  • 1. Data: 2023-05-21 21:32:43
    Temat: PCB w Chinach (lub gdzie indziej)
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Cześć,

    Mam do zrobienia płytkę. Jedna sztuka (bo i urządzenie będzie jedno, nie
    potrzebuję więcej), jednostronna, ok. 60 x 85 mm. Nie potrzebuję
    soldermaski. W zasadzie wierceń też nie potrzebuję (powiercę sobie,
    otworów nie ma dużo).

    Zawsze robię płytki w domu (metodą fotochemiczną), ale tutaj rozmiar
    przerósł moją technologię (albo po prostu przerósł kalkę techniczną i/lub
    folię fotopolimerową). Na płytce jest układ w TQFP44, od niego odchodzą
    ścieżki rozmiaru jego padów (20 mil). Między ścieżkami jest 12 mil odstępu
    (32 mil między środkami ścieżek) i to się już zaczyna zlewać, nie jestem w
    stanie tak wywołać fotopolimeru, żeby to wylazło spomiędzy ścieżek na
    całym obszarze płytki.

    Mogę zmniejszyć grubość ścieżek, ale wtedy pewnie fotopolimer zacznie
    odłazić podczas wywoływania (przećwiczone ze ścieżkami 12 mil).

    Mogę jeszcze trochę poeksperymentować (może laminat z fabrycznie
    naniesioną warstwą światłoczułą dałby radę), ale chciałbym tym razem dać
    komuś zarobić i mieć po prostu zrobioną płytkę, bo już za dużo czasu na to
    straciłem.

    I tu pojawia się pytanie komu...

    Który z chińskich (lub innych) dostawców będzie w tym przypadku najtańszy
    (wliczając wysyłkę) i nie przerośnie go to (w zasadzie bardzo proste dla
    płytkarni) zadanie? Nie zależy mi specjalnie na czasie, o ile nie będzie
    to ponad miesiąc.

    W jakim formacie dostarcza im się pliki? Ja to mam w formacie AutoTrax,
    ale mogę wygenerować inne (PostScript, PDF, Gerber, pewnie coś innego też
    się da). Tylko muszę wiedzieć, czy odwrócić obraz, czy nie (projektuję od
    strony elementów THT, więc jak drukuję do wytrawienia warstwę ścieżek, to
    odwracam).

    Dodatkowo -- chińczycy potrafią wysyłać na paczkomaty?

    --
    Słoń i mrówka wloką się przez pustynie. Skwar, żar i ani kropli wody.
    - Już nie mogę - jęczy słoń - Umrę z pragnienia!

  • 2. Data: 2023-05-21 22:01:19
    Temat: Re: PCB w Chinach (lub gdzie indziej)
    Od: Zbych <z...@n...org>

    Arnold Ziffel wrote on 21.05.2023 21:32:
> [...]
    > potrzebuję więcej), jednostronna, ok. 60 x 85 mm. Nie potrzebuję
    > soldermaski. W zasadzie wierceń też nie potrzebuję (powiercę sobie,

    Soldermaskę i wiercenie masz w cenie, nic nie oszczędzisz rezygnując z nich.

    > I tu pojawia się pytanie komu...

    Jlcpcb, Pcbway, itd. Sporo narobilo się tych firm robiących prototypy.

> [...]
    > (wliczając wysyłkę) i nie przerośnie go to (w zasadzie bardzo proste dla
    > płytkarni) zadanie? Nie zależy mi specjalnie na czasie, o ile nie będzie

    Każdy chińczyk ma na stronie kalkulator, wpisz wymiary i sprawdź ile
    wyjdzie.

    > W jakim formacie dostarcza im się pliki? Ja to mam w formacie AutoTrax,
    > ale mogę wygenerować inne (PostScript, PDF, Gerber, pewnie coś innego też
    > się da).

    Gerber + NC Drill.

    > Tylko muszę wiedzieć, czy odwrócić obraz,

    Dostarczasz zawsze widok od góry PCB, niezależnie od warstwy.

    > Dodatkowo -- chińczycy potrafią wysyłać na paczkomaty?

    Sprawdź na ich stronach.

  • 3. Data: 2023-05-21 22:10:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/05/2023 21:32, Arnold Ziffel wrote:
    > W jakim formacie dostarcza im się pliki?

    Istnieje plugin do KiCADa, któy automatycznie przygotuje pliki i otwiera
    stronę z płanością na PCBWay.

    > Ja to mam w formacie AutoTrax

    :D Kto tego jeszcze używa ;)

    Dostarczasz gerbery top/bottom i plik wierceń. Dodatkowo dostarczasz
    gerbery soldermaski i opisów, jeśli chcesz. To nie zmienia ceny.

    W PCBWay płytka przechodzi inspekcje, czyli zanim ktoś pozwoli Ci ją
    zamówić, najpierw jakiś człowiek ogąda i sprawdza, czy nie ma grubych
    pomyłek.

    Mi na przykład znaleziono brak jednego otworu, kolega mówił, że wykryto
    ścieżkę dotykającą pada. Być moze jest to wspomagane jakimś AI, bo aż
    cieżko przypuścić, że ktoś to oczami zauważył.

    > Dodatkowo -- chińczycy potrafią wysyłać na paczkomaty?

    PCBWay wysyła kurierem Inpostu. NIe wiem czy można go przekierować do
    paczkomatu.

    Musisz liczyć się z tym, że dowali się celnik. Mi się raz dowalił. Do
    tego najtańszego zamówienia jakie robiłem. Urzędnicza logika.

  • 4. Data: 2023-05-21 22:27:01
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > W jakim formacie dostarcza im się pliki? Ja to mam w formacie AutoTrax,
    > ale mogę wygenerować inne (PostScript, PDF, Gerber, pewnie coś innego też
    Gerber

    > się da). Tylko muszę wiedzieć, czy odwrócić obraz, czy nie (projektuję od
    > strony elementów THT, więc jak drukuję do wytrawienia warstwę ścieżek, to
    > odwracam).

    Sprawdziłem na jlcpcb.com za 5 płytek max 100x100 mm w promocji
    zapłacisz $2 a z wysyłką (10-20dni) i podatkiem $5,80 a paypal-em $6.30

    > Dodatkowo -- chińczycy potrafią wysyłać na paczkomaty?

    Potrafią ale ci mają tylko firmy kurierskie i poczta.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2023-05-22 00:09:32
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 21/05/2023 20:32, Arnold Ziffel wrote:
> [...]
    > strony elementów THT, więc jak drukuję do wytrawienia warstwę ścieżek, to

    jlcpcb wyjdzie taniej chyba ze jest jakaś promocja ale lepiej sprawdzić
    pcbway też - to tylko kilka kliknięć.

    Ja robiłem w jlc bo używałem też ich EasyEDA, kupowałem częsci w LCSC.

    c.

  • 6. Data: 2023-05-22 08:54:59
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 22.05.2023 o 00:09, Cezar pisze:

    > jlcpcb wyjdzie taniej chyba ze jest jakaś promocja ale lepiej sprawdzić
    > pcbway też - to tylko kilka kliknięć.
    >
    > Ja robiłem w jlc bo używałem też ich EasyEDA, kupowałem częsci w LCSC.

    Potwierdzam jlcpcb za 5 szt weźmie 2$ + przesyłka 2,67$ w 10-20
    dni roboczych dostawa więc nie ma co się zastanawiać.
    Ścieżki 0,2mm i otwory 0,3mm z metalizacją robią oraz soldermaską w tej
    cenie.
    Wysyła się Gerbery i NCdrill i jest podgląd po załadowaniu
    spakowanego zestawu plików. Jak coś się nie podoba to jeszcze przyślą
    info że coś jest nie tak i czy tak ma być wykonane.
    Osobiście korzystałem kilka razy i jestem zadowolony. Wytrawiacza
    już w domu nie mam bo szybciej u nich zamówię niż się zbiorę w domu...
    --
    pzdr, j.r.

  • 7. Data: 2023-05-23 14:04:25
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Rutkowski, Jacek <j...@w...pl> wrote:

> [...]
    > dni roboczych dostawa więc nie ma co się zastanawiać.
    > Ścieżki 0,2mm i otwory 0,3mm z metalizacją robią oraz soldermaską w tej

    No to chyba dam im szansę. Tylko najpierw zrobię jeszcze jedną próbę,
    zamówiłem laminat fabrycznie pokryty warstwą światłoczułą, bo w sumie na
    kalce to wszystko bardzo dobrze wygląda, tylko ten fotopolimer za słabo
    się klei (tzn. klei się dobrze, o ile robię grubsze ścieżki).

    > Osobiście korzystałem kilka razy i jestem zadowolony. Wytrawiacza
    > już w domu nie mam bo szybciej u nich zamówię niż się zbiorę w domu...

    Ja generalnie lubię mieć efekty szybko, no i cały proces mam generalnie
    ogarnięty, ale zaczynam się zastanawiać, czy warto.

    --
    Do dyżurnego lekarza w klinice położniczej przychodzi licealistka i pyta:
    - Czy mogłabym na godzinę wypożyczyć noworodka?

  • 8. Data: 2023-05-23 14:08:34
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > :D Kto tego jeszcze używa ;)

    Ja od zawsze :) Bardzo wygodny program i mało jest rzeczy, których mi w
    nim brakuje (a te, których brakuje, nie są na tyle uciążliwe, żeby były
    deal breakerem).

    Jakby umożliwiał dowolny obrót elementu, a nie tylko o 90 stopni, i lepiej
    umiał robić pola masy (a nie ze ścieżek, bo potem ciężko to edytować), to
    w ogóle byłoby super.

    No i soldermaski nie obsługuje, ale przy robieniu płytek w domu to nie
    jest problem (zresztą jedna płytkarnia, z której kiedyś korzystałem, sama
    zrobiła warstwę soldermaski po prostu pokrywając wszystko oprócz padów).

    > Musisz liczyć się z tym, że dowali się celnik. Mi się raz dowalił. Do
    > tego najtańszego zamówienia jakie robiłem. Urzędnicza logika.

    Ile wtedy trzeba dopłacić? Tylko VAT 23%?

    --
    - Czym różni się detka od studentki?
    - ...

  • 9. Data: 2023-05-23 14:28:07
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/05/2023 14:08, Arnold Ziffel wrote:
    > Ja od zawsze :)

    Czas na zmiany ;)

    Od czasu jak udało się zintegrować KiCADa z Freeroute, nie ma już nic co
    by mnie trzymało gdziekolwiek. No i jest masa biblitek, nawet do dość
    dziwacznych elementów.

    Sam KiCAD jest IMHO mocno upierdliwy z tym rozdzieleniem schematu i pcb
    przez netlistę. Eagle ogarniał to synchronicznie i o wiele mniej z tym
    kłopotu.

    > Ile wtedy trzeba dopłacić? Tylko VAT 23%?

    Cło i VAT, w zależności ile się celnikowi wylosuje na kole fortuny. Niby
    mają napisane ile coś kosztuje, ale już raz miałem sytuację, że wycenili
    towar (na oko) więcej, niż za niego zapłaciłem. Musiałem wtedy słać
    screenshoty z ekranu i przelewu, że zapłaciłem mniej. To była paczka z Ali.

    Płytki z PCBWay wyglądają w paczce bardzo podobnie do telefonu.

    Są prostokątne.

    Trudno się dziwić, że celnikowi ciśnienie skacze, jak widzi prostokątny
    przedmiot w zalewie gumowych kaczek, zestawow ściereczek z pokemonami
    czy skarpetek z golfem.

  • 10. Data: 2023-05-23 15:09:23
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 23.05.2023 o 14:28, heby pisze:
    > Od czasu jak udało się zintegrować KiCADa z Freeroute, nie ma już nic co
    > by mnie trzymało gdziekolwiek.
    Potrafi tak przygotować płytkę, aby uzyskać plik wektorowy do CNC?
    Czyli obwiednie ścieżek.

    Robert