  • Data: 2023-05-24 19:17:24
    Temat: Re: PCB w Chinach (lub gdzie indziej)
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org> szukaj wiadomości tego autora

    On 5/24/23 07:33, heby wrote:

    > Miej jednak świadomośc, że ogólnie to się nie nadaje do CADów tak samo
    > dobrze, jak do programowania. Format plików KiCADa powoduje, że część
    > funkcjonalności jest nieużyteczna, to narzędzie projaktowane z myślą o
    > programistach i zawierajace narzędzia dla nich.

    Rozwinę nieco twoja odpowiedź: System kontroli wersji pozwala na
    zachowanie kolejnych wersji plików. To takie jakby małe backupy
    poszczególnych plików, trochę podobne do wersjonowania w plików w
    Office365, czy na gdrive. W systemie kontroli wersji można też dodać
    dodatkowe informacje o wprowadzonych zmianach, jak n.p. komentarz
    opisujący co zostało zmienione, czy kto te zmiany wprowadził.

    Wersje mogą być przechowywane lokalnie, albo na serwerze. Jeśli
    korzystasz z serwera, możliwa jest synchronizacja zmian pomiędzy kilkoma
    komputerami, a nawet pomiędzy kilkoma osobami pracującymi nad różnymi
    częściami projektu. W przypadku projektu jednoosobowego świetnie się to
    sprawdza w przenoszeniu zmian np. pomiędzy desktopem a laptopem.

    Wygodna jest też możliwość "rozgałęzienia" projektu, np. po to żeby
    zrobić wersję ze zmianami dla konkretnego klienta, czy żeby przetestować
    jakiś pomysł, bez modyfikowania wersji bazowej.
    Coś jak seria kilkudziesięciu katalogów z nazwami w stylu "XX",
    "XX_Final", "XX_Final_Final", "XX_Final_Final_final",
    "XX_Final_Final_Final_reallyfinal", ale w wersji łatwej do ogarnięcia.

    Zmiany mogą być przesyłane przez sieć jako różnice, a nie całe zmienione
    pliki, przez co uaktualnianie może być zrobione bardzo szybko.

    Ponad to, systemy kontroli wersji mogą pomóc w scaleniu zmian zrobionych
    w jednym pliku, ale do tego system musi być w stanie zrozumieć strukturę
    pliku. Dzięki temu zmiany bez konfliktów mogą być
    wprowadzone automatycznie, a konflikty odesłane do ręcznej poprawki.
    To jest w miarę łatwe w przypadku kodu programów, gdzie można założyć ze
    linijka tekstu to jeden "rekord", ale ze schematem, czy projektem płytki
    tak łatwo nie jest. Więc z tej funkcjonalności nie da się skorzystać.

    Ja wykorzystuję kontrolę wersji praktycznie do wszystkiego, dzięki czemu
    mogę łatwo przenieść zmiany z jednego komputera na drugi bez ciągnięcia
    całej struktury katalogów, jak np. w dropboksie. Do tego mam łatwy
    dostęp do starszych wersji plików.

    Jacek