany przez firemkę która na nim zarabiała,
    firma dawno nie istnieje, serwisowany nie wcześniej niż 2010 (data na akumulatorze),
    dawno nie działał. W środku nawpychane sporo ćwierćdolarówek, więc zainteresowanie
    było. Natomiast ku mojemu zdziwieniu na głównej ulicy miasta Tempe - studencka
    imprezownia - nadal jest i działa automat, choć nie podpisany (brakuje typowych
    etykiet). Podejrzewam że takich telefonów jest więcej. Oprócz tego w wielu miejscach
    turystycznych jest nadal po kilka automatów - już dawno nie działających (np. Waikiki
    HI). Nie wiem jak z własnością tego sprzętu.

    Planowałem uruchomić i zamontować przed domem, ale raczej odstąpie od pomysłu -
    wspólnota mieszkańców może się przyczepić. Chyba że jakoś okazjonalnie go będe
    wyjmował :)

    P.

  • 3. Data: 2022-05-26 22:35:30
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 26 May 2022 08:36:47 -0700 (PDT), Piotr C. napisał(a):

> [...]
    wspólnota mieszkańców może się przyczepić. Chyba że jakoś okazjonalnie go będe

    Więc będziesz budkę z telefonem trzymał w garażu, a okazjonalnie widlakiem
    ją wyprowadzał na podwórko, by zadzwonić z komórki - tfu, znaczy z budki :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2022-05-27 12:04:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 May 2022 22:02:31 -0700 (PDT), i...@p...pl wrote:
    > https://podroze.gazeta.pl/podroze/7,114158,28496210,
    koniec-epoki-supermana-w-nowym-jorku-w-poblizu-times
    -square.html

    No prosze, jaka ta hameryka zacofana.
    My to chyba z 10 lat przed Murzynami :-)

    J.

  • 5. Data: 2022-05-27 12:08:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 26 May 2022 08:36:47 -0700 (PDT), Piotr C. wrote:
> [...]
    covidem jakoś, przy osiedlowej pływalni, lokalny operator Qwest. Potem zdjęli.

    Ale tu "w Nowym Jorku". Zapewne w miescie, bo jest tez stan NY.

> [...]
    > jest nadal po kilka automatów - już dawno nie działających (np.
    > Waikiki HI). Nie wiem jak z własnością tego sprzętu.

    A nie ma na lotniskach? Dworcach kolejowych?

    A jak z pokryciem komórkowym ... dawniej w USA bylo kiepsko, w koncu
    to wielki kraj ... ale jak gdzies jest zapotrzebowanie na budke,
    to pewnie i BTS mozna postawic :-)

    J.