    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Pijani kierowcy straca samochody
    Date: Thu, 17 Nov 2022 11:22:15 +0100

    On Thu, 17 Nov 2022 09:40:18 +0000, K wrote:
    > Sejm przeglosowal ustawe. Czy ja dobrze rozumiem, ze kierowca osobowki
    > niebedacy zawodowcem moze stracic np. kilkadziesiat/set k PLN czy to w
    > formie pojazdu czy jego rownowartosci, natomiast zawodowiec jadacy
    > pojazdem pracodawcy zaplaci nawiazke 5k PLN? Jesli tak to troche nie ma
    > w tym logiki ale PiS mnie juz do tego przyzwyczail.

    Tego po prostu nie da sie dobrze zrobic, ale sprawa jest medialna.
    Choc jak widac - czekala na kolejne wybory.
    Ciekawe co sie stalo - ktos w PiS skapitulowal, czy Ziobro sie
    umocnil.

    Ma jedną zaletę - osobnik zlapany po pijaku straci auto, i nie bedzie
    go kusiło, ze

    > Nie beda konfiskowane pojazdy "niemechaniczne" czyli rowery. Jak dla
    > mnie rower jest jak najbardziej pojazdem mechanicznym.

    To jest stara klasfikacja.
    Chodzi o pojazdy z napedem mechanicznym, czyli nie przez mięśnie
    czlowieka. Silniki spalinowe, elektryczne, parowe, ale chyba nie
    żagle, konie, osiołki, chomiki. Wiatraki?

    Ciekawe jak ktos zrobi silnik biologiczny - tzn sztucznie wychodowane
    mięśnie, zasilane np krochmalem :-)

    Definicja zniknęła wiele lat temu z kodeksu drogowego, ale termin jest
    stale uzywany w kodeksie karnym, bez definicji.

    Za wiki
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pojazd_mechaniczny

    "W uchwale Sądu Najwyższego z 28 lutego 1975 r.[3] zawarto następującą
    definicję:

    Pojazdem mechanicznym w ruchu lądowym w rozumieniu przepisów kodeksu
    karnego jest każdy pojazd drogowy czy szynowy napędzany umieszczonym w
    nim silnikiem, jak również maszyna samobieżna i motorower.

    Wprawdzie nie jest już ona obowiązująca jako uchwała[a], ale wobec
    braku definicji legalnej może być nadal stosowana przez sądy jako
    wykładnia prawa[4]. "

    Podobnie obowiązuje jeszcze "Przedsiębiorstwo lub zakład wprawiany w
    ruch za pomocą sił przyrody", i tez nie wiadomo, o co chodzi.
    Konie w kieracie? Ludzie w kieracie? Ludzie bez kieratu?

    J.