    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 5 Feb 2021 07:34:23 -0800 (PST)
    Subject: Re: Piec EKCO.MN3 i M3
    From: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 5 lutego 2021 o 14:09:02 UTC+1 trybun napisał(a):

    > Nie jestem do końca pewny. Wysłałem debilowi pytanie o parametry kotła
    > który planuje zamontować, a on mi przysłał link do fabryki kotłów.
    >
    > Przypuszczalnie chodzi o ten 8KW 230V.
    Pytam bo rozważam ogrzewanie pompa ciepła. Pompy ciepła drogie ale jak zastanowić się
    nad możliwość grzania pompa ciepła nie dedykowana do ogrzania to ceny ludzkie się
    robią. Pompa ciepła o poborze prądu ~1kW dająca na wyjściu do 4kW ciepła do CWU jest
    do kupienia od 4500 złotych, basenowe jeszcze tańsze. Mnie 4kW powinny wystarczyć.
    Inna sprawa że mam dobre warunki dla takiej pompy. Nad sobą mam strych nieużytkowy o
    powierzchni kilkuset metrów kwadratowych. Da to pod tysiąc metrów sześciennych
    objętości. Od początku zimy monitoruje temperaturę na strychu. Najniższa jak na
    zewnątrz było z -15 była 3,5 stopnia. Teraz na zewnątrz około zera na strychu 8
    stopni. Idealne warunki dla pompy ciepła bo jak dobrze zaprojektowana to z kilowata
    da w takich warunkach prawie cztery razy tyle w cieple. Mógłbym do powietrza jakie
    zasysa dołożyć że 100m3 na godzine powietrza z wentylacji. Taki mam plan. Na razie
    doktoryzuje się z pomp ciepła jakich mógłbym użyć. Rozważam również możliwość
    samodzielnego zrobienia takiej pompy. W sprzedaży są agregaty chłodnicze. Niektóre
    mają bardzo przyzwoite parametry przy ujemnych temperaturach. Na przykład przy - 15
    prawie podwajają ilość ciepła jaka wynika z mocy sprężarki. Mają te agregaty wszystko
    z wyjątkiem parownika. Czyli skraplacz trzeba wykorzystać jako parownik a jako
    skraplacza użyć płytowego wymiennika ciepla i dołożyć pompkę do wody. Od tysiąca za
    taki agregat trzeba zapłacić. Z tym że tysiąc to za nowy taki ze sprężarka ok 750W
    trzeba zapłacić. W pompach ciepła do ogrzewania nic więcej niż taki agregat nie ma.
    Co najwyżej dołożą bajerów z wifi, zdalnym sterowaniem itp. Sprężarki są jeszcze
    inne. Ale jak by policzyć że śrubowa kosztuje 15% tego co spiralna i jest niewiele od
    niej gorsza to na bank warto być nienowoczesnym.