    Subject: Re: POpularno?? j?zyk?w programowania ??
    Newsgroups: pl.comp.programming
    <5d87b31a$0$522$65785112@news.neostrada.pl> <qm8e0j$s55$1@dont-email.me>
    <qmgven$som$1@z-news.wcss.wroc.pl> <qmiovo$fk3$1@dont-email.me>
    <qml41c$h79$1@z-news.wcss.wroc.pl> <qmlhb2$b1k$1@dont-email.me>
    <d...@g...com>
    <qn06sj$h9p$2@news.icm.edu.pl> <qn1idh$11l3$2@gioia.aioe.org>
    <qn43oj$1pg$2@news.icm.edu.pl> <qn5jip$anb$1@gioia.aioe.org>
    <qn5lha$ges$1@dont-email.me> <qn6o70$1cc5$2@gioia.aioe.org>
    <5d9759ed$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    <1i9i7ge56bkdc$.dlg@tyczka.com>
    <5d98671b$0$511$65785112@news.neostrada.pl> <qn9p7t$nkf$1@dont-email.me>
    <5d986bcb$0$511$65785112@news.neostrada.pl> <qna3r8$jfu$1@dont-email.me>
    <5d98a336$0$523$65785112@news.neostrada.pl> <qna8cq$fjn$1@dont-email.me>
    <5d98afe2$0$522$65785112@news.neostrada.pl> <qnacqc$a28$1@dont-email.me>
    <5d98c3b8$0$532$65785112@news.neostrada.pl> <qnaipj$f5m$1@dont-email.me>
    From: J-23 <B...@p...fm>
    Date: Sat, 5 Oct 2019 22:01:06 +0200

    W dniu 05.10.2019 o 19:10, heby pisze:

    > No to przecież ktoś to już ogarnia w Qt. I tak samo nalezy ogarniać
    > VLS/LCL. Wszak też natywne.

    > Qt ogarnia *prawie* wszystkie tematy. Czekam aż będzie tam dostępny
    > QPornPlayerAndQuantumComputing i doczekam się.

    LCL działa podobnie jak HibernateSQL jeżeli chodzi o zasde działania
    mamy w Hibernate język HQL który w zależności od podanego sterownika
    stara się tak przetworzyć napisane w nim zapytanie by dany silnik
    bazodanowy sobie z nim poradził.

    i teraz mamy 2 opcje albo zdecydować na poziomie kompilacji z czego ma
    korzystać nasza napisana aplikacja albo pozostawić to na zasadzie takiej
    że to z czego korzysta dany system to to wyciągnąć do wierzchu :) i na
    tym działać

    > Nie. Ogólnie dokumentacje do Qt nie czyta się w całości. Czyta się to co
    > w danej chwili potrzebujesz. Jak w 100% przypadków korzystania z
    > biblitek. Tak samo, wręcz, jak w Lazarusie.

    > Zupełnie jak kilka innych?

    > Zupełnie jaki kilka innych?

    tak np wxwidget z tą różnicą... że to nie działa na urządzeniach
    mobilnych (chyba że coś się znienilo to mnie popraw bo nie wiem tego jak
    wygląda sytuacja na dzień dzisiejszy) LCL na mobilnych działa bez problemu

    > Łał.

    > To po co Ci inna bibliteka GUIowa? Jakie ma super powers ta inna czego
    > nie ma już w Qt? Musisz że "by miała mieć Web"? No chwilowo nawet w
    > normalnych językach to jest delikatnie mówiąc problematyczne. Jak Pascal
    > mógłby tu dokonać cudów?

    Już mowilem biblioteka GUI podałem ją po to byś zarybił zasade
    działania... Teraz po podanym przykładzie z hibernate co do LCL zasada
    działania jest jasna (Chyba?).

    > C++/Java.

    > C++/Java.

    > Na tle C++/Java to strata bo trzeba w to włożyć jeszcze miliony dolców
    > żeby choć doczołgać się do czołówki.

    Miliony dolców powiadasz... tylko czemu to w Lazarusie jest już dziś
    osiągalne :) bez twojego miliona dolcow :P

    > Obwiam się, choć może za głupi jestem, że jedno GUI to rule them all
    > wypierniczy się na pierwszym lepszym zagadnieniu Webowym. Tam się
    > najzwyczajniej inaczej pisze.

    Po to jesteśmy programistami by to zrealizować. Jeszcze pare lat do tyłu
    mało kto wiedział a aplikacjach mobilnych czy stronie www która jest
    sama w sobie aplikacja :) dzis to raczej powszechne

    > Rzecz w tym że to nie jest zysk bo już to mam za friko.

    Masz za free wykorzystując kilka języków programowania. No chyba że
    zaczniesz twierdzić że w C++ można pisać na przeglądarke wprost ale obaj
    wiemy że to nie jest możliwe :P

    > No bo ja mam to samo. A ty też chcesz to mieć po wsadzeniu miliona
    > dolców w rozwój trupa. No więc po h... ?

    W Lazarus nikt nie wsadził miliona dolców :) (chociaż nie miałbym nic
    przeciwko :)) a posiada po za WEB możliwość kompilacji na niemal dowolną
    platforme

    > Nie, ja sugeruje język adekwatny do problemu.

    > Utopia, choć jesteśmy coraz bliżej.

    Dlaczego utopia? Uważam wręcz przeciwnie że to jest bliżej niż dalej

    > Być może osiągniesz go dużo szybciej, ale czy będzie specjalnie lepszy
    > niż to samo w Qt to miałbym wątpliwość.

    Niewątpliwie takie podejście generuje napewno pewną nadmiarowość kodu.
    Jednak uważam że mamy teraz na tyle mocne sprzęty ogolnie w użytku że w
    99% przypadkach ta nadmiarowość nie ma znaczenia

    > No ale te elementy ma też C++, Java i Python i nie trzeba dopracować. Są.

    Są ale nie ma uniwersalnego podejścia do każdego z tych zadań potrzeba
    oddzielnej biblioteki a myśle że świat raczej idzie w kierunku
    upraszczania i takim uproszczeniem jest LCL

    > No to o jakie środowisko pytasz?

    > Ostatnio użyłem programu napisanego w Swingu na sterowniku przemysłowym
    > z procesorem ARM9. I działało. OOTB, bez śladu zmiany w kodzie.
    >
    > Na pralce jeszcze nie odpalałem. Powinno jednak pójść.

    > Nie.
    prosty przykład czy kod napisany w C++ bez zmiany liniki kodu napiszesz
    na mobilne i komputer. Nie bo choćby właśnie gui sprawi że musisz użyć
    odzielnych bibliotek

    W javie i.net jest lepiej ale nie ma kolorowo

    > To daj inny przykład unikatowości Lazarusa vs reszta świata.
    Podałem już tu kilka przykładów ten sam kod w 100% na rożnych platformach

    > No i? Każdemu w/g potrzeb.

    Nawet się z tobą zgodze tylko już chyba teraz widzisz że to co powstało
    w tym martwym pascalu daje pewną unifikacje kodu.

    > Zdecydowanie. Od wieków wiemy że Web to nie to samo co natywne GUI.

    Zgadza się jest to zupełnie coś innego. Google jednak spojrzało na to
    szerzej i wypościło Google Web Tools już dawno temu i można jak widać na
    ich przykładzie połączyć Jave z JS i da się na tym wyprodukować coś bez
    znajomości JS. Owszem gdy się zagłębimy i np chcemy tworzyć nowe
    elementy np. Nowe komponenty tj EXT-GWT to wtedy JS jest potrzebny ale
    da się napisać aplikacje na przeglądarke w Javie bez dotykania JS czy
    PHP wymusza to jednak znajomość GWT.

    Kiedyś był Ciekawy projekt na Delphi o nazwie UniGUI projekt został z
    tego co wiem wykupionu przez embarcadero i słuch po nim zaginął a on
    pozwalał na stworzenie aplikacji na przeglądarke z Delphi. Nie wiem jak
    to wyglądało w szczegółach bo nigdy na tym nie pracowałem wiem natomiast
    że krótko przed wykupem społeczność Lazarusa chciała go zintegrować
    właśnie z LCL lecz po przejęciu tego przez Embarcadero temat ucichł