    From: "Pitlab" <p...@p...wp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pali się MOSFET - dlaczego?
    Date: Thu, 12 Jul 2012 10:46:44 +0200

    > Moze jednak warto pojsc tym tropem ? Odbiorniki np mocno obciazaja,
    > podlaczasz baterie, napiecie na wyjsciu niskie, tranzystor sie nie otwiera
    > .. a co potrafi ta dioda to nie wiem, moze np 3A nie przepusci ..
    OK, pójdźmy. Takie rzeczy się zdarzają, Model potrafi uciec i rozładować się
    zanim zostanie znaleziony.
    Dioda w tym palącym się tranzystorze ma prąd przewodzenia max 1,6A. To
    niedużo, ale napięcie otwarcia tranzystora jest na tyle niskie że przy 2-3V
    (w zależności od typu) spokojnie jeszcze przewodzi wystarczajacy prąd a
    ogniwo 12-14V rozładowane do 2-3V ma tyle energii co nic. To chyba
    definitywnie zamyka ten trop.

    > A moze w ogole niepotrzebnie szukamy dziury w calym - jakies przypadkowe
    > zwarcie i padaja dwa najslabsze elementy - tranzystor i dlawik.
    Tego nie można wykluczyć, dlatego w następnej wersji sprzętu chcę dać
    bezpiecznik polimerowy. Tyle jeszcze upchnę a mam nadzieję że zwróci mi się
    to w postaci mniejszej ilości urządzeń do serwisownia.

    > W ukladacg zabezpieczajacych do li-ion jest czesto drugi tranzystor.
    > Odcina
    > zasilanie jak napiecie baterii spadnie ponizej progu wyladowania, a przy
    > okazji moze kontrolowac tez napiecie na wyjsciu i wykrywac zwarcia.
    Tu mi zabiłeś ćwieka. Nie robiłem nigdy takich zabezpieczeń i boję się że
    polegnę na jakimś detalu albo trzeba będzie to parametryzować wiadrem
    oporników.
    Przeglądam rozwiazania. Jeżeli to ma wygladać jak to:
    http://www.zajic.cz/odpojovac/odpojovac.htm to odpuszczam. Nie mam tyle
    miejsca na płytce.

    --
    Piotrek.