  • 1. Data: 2021-05-24 22:43:08
    Temat: PC bez x86_64
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    Jako, że grupa dyskusyjna to może taka dyskusja o przyszłości komputerów
    PC. Co sądzicie o porzuceniu przez PC bagażu x86_64 i przejściu na inną
    architekturę?
    Do tej pory byłem dość sceptyczny. W końcu x86 utrzymywane od wielu lat
    wielkim kosztem. Wyparło inne, teoretycznie lepsze, architektury jak
    Itanium, PowerPc, Sparc itp. Co prawda mam Malinkę z ARM ale wiadomo to
    jest mało wydajny komputerek nie mający startu do czegoś z Intelem czy
    AMD. Był też pomysł Microsoftu z ARM ale raczej utwierdził wszystkich w
    przekonaniu, że nie ma alternatywy dla x86 bo cały komputer był niewiele
    tańszy od czegoś z x86 a był dużo gorszy. No i na to wchodzi Mac, który
    wywala x86_64 i zastępuje go ARM. Komputer nie jest wcale mniej wydajny,
    potrafili dodać translator dla starego programowania, które pozwala
    uruchamiać kod x86_64 na ARM. Do tego cisza (np. Mac Air nie ma wcale
    wentylatora), z powodu mniejszego zapotrzebowania na energię dużo
    dłuższa praca na baterii. I jako długoletni użytkownik AMD/Intela z
    Widnows i Linuxem coraz bardziej się zastanawiam czy następny komputer
    nie będzie ze stajni ogryzka. I z tego co słyszę wśród znajomych nie
    tylko ja się nad taką zmianą zaczynam zastanawiać.
    Czy sądzicie, że Microsoft jakoś zareaguje na ofertę Mac i wypuści
    jakiegoś Windowsa używalnego na ARM (możliwość uruchamiania dowolnego
    programu dla Widnows x86_64) czy raczej będzie trwał przy Intelu/AMD?
    Takie trwanie może spowodować odpłynięcie części użytkowników do Apple.
    Windows dla ARM pozwalał uruchamiać tylko niewielki fragment programów
    dla Windowsa. Ale Apple z Rosettą pokazało, że się da więc MS też może
    zainwestować w podobne rozwiązanie.
    Wiadomo, że AMD i Intel będą przeciwne i będą robić co tylko się da by
    to się nie stało bo tworzą oligopol na rynku procesorów do PC.
    Z drugiej strony jeżeli zauważalnie business zacząłby przechodzić z
    Windowsa na Maca to Microsoft musi być na to przygotowany.

    Pozdrawiam,
    Zdzich

  • 2. Data: 2021-05-24 23:13:17
    Temat: Re: PC bez x86_64
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/05/2021 22:43, Zdzichu500 wrote:
    > PC. Co sądzicie o porzuceniu przez PC bagażu x86_64 i przejściu na inną
    > architekturę?

    Myślę że podstawowym problemem jest wysypiskowy mechanizm pobierania
    programów w najpopularniejszym systemie na desktopy, czyli windowsie.
    Bazuje on na ściąganiu sporadycznie podpisanego setup.exe ze śmietnika o
    nazwie internet.

    Idź i przekonaj te wszystkie firmy aby przekompilowały i poprawiły bugi
    w swoim sofcie, dostarczając nowe binarki na ARMa. Wiele z nich już nie
    istnieje, lub nie zrobi tego z powodu przeszkód technicznych.

    > Mac, który
    > wywala x86_64 i zastępuje go ARM.

    Tam jest inaczej. Jeśli firma Apple dzisiaj ustali, że produkują
    komputery bez klawiatury, to producenci na wyścigi wymyślą metody inputu
    nie wymagające klawiatury, w edytorach tekstu. To jest ich podstawa
    egzystncji. Vendor-lockin. Będą wspierać dowolny kretynizm jaki wymyśli
    Apple, i siedzieć cicho, bo może ich odstrzelić.

    > coraz bardziej się zastanawiam czy następny komputer
    > nie będzie ze stajni ogryzka.

    Najpierw poczytaj w jakim stanie jakościowym są te komputery. Ja bym
    widział tą samą półkę co Medion. Awarie od samego patrzenia na nie, to
    codzienność. Apple, razem z nowymi Makami ARM, dało radę stworzyć
    pierwszy komputer bez części mechanicznych, który potrafi klikać.
    Wielkie osiągniecie inżynierskie ;)

    https://talk.macpowerusers.com/t/m1-mini-clicking-no
    ise/21284/2

    > Czy sądzicie, że Microsoft jakoś zareaguje na ofertę Mac i wypuści
    > jakiegoś Windowsa używalnego na ARM (możliwość uruchamiania dowolnego
    > programu dla Widnows x86_64) czy raczej będzie trwał przy Intelu/AMD?

    Nie ma jak przekonać wszystkich, aby skompilowali swoje programy, tym
    bardziej że poziom jakościowy softu na x86 (z winy samego MS) jest
    żałosny i wiele programów będzie niepoprawialnych z powodu uzależnienia
    od glitchy tej architektury.

    > Takie trwanie może spowodować odpłynięcie części użytkowników do Apple.

    Na Apple nie ma gier. I sporej ilości programów z Windowsa. Emulacje x86
    i OSa im nie pomogą, będą kłopty z wydajnością i jakością.

    Dodatkowo sprzęt Apple staje się zamknięta enklawą i za rogiem czasi się
    "te dane są nasze a nie Twoje", więc w wielu wypadkach takie przejście
    jest mocno ryzykowne dla firm zajmujących się czymś więcej niż
    dicking-around.

    > Wiadomo, że AMD i Intel będą przeciwne i będą robić co tylko się da by
    > to się nie stało bo tworzą oligopol na rynku procesorów do PC.

    Patrz uważnie co dzieje się w okolicy RISC-V. Możesz przegapić
    rewolucję, dziejącą się po cichu, na boku. Przyszłość ciezko nakreslic,
    ale to nie jest dwóch graczy na rynku arch cpu, będzie się działo coś
    więcej.

    > Z drugiej strony jeżeli zauważalnie business zacząłby przechodzić z
    > Windowsa na Maca to Microsoft musi być na to przygotowany.

    Małe szanse. Apple nie daje nic interesującego profesjonalistom. Przy
    czym zaznaczam: montowanie blogów video i rysowanie kfiatkuf w
    Photoshopie nie zaliczam do zastosowań profesjonalnych.

    Zwróć uwagę że najnowsze komputery stacjonarne z Apple są reklamowane z
    naciskiem na to że mają kolorowe obudowy. Określa to całkiem celnie
    target tych zabawek. Co jak co, ale kolor i grubość, to podstawa w dektopie.

    https://www.apple.com/newsroom/2021/04/imac-features
    -all-new-design-in-vibrant-colors-m1-chip-and-45k-re
    tina-display/

    Innymi słowy, poza kilkoma fanami i geekami, nie spodzewaj się migracji
    ludzi, którzy używają komputerów do prawdziwej pracy. Najzwyczajniej
    Apple nie ma im nic do zaoferowania, ich targetem jest brodacz w rurkach
    w starbucksie, a nie inżynier projektujący samolot.

  • 3. Data: 2021-05-25 08:50:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]

    > Jako, że grupa dyskusyjna to może taka dyskusja o przyszłości komputerów
    > PC. Co sądzicie o porzuceniu przez PC bagażu x86_64 i przejściu na inną

    Myślę, że gdy pojawiła się jakaś płyta ATX z mocnym procesorem ARM
    (mocnym to znaczy co najmniej porównywalnym z i5/i7 sprzed kilku
    generacji) to z ciekawości złożyłbym sobie na tym system. Podejrzewam,
    że w większości zastosowań nie zauważyłbym nawet wielkiej różnicy -
    kolejny komputer z Debianem. Otwarte oprogramowanie można sobie w
    najgorszym razie skompilować ze źródeł, a zresztą spora część softu i
    tak działa na maszynie wirtualnej Javy...

    Samo słowo "pecet" zatraciło zresztą swoje oryginalne znaczenie,
    odnoszące się do architektury. Takie rozróżnienie miało sens trzydzieści
    lat temu, gdy istniało sporo różnych alternatyw, a soft działał naprawdę
    blisko sprzętu. Dzisiaj spora część zwykłych użytkowników myśli, że
    "pecet" to synonim desktopa. Ja lata temu przestałem wyprowadzać
    znajomych z tego błędu tłumacząc, że przeciętny laptop też jest pecetem ;)

> [...]
    > Itanium, PowerPc, Sparc itp. Co prawda mam Malinkę z ARM ale wiadomo to
    > jest mało wydajny komputerek nie mający startu do czegoś z Intelem czy

    Jeszcze nie, ale powoli idziemy w tym kierunku. Widać, że dokonał się
    postęp. Pierwsza "Malina" w 2012 roku miała wydajność porównywalną z
    komputerami w stylu Pentium II (plus bardziej współczesne GPU,
    umożliwiające sprzętowe dekodowania filmów). Dzisiaj procesor z
    Raspberry Pi 400 ma w PassMarku wynik w okolicy 1000 punktów, a to tylko
    4x mniej od budżetowych procesorów x86 w stylu Athlona 3000G. Do
    prostych desktopowych zstosowań to już wystarczy, a mówimy przecież o
    tanim SBC.

    W przypadku RPi największym problemem nie jest tak naprawdę słaby
    procesor czy mała ilość pamięci, ale kiepskie opcje co do dysku
    twardego. Trzeba albo liczyć się w możliwością awarii karty SD, albo
    kombinować z przelotkami do podpięcia SSD/HDD przez USB.

    Gdyby fundacja RPi wypuściła kiedyś coś w formacie mITX/mATX, ze slotami
    na pamięć RAM, złączem M.2 i przynajmniej jednym slotem PCI-E to myślę,
    że chętnie bym coś takiego kupił. ;)

  • 4. Data: 2021-05-25 10:23:43
    Od: Dominik 'Rathann' Mierzejewski <_...@g...net>

    Date: Tue, 25 May 2021 08:50:42
    From: Atlantis
    [...]
> [...]

    > Gdyby fundacja RPi wypuściła kiedyś coś w formacie mITX/mATX, ze slotami
    > na pamięć RAM, złączem M.2 i przynajmniej jednym slotem PCI-E to myślę,

    https://pine64.com/product/rockpro64-4gb-single-boar
    d-computer/?v=0446c16e2e66

    Może nie ma mITX/mATX i slotu na RAM, ale PCIe x4, USB 3.0 i Gigabit
    Ethernet są. Maszyna nie mająca w/w braków też się pewnie znajdzie, ale
    będzie kosztować sporo więcej.

    Sam mam takie coś:
    https://pine64.com/product/14%e2%80%b3-pinebook-pro-
    linux-laptop-ansi-us-keyboard/?v=0446c16e2e66
    Działa zupełnie przyzwoicie.

    Pozdrawiam,
    Dominik
    --
    Fedora https://getfedora.org | RPM Fusion http://rpmfusion.org
    There should be a science of discontent. People need hard times and

  • 5. Data: 2021-05-25 10:37:39
    Od: dantes <d...@q...com>

    CompuLab...

  • 6. Data: 2021-05-25 11:49:26
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    On 24.05.2021 23:13, heby wrote:
    > Najzwyczajniej Apple nie ma im nic do zaoferowania, ich targetem jest
    > brodacz w rurkach w starbucksie, a nie inżynier projektujący samolot.

    Nic dodać, nic ująć :)

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 7. Data: 2021-05-25 14:38:42
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-05-24 22:43, Zdzichu500 wrote:
    > Jako, że grupa dyskusyjna to może taka dyskusja o przyszłości komputerów
    > PC. Co sądzicie o porzuceniu przez PC bagażu x86_64 i przejściu na inną
    > architekturę?

    Myślę że wątpię.

> [...]
    > uruchamiać kod x86_64 na ARM. Do tego cisza (np. Mac Air nie ma wcale
    > wentylatora), z powodu mniejszego zapotrzebowania na energię dużo

    No ale niezbyt rozumiem o co chodzi. Przecież peceta bez wentylatora też
    kupisz. Dziesiątki róznych. Jako tablety, laptopy i stacjonarne.

> [...]
    > nie będzie ze stajni ogryzka. I z tego co słyszę wśród znajomych nie
    > tylko ja się nad taką zmianą zaczynam zastanawiać.

    Jak ktoś używa tylko przeglądarki to mu wisi na jakim sprzęcie i sofcie
    przeglądarka chodzi. Cała reszta jest zależna od spełnienia warunków
    koniecznych.

    > Czy sądzicie, że Microsoft jakoś zareaguje na ofertę Mac i wypuści
    > jakiegoś Windowsa używalnego na ARM (możliwość uruchamiania dowolnego
    > programu dla Widnows x86_64) czy raczej będzie trwał przy Intelu/AMD?

    Po co? Przecież jak pokazał windows RT to z założenia nie jest nawet
    kwestia konkurencji tylko co najwyżej chęć zapewnienia uniwersalności.

    > Takie trwanie może spowodować odpłynięcie części użytkowników do Apple.

    Raczej promili które zechcą kupić gorszy sprzęt drożej i przy okazji
    zerwać z kompatybilnością wsteczną.

    > Windows dla ARM pozwalał uruchamiać tylko niewielki fragment programów
    > dla Windowsa. Ale Apple z Rosettą pokazało, że się da więc MS też może
    > zainwestować w podobne rozwiązanie.

    Kolejny raz - po co? Co konkretnie ma 'mi' do zaoferowania inna
    architektura poza bliżej nieprzewidywalnymi problemami?

> [...]
    > Z drugiej strony jeżeli zauważalnie business zacząłby przechodzić z
    > Windowsa na Maca to Microsoft musi być na to przygotowany.

    Siłą napędową PC jest w kolejności: biznes, kowalscy, gracze. Żadnej z
    tych grup architektura ARM nie ma nic konkretnego do zaoferowania w tym
    momencie.

  • 8. Data: 2021-05-26 02:24:44
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    W dniu 24.05.2021 o 22:43, Zdzichu500 pisze:
    > Witam
    >
    > Jako, że grupa dyskusyjna to może taka dyskusja o przyszłości komputerów
    > PC. Co sądzicie o porzuceniu przez PC bagażu x86_64 i przejściu na inną
    > architekturę?/.../

    Jak gry będa chodzić tak samo dobrze to może się uda.
    W trybie emulacji x86/64

  • 9. Data: 2021-05-26 22:03:03
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 24.05.2021 o 23:13, heby pisze:

    > Idź i przekonaj te wszystkie firmy aby przekompilowały i poprawiły bugi
    > w swoim sofcie, dostarczając nowe binarki na ARMa. Wiele z nich już nie
    > istnieje, lub nie zrobi tego z powodu przeszkód technicznych.

    Odpowiednik Rosetty?
    I może tutaj podejście Apple, który co jakiś czas zmieniał architekturę
    i odcinał po pewnym czasie możliwość uruchomienia starego softu nie jest
    taka zła? W końcu trzeba z nowego softu korzystać a nie ciągle ze
    starych przyzwyczajeń :)

> [...]
    > bardziej że poziom jakościowy softu na x86 (z winy samego MS) jest
    > żałosny i wiele programów będzie niepoprawialnych z powodu uzależnienia

    Dlatego zastanawiam się czy MS byłoby w stanie wypuścić do Windowsa dla
    innej architektury coś w rodzaju Rosetty. Czyli softu, który przy
    pierwszym uruchomieniu jakiegoś programu dla x86 na innej architekturze
    robi tłumaczenie na nową architekturę i uruchamia już binarkę natywną
    dla tej architektury. Skoro Apple może to MS nie?

    > Na Apple nie ma gier. I sporej ilości programów z Windowsa. Emulacje x86
    > i OSa im nie pomogą, będą kłopty z wydajnością i jakością.

    No właśnie w korpo kiedyś mieliśmy całkiem sporo specjalistycznego softu
    na lokalnym PC a teraz mamy coraz więcej softu, który działa przez weba.
    W zasadzie przy Windowsie trzyma nas już tylko Office i jakiś wewnętrzny
    niedobitek, który działa tylko pod Internet Explorerem. Całkiem sporo
    też to open source, który jest na każdy popularny system.
    Oczywiście jest jeszcze soft dostarczony przez zewnętrznych dostawców
    np. od mierników czy oscyloskopów. On z reguły działa tylko z Windows.
    Ale tego nikt nie uruchamia na swoim komputerze tylko się łączy do
    takiego PC np. przez vnc. Więc czy się połączy z Windowsa x86 czy z
    Windowsa ARM albo Risc czy Maca to wszystko jedno.

> [...]
    > "te dane są nasze a nie Twoje", więc w wielu wypadkach takie przejście
    > jest mocno ryzykowne dla firm zajmujących się czymś więcej niż

    Sądząc po tym jak firmy chętnie przenoszą swoje dane i migrują z
    własnych serwerów do chmury wielkiej trójki to myślę, że wątpię.

> [...]
    > rewolucję, dziejącą się po cichu, na boku. Przyszłość ciezko nakreslic,
    > ale to nie jest dwóch graczy na rynku arch cpu, będzie się działo coś

    Mam nadzieję. Bo jak został tylko x86 jako procek do PC i serwerów a
    nawet superkomputerów to taka jakaś stagnacja nastała. Zwłaszcza przed
    wypuszczeniem Ryzena.

    > Małe szanse. Apple nie daje nic interesującego profesjonalistom. Przy
    > czym zaznaczam: montowanie blogów video i rysowanie kfiatkuf w
    > Photoshopie nie zaliczam do zastosowań profesjonalnych.

    Czy ja wiem. Współtworzę pewien soft do użytku wewnętrznego w korpo.
    Działa to z założenia na serwerach pod Linuxem. Na Windowsie nie bo
    szkoda tracić czasu na dwie architektury jeżeli miałaby to być tylko
    sztuka dla sztuki. Kiedyś dla testu odpaliliśmy nasz soft na Macu i
    poszedł bez żadnej poprawki. W korpo jako komputer osobisty jest PC z
    Windowsem bo musi działać MS Office więc Linux odpada. Soft więc
    powstaje na maszynach wirtualnych gdzie hostem jest Windows a guestem
    Linux. Na Macu można by się pozbyć wirtualizacji a jest natywny MS Office.

> [...]
    > dektopie.
    >
    > https://www.apple.com/newsroom/2021/04/imac-features
    -all-new-design-in-vibrant-colors-m1-chip-and-45k-re

    Do pracy według nich chyba się nadają tylko te modele, które mają w
    nazwie Pro.

> [...]
    > Apple nie ma im nic do zaoferowania, ich targetem jest brodacz w rurkach
    > w starbucksie, a nie inżynier projektujący samolot.

    Znam ludzi, którzy pracują na Macu i nie są ani grafikami, ani innymi
    artystami i są zadowoleni.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 10. Data: 2021-05-26 22:29:14
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 25.05.2021 o 14:38, m4rkiz pisze:
    > No ale niezbyt rozumiem o co chodzi. Przecież peceta bez wentylatora też
    > kupisz. Dziesiątki róznych. Jako tablety, laptopy i stacjonarne.

    Może coś się poprawiło ale kiedyś to były tylko Atomy o żenujących
    możliwościach. Nie widziałem np. laptopa z i5 czy i7 bez wentylatora.

    > Jak ktoś używa tylko przeglądarki to mu wisi na jakim sprzęcie i sofcie
    > przeglądarka chodzi. Cała reszta jest zależna od spełnienia warunków
    > koniecznych.

    Coraz więcej softu jest przez przeglądarkę,
    Skoro Apple może mieć Rosettę i uruchamiać binarki x86-64 na ARM to
    czemu nie może być czegoś podobnego pod windows?

    > Po co? Przecież jak pokazał windows RT to z założenia nie jest nawet
    > kwestia konkurencji tylko co najwyżej chęć zapewnienia uniwersalności.

    Windows RT to kompletny niewypał. Nieużyteczny gniot. Tak jakby ktoś
    chciał udowodnić światu, że nie ma sensu robić Windowsa dla czegokolwiek
    innego niż x86.

    > Raczej promili które zechcą kupić gorszy sprzęt drożej i przy okazji
    > zerwać z kompatybilnością wsteczną.

    Z tym drożej to już nie jest tak źle. Nie kojarzę, żeby w robocie
    kupowali laptopy Win x86 poniżej 5K PLN brutto w detalu. A to są już
    poziomy Mac Air.
    Gorzej, że nie da się w nich nic zmienić po zakupie. Dysk to jeszcze
    ewentualnie sieciowy czy zewnętrzny od biedy ale RAMu w razie czego nic
    nie zastąpi.

    > Kolejny raz - po co? Co konkretnie ma 'mi' do zaoferowania inna
    > architektura poza bliżej nieprzewidywalnymi problemami?

    Np. przez rdzenie little BIG dużo większą efektywność zużycia energii a
    więc dłuższą pracę na baterii. Jeżeli laptop będzie w stanie pracować na
    baterii normalny dzień pracy z jakiś zapasem to będzie super.
    Najczęściej pracuje stacjonarnie ale zdażyło mi się kombinować skąd
    wziąć zasilacz bo zapomniałem zabrać do innego biura firmy a po 4h
    bateria prawie pusta.
    Asemblerami zajmowałem się tylko na studiach "parę" lat temu. Wszędzie
    można było przeczytać jak kiepska jest architektura x86 w porównaniu do
    innych np. PowerPC. Może czas wyciągnąć wnioski, wywalić to co okazało
    się złe w x86, zostawić to co dobre i zrobić nową architekturę?

    > Siłą napędową PC jest w kolejności: biznes, kowalscy, gracze. Żadnej z
    > tych grup architektura ARM nie ma nic konkretnego do zaoferowania w tym
    > momencie.

    Jeżeli rozwiązanie ARM (podane tylko dla przykładu, może być inne)
    będzie tańsze dla biznesu to biznes w nie pójdzie. Podałem za przykład
    ARM bo jest sobie producent, który stworzył całkiem fajne komputerki
    oparte o ARM, niegorsze od x86 a czasami nawet lepsze.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu