  • Data: 2021-05-27 22:44:10
    Temat: Re: PC bez x86_64
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    W dniu 27.05.2021 o 15:21, m4rkiz pisze:

    > Myślę że asembler na x86 w dzisiejszych czasach jest tak mało istotny
    > dla 99,9% posiadaczy sprzętu że nie jest to żadna zaleta. Gdybym miał
    > strzelać to powiedziałbym że nawet 90% programistów nie zajmujących się
    > OSami, kompilatorami etc. też asembler wisi i powiewa.

    Ale tu właśni chodzi o kompilatory. One nauczyły się (znaczy ludzie
    spędzili na ich optymalizacji pierdyliardy godzin) żyć z ograniczeniami
    x86. A Intel (i trochę AMD) ze swoim x86 przez popularność miał
    zapewnione duże środki na optymalizację tego projektu. Nikt inny nie
    mógł sobie pozwolić na wpakowanie tylu pieniędzy w rozwój procesorów. A
    mimo to po prostu dzisiaj widać, że te same efekty można osiągnąć taniej
    na innym sprzęcie. Np. Atomy Intela z x86 były przez pewien czas
    stosowane w urządzeniach mobilnych z Androidem. Jednak szybko z nich
    wyleciały bo ARM okazał się lepszy. Tyle, że tam było prosto bo od
    początku założenie było, że mogą istnieć inne architektury.

    > Co z tego że kupisz sprzęt $100 taniej i będzie zużywał rocznie o $10
    > prądu mniej skoro jedyny gościu który się na nim zna bierze nie $100 a
    > $500 za godzinę pracy a twoim pracownikom wydajność na nowym sprzęcie
    > spadła o 5% bo tamta stara drukarka czasem nie działa a ikonki w tym
    > nowym windowsie arm są inne i się user gubi? ;)

    Ale dokładnie to samo jest/było przy przechodzeniu między wersjami
    Windowsa. Mimo to Microsoft zawsze zmieniał ikonki, przemeblowywał
    sposób konfiguracji, zmieniał model sterowników itp.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu