  • 21. Data: 2023-09-21 13:38:19
    Temat: Re: Porażenie
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 21.09.2023 o 11:37, Adam pisze:

    > Przede wszystkim: skad założenie, że ćwierć okresu ma trwać 1/200 sekundy?

    Stąd, że powszechnie mamy prąd w sieci 50 Hz.

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 22. Data: 2023-09-21 14:47:21
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Przecież to są jakieś wierzenia ludowe co najwyżej!

    E tam, zwykłe pobudzanie nerwów jak przy defibrylatorze.
    Ułożenie elektrod po optymalnej linii.
    https://www.gov.pl/photo/format/905db281-5aff-46b6-9
    688-605af0888299/resolution/1460x616

    > Gdyby stymulowanie
    > nerwu słuchowego elektrycznym sygnałem akustycznym powodowało słyszenie
    > tego sygnału, to większość przypadków głuchoty dałoby się wyeliminować
    > prostym urządzeniem elektrycznym.

    Bo stymulowanie pośrednie (nie do nerwu) nie nadaje się do pracy ciągłej
    tak samo jak defibrylator.

  • 23. Data: 2023-09-21 16:44:36
    Od: DaNsOuNd <d...@t...pl>

    > Chyba tak. Uprawnienia SEP są do 1000V.

    są też powyżej (grupa 1, pkt.3)

  • 24. Data: 2023-09-21 17:34:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Sep 2023 13:19:25 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Przecież to są jakieś wierzenia ludowe co najwyżej! Gdyby stymulowanie
    > nerwu słuchowego elektrycznym sygnałem akustycznym powodowało słyszenie
    > tego sygnału, to większość przypadków głuchoty dałoby się wyeliminować
    > prostym urządzeniem elektrycznym. Zmysł słuchu nie działa w dziedzinie
    > czasowej, a częstotliwościowej. Z tym że nie wystarczy prosta transformata
    > Fouriera, to o wiele bardziej złożone. Badania nad elektryczną stymulacją
    > nerwu słuchowego są robione, ale wyniki nie są takie, jak w przytoczonym
    > wyżej bajdurzeniu.

    Zaraz zaraz - moze mi sie wydaje, ale "implant słuchowy" jest od lat
    całkiem normalnym rozwiązaniem (dla ciezko poszkodowanych),
    i najwyrazniej potrafimy zamieniac dzwieki na stymulacje nerwów.

    Nie mówie, ze to łatwe, Fouriera chyba trzeba, ale robimy to.

    J.

  • 25. Data: 2023-09-21 18:02:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Sep 2023 03:35:17 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > Jedno i drugie + mechanizm obronny.
    >
    > Co piszą na internetach?
    > cyt.
    > pozwalają zmniejszyć napięcie mięśniowe, poprawić ukrwienie i przyspieszyć
    regenerację tkanek
    > Podawanie prądu w miejscu dolegliwości bólowych pozwala pobudzić głębiej położone
    warstwy tkanek
    > i mięśni, poprawiając ich ukrwienie i przyspieszając w ten sposób ich regenerację.
    Skuteczność tej metody została ....
    > -wywołanie skurczu głębiej położonych włókien mięśniowych,
    > -poprawienie metabolizmu oraz obniżenie napięcia mięśniowego,

    to ambitniejsze, ale są tez proste stymulatory, ktore ruszają
    mieśniami.
    Czy to bezposrednio na mięsnie prąd działa, czy przez jakies nerwy w
    mięsniach - to juz nie wiem.

    J.

  • 26. Data: 2023-09-21 19:36:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Zaraz zaraz - moze mi sie wydaje, ale "implant słuchowy" jest od lat
    > całkiem normalnym rozwiązaniem (dla ciezko poszkodowanych),
    > i najwyrazniej potrafimy zamieniac dzwieki na stymulacje nerwów.

    Ale nie tak, że "słychać czestotliwość z generatora".

    > Nie mówie, ze to łatwe, Fouriera chyba trzeba, ale robimy to.

    Tak jak napisałem, sam Fourier to mało. To trochę przypomina vocodery
    AMBE czy CODEC2. Procesor dźwiękowy wyciąga z sygnału wejściowego
    formanty mowy, jakoś je sortuje i pobudza wybrane elektrody. Tych
    elektrod jest zresztą całkiem niewiele, zaledwie kilka. Pacjent z
    implantem nie "słyszy dźwięków" (a już zwłaszcza tonu genaeratora),
    on rozumie mowę (lepiej lub gorzej). No i wcześniej musi się tego
    rozumienia nauczyć, a nie że od razu po operacji wie co do niego mówią.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2023-09-21 19:52:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Sep 2023 19:36:48 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > formanty mowy, jakoś je sortuje i pobudza wybrane elektrody. Tych
    > elektrod jest zresztą całkiem niewiele, zaledwie kilka.

    Formantów tez nie jest duzo, kilka bitów starczy :-)

> [...]
    > on rozumie mowę (lepiej lub gorzej). No i wcześniej musi się tego
    > rozumienia nauczyć, a nie że od razu po operacji wie co do niego mówią.

    Tym niemniej o ile wiem, to zdrowe ucho razem z nerwem cos
    w rodzaju transformaty Fouriera robi, tzn robi analize czestotliwosci.

    J.

  • 28. Data: 2023-09-21 20:04:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Formantów tez nie jest duzo, kilka bitów starczy :-)

    W wyżej wzmiankowanych vocoderach jednak więcej niż kilka. Ale i tak,
    w pełni zrozumiała mowa wraz z cechami pozawlającymi na rozpoznanie
    osoby, upchnięta do 450 bit/s, robi wrażenie.

    > Tym niemniej o ile wiem, to zdrowe ucho razem z nerwem cos w rodzaju
    > transformaty Fouriera robi, tzn robi analize czestotliwosci.

    Jakoś tak. Z tym że na drodze od ucha wewnętrznego do mózgu już
    następuje jakaś obróbka, której jeszcze do końca nie rozumiemy.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2023-09-21 20:14:44
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > on rozumie mowę (lepiej lub gorzej). No i wcześniej musi się tego
    > rozumienia nauczyć, a nie że od razu po operacji wie co do niego mówią.

    Ostatni Skarżyński mówił, że większym wyzwaniem jest montaż implantu
    osobie niedosłyszącej niż całkowicie głuchej.

    Robert

  • 30. Data: 2023-09-21 20:53:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > Ostatni Skarżyński mówił, że większym wyzwaniem jest montaż implantu
    > osobie niedosłyszącej niż całkowicie głuchej.

    To logiczne. Można do końca zepsuć coś, co jeszcze trochę działa,
    a efekt użycia implantu nigdy nie jest pewny.

    --
    Jarek