    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Tue, 12 Jul 2022 19:08:55 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Oszczędność gazu
    From: ptoki <s...@g...com>

    wtorek, 12 lipca 2022 o 04:15:48 UTC-5 J.F napisał(a):

    > Ok, a co pod rygipsem? Wata izolacyjna i mury?

    osb, desek pare, jakis tynk czy inny siding.
    Zero (prawie) akumulacyjnosci.

    > Ja mam w biurze sciany ponad pol metra cegly - jak sie nagrzeja w te
    > letnie upaly, to trzy dni trzymaja gorąc juz po upałach :-(

    Pewnie wiecej. Na jesien sie okaze jak ladnie temperatura sie stabilizuje.
    Pisalem wczesniej. W murowancu z podobnymi scianami wewnatrz dopiero kolo sierpnia
    sie w srodku robilo niefajnie.
    A na jesien dopiero pod koniec wrzesnia sie troche palilo zeby pranie wysuszyc.

    Mialem kiedys zestaw czujnikow na zwyklym lanym 20cm stropie, pod nim i nad styro
    jaki tam lezal.
    Jak kladlem styro to strop na wierzchu prawie tydzien dni te swoja pojemnosc cieplna
    uzupelnial z powietrza z dolu.
    A ten strop nie widzial slonca i tylko mial na sobie styro.

    > Jak ma byc stale cieplo, to oszczednosci nie bedzie :-(
    >
    > Ale jakby was przez 10h w domu nie bylo, przez 8h spanie pod pierzyną,
    > sciany z regipsu o nieduzej pojemnosci cieplnej ... to wydaje sie, ze
    > cos mozna zaoszczedzic.

    Niby tak. Tylko wtedy mozna sie tez grzyba dorobic. Bo sie przyjdzie pogotuje, cos
    tam naparuje i to sie nieco osadzi gdzies na futrynie czy w jakims rogu.
    Na drugi dzien znowu troche...

    > Przyzwyczaic sie do gimnastyki rano i rozgrzewki :-)

    To moze lepiej wogole ustawic 15C i nie grzac wiecej? Wtedy rzeczywiscie bedzie 20%
    oszczednosci. Czyli tysiac na rok. No moze dwa teraz.
    Warto? IMHO bez sensu.

    zaprogramowalem to sie zdziwilem ile trzeba czasu zeby nadmuchalo do komfortu.
    > Ale przyklad dales zupelnie inny, chyba, ze zle zrozumialem.
    > Skreciles na 18, piec dlugo nie pracowal, a potem sie wlaczyl na
    > 30-40 minut, aby utrzymac te 18C?
    > Czy "potem" to podkreciles na 24, i piec potrzebowal 30-40 minut aby
    > tyle osiagnac?

    Tak, "potem" to powrot do 24. Myslalem (napedzany tutejsza propaganda) ze takie
    rygipsowe kartoniaki z nawiewem to hop siup w 15 minut beda mialy cieplo po powrocie.
    A tu dooopa. Nastawilem 24 na jakies 30 minut przed powrotem rodziny i bylo pytanie
    czy sie grzanie zepsulo bo w domu lodownia (pewnie bylo jakies 21).
    No to nastawilem zeby wracalo na 24 na 40 minut przed powrotem. Tez bylo zimno.
    Jak nastawilem na godzine przed to bylo dobrze.
    Tyle ze wtedy to stwierdzilem ze nie ma co kombinowac.

    > No coz - w "zwyklym domu" bedzie efekt nikly jak piszesz - wychlodzone
    > w czasie przerwy mury beda wymagaly dlugiej pracy pieca i kaloryferow,
    > aby odzyskac temperature, a gdzies tam glebiej w scianach temperatura
    > sie bardziej ustabilizuje, i transport ciepla na zewnatrz bedzie
    > prawie staly - czyli przerwy nic nie dadza.
    >
    > Ale jak masz nadmuch cieplego powietrza, i regipsy na scianach ...
    > IMO - mogloby sie udac.

    Ta, tak tez grupa wieszczyla. A praktyka u mnie pokazala ze nawet jak dziala to
    oszczednosc jest kosmetyczna. A w czasach wirusa nikla (ze niby w nocy oszczedzac)

    pochodzi jakas minute, palniki gasna, wiatrak sie zatrzymuje po kolejnych 30
    sekundach.
    > Podejrzewam, ze jednak jest w regulatorze cos ciekawszego.
    >
    > Skoro piec pracuje 0/1, to albo masz gdzies w ukladzie
    > "modulator" PWM, albo tylko wlacznik progowy.

    Tylko progowy.

    > A niespecjalnie sobie wyobrazam, zeby po minucie termometr pokojowy
    > wykryl wzrost temperatury ponad prog i wylaczyl.

    Nawet jak tam jakas logika jest to dba aby te 24 byly ciagle. I tyle jest. Nie
    stwierdzono wachan. A jak sie robi zimniej to slychac ze czesciej sie wlacza.

    > Chyba, ze czujnik gdzies blisko kratki nawiewu.

    Termostat montowany na scianie mniej wiecej w centrum domu. Nawiewy przy oknach.

    > Ewenualnie wprost blizej pieca zamontowany, i histereze ma szeroką,
    > a temperatura pokoju to taka bardziej umowna ..

    Dosyc stala. A montowany na przeciwnym koncu domu, dom taki prostokaciaty.

    > Nie, to nie jes ten sam czas. Chłodzą straty przez sciany i
    > wentylacje, a grzeje moc pieca. Moce bedą ogolnie rozne, wiec i czasy
    > rozne.

    mam na mysli ze jak jest na zewnatrz +5 i opadnie na termostacie o 0.1 to dogrzeje w
    minute o tyle.
    Jak jest -20 i tez opadnie o 0.1 to dogrzeje tez z grubsza w minute. Ale wlaczy sie
    sporo czesciej.

    > Od temperatury na zewnatrz i wewnatrz zależą srednie straty ciepla,
    > a srednia moc pieca musi byc taka, aby straty zrownowazyc.

    > No i tego nie unikniesz. Mowa tylko o tym, ze mozna obnizyc
    > temperature w domu, jak nie jest potrzebna, bo nikogo nie ma, lub
    > spią.
    > Tylko ze w "typowym domu" spadac bedzie powoli, rosnac tez powoli,
    > wiec grzac trzeba bedzie zacząc godzine czy dwie przed spodziewanym
    > powrotem, a zanim cos ostygnie to tez troche minie i zysku prawie nie
    > ma :-)

    Ta, ale w kartoniaku jest z grubsza podobnie.
    A nawet jak roznica jest 10x miedzy murowancem a kartoniakiem to bedzie to 1.5% vs
    15% (cyfry wziete z tylka).
    Czyli ponownie, warto dla tysiaka sie ceregielic?

    > W Covidowych czasach byc moze, jak przez wiekszosc czasu wszyscy w
    > pracy lub w szkole, to moze byc grzania pare godzin na dobe :-)
    > Na narty pojechac.
    > Wylaczac mozna godzine przed wyjsciem :-)

    Tu trzeba kombinowac. Bo sie wstaje i w polgodziny zbiera zeby wyjsc. Trza by grzac
    godzine przed wstaniem i gasic zaraz po wstaniu...

    > Ktore filmy?

    oj, co drugi jutub. Mam wrazenie ze nowojorczycy tak maja. Zwroc uwage na gadajace
    glowy. Czesto w czapkach welnianych siedza.

    > Aktorzy ubieraja to, co scenarzysci napisali :-)

    W filmach tak. W podcastach just naturalnie sie ubieraja w co tam lubia.

    > Scenarzysci z Hollywood, i zime maja cieplą.
    > USA duze sa, ale w wiekszosci na poludnie od Polski,
    > to temperatury maja wyzsze ... ale zimy w tych bardziej
    > kontynentalnych stanach bywaja srogie.
    >
    > A kolejna sprawa, to ogrzewanie.
    > Duzy kraj, nie wiem czy rurke z gazem wszedzie maja, moze grzeja
    > olejem, moze drewnem, moze pradem.

    Roznie. Najczesciej gaz i prad. Okazjonalnie opalowy. I niektorzy drewnem.
    Ostatnio ewangelizatorzy mowia zeby PC powietrze-powietrze sobie sprawiac...

    > Tak z czasow zimy w PRL milo wspominalem ZX Spectrum+, bo ten radiator
    > z boku pozwalal troche rece podgrzac.

    > Klimy chlodzacej ?

    Ta, ale nawet jak sie siedzu przy wlocie powietrza niby juz ogrzanego to ruch tegowoz
    lapy studzi. Mimo ze to te 21 jest...

    > 21 to imo w miare normalna temperatura pokojowa.
    >
    > Moze masz cos z krazeniem, moze trzeba cieplejsza koszule lub z dlugim
    > rekawem.

    :) Ale ja w polarach siedzialem :)
    A przy tych 24 co mam to w krotkich rekawach i szortach siedze. I bez kapci. A rece
    nie marzna...

    > Ale to w zasadzie zaleta. z kazdą godziną temperatura spada i straty
    > tez.
    > Chyba, ze dzieki tym regipsom sciany i tak masz lepiej izolowane, i
    > wewnetrzna temperatura murów jest znacznie nizsza niz w murowancu,
    > i straty masz mniejsze nawet przy 24C :-)

    Sciana z takiego kartoniaka to na poziomie murowanca z 10cm styro.
    Jak okna stare to nawet gorzej niz murowaniec z znosnymi plastikami.

    Ogolnie, podsumowujac. Testowalem i nie potwierdzam.
    A za ten tysiak (i to mocno naciagany) to mi sie calej zimy cierpiec nie chce i do
    tego sluchac ze rodzina psioczy ze zimno a tyle sie placi za grzanie...