    From: Michal Lukasik <m...@t...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Platforma pod wirtualizer
    Date: Tue, 16 Feb 2021 22:03:05 +0000

    On 2/15/21 9:05 PM, Adam wrote:

    > Mój "smok" to PowerEdge, 2xXeon, 2x HotSwap zailacze, 6xSAS+2xSATA.
    >
    > Bydle na tyle ciężkie, że jak go mam przenieść, to wyjmuję zasilacze i
    > wyjmuję dyski.
    > Poza tym mam jeszcze IBM ThinkServer, Fujitsu Econel i jakiś mocny
    > workstation. Są jeszcze stare Compaq na SCSI, ale to już tylko eksponaty
    > muzealne. Oraz kilka pc z Win od 95 do Win7.
    >
    > Chcę zwirtualizować WinXP, Win7, Win10 i Win 2012R2 oraz ubuntu na stałe
    > oraz czasowo dodatkowe środowiska testowe - co jakiś czas potrzebuję
    > sprawdzić albo mniej mi znaną dystrybucję linuksa, albo coś
> [...]

    Mi się HP po prostu trafiły za bezcen. Wybór był mniej więcej albo krata
    piwa samemu albo z kolesiem, któremu pomogę zrecyklingować HP-eki. ;D
    Na początek na Twoim miejscu przetestowałbym na tym co masz.
    Ponadto dużo tych windowsów ;D - może zamiast Proxmox lepszym wyborem
    będzie Hyper-V? AFAIK potrafi odpalać windowsy w kontenerach - chyba
    docker jest w to zamieszany. Nie wiem dokładnie bo nie używam Hyper-V.
    W moim przypadku dużo mogłem oszczędzić bo prawie wszystkie serwery to
    Linux więc naturalnym wyborem była instalacja kontenerów. Przez moment
    rozważałem docker, teraz pewnie brałbym też pod uwagę rancher/kubenetes
    (i pewnie bym tak zrobił grubym zdecydował się na xcp-ng) ale
    ostatecznie zarzuciłem pomysł na rzecz LXC, który Proxmox obsługuje OTB
    - stwierdziłem, że im mniej skomplikowane to będzie tym więcej wycisnę z
    mojego leciwego sprzętu.
    Mam tylko jedną wirtualkę z windows, którą odpalam tylko gdy potrzebuję
    użyć jakiegoś programatora albo nagrać instrukcję instalacji i
    konfiguracji jakiegoś softu dla klienta. Wszystkie serwery chodzące
    non-stop to kontenery (prócz firewalla) - cześć instalowana od zera, ale
    w kilku przypadkach skorzystałem z gotowców jak TurnKey - polecam,
    ogromna oszczędność czasu.
    Ze stałych wirtualek mam w tej chwili SophosXG na przemian z pfSense
    (nie mogę się zdecydować poza tym chciałem poznać oba), LAMP, IRedMail
    (chwilowo wyłączony - muszę ogarnąć kilka rzeczy zanim ponownie odpalę
    bo ISP się czepia, że generuję podejrzany ruch ;D), transmission,
    observium (jak znajdę chwilę to przejdę na Zabix), pihole, zoneminder
    (chwilowo wyłączony z braku miejsca na dyskach), minecraft-server no i
    najważniejsze media-server (LMS-Squeezebox, Jellyfin (dlna), nfs, smb,
    sftp, itp.).
    Prócz tego co jakiś czas pojawiają się i znikają jakieś testowe maszyny.
    --