  • 1. Data: 2023-09-12 10:24:03
    Temat: 5G
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Wiadomo w telefonach. Ale gdy powstawała mówiono o jej gigantycznych
    możliwościach IoT. Jest to już stosowane? Mówiono o milionie na km2.

    Robert

  • 2. Data: 2023-09-12 10:59:54
    Temat: Re: 5G
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Robert Wańkowski w news:udp6vh$hnl$1$Robert_W@news.chmurka.net
    > Wiadomo w telefonach. Ale gdy powstawała mówiono o jej gigantycznych
    > możliwościach IoT. Jest to już stosowane? Mówiono o milionie na km2.
    > Robert

    "sie" lepiej by zabrali za optymalne technologicznie wykorzystanie 4G, by
    nie wspomniec o... 3G, za sprawnosc i niezawodnosc tego co juz jest. To nie,
    trzeba napedzac, napedzac, 5G, 6G, 7G, a ludzie w pogoni za nowym telef., bo
    przeciez kumpel w korpo ma juz 8G, a czlowiek ciagle ten zlom z 7G. Wstyd!
    Obciach! :)

  • 3. Data: 2023-09-12 11:51:23
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    1634Racine <m...@...cbqebml> napisał(a):
> [...]
    > nie, trzeba napedzac, napedzac, 5G, 6G, 7G, a ludzie w pogoni za nowym
    > telef., bo przeciez kumpel w korpo ma juz 8G, a czlowiek ciagle ten

    Ale przecież 5G jest ulepszeniem 4G. Wczytaj się w treść standardów i
    porównaj, bo wydajesz się bazować na reklamach. Zobaczysz, że w 5G jest
    tysiące mniejszych i większych ulepszeń tego, co jest w 4G. Właśnie pod
    kątem optymalnego wykorzystania zasobów radiowych, niezawodności połączenia,
    ułatwienia w zarządzaniu różnymi elementami sieci, możliwości jej
    wirtualizacji itd. Nowe pasma czy inne bajery, którymi jarają się media i
    foliarze palący maszty, to tylko część tego, co wprowadza 5G. Większość
    zmian jest niedostrzegalnych dla użytkownika. On nie wie co to jest HARQ.

    Z kolei czyjaś potrzeba wymiany telefonu to zupełnie inna bajka. Przecież
    nowe "G" wychodzi mniej więcej co 10 lat, czyli dużo rzadziej niż ludzie
    wymieniają telefony. Ponadto dla przeciętnego użytkownika działającego w
    Polsce 5G, wykorzystującego dotychczasowe częstotliwości, nowy standard nie
    wnosi praktycznie nic nowego. Tym bardziej nie jest więc to czynnik wymiany
    telefonu.

    Tu dochodzimy do pytania Roberta. Obiecywano nam wielką rewolucję 5G, a
    tymczasem mamy powolną ewolucję. 5G ma wiele ciekawych funkcji, ale ich
    wdrażanie jest powolne. To, że gdzieś działa 5G, nie jest tożsame z
    oferowaniem wszystkich usług 5G. Brakuje nie tylko odpowiednich urządzeń i
    oprogramowania ale także udostępnienia nowych pasm przez rządy.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2023-09-12 12:21:37
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > jarają się media i foliarze palący maszty, to tylko część tego, co
    > wprowadza 5G. Większość zmian jest niedostrzegalnych dla użytkownika. On

    No i właśnie użytkownikowi tylko przestaje wystarczać jego urządzenie a
    niczego kolejne generacje sieci dla niego nie wnoszą.

> [...]
    > działającego w Polsce 5G, wykorzystującego dotychczasowe częstotliwości,
    > nowy standard nie wnosi praktycznie nic nowego. Tym bardziej nie jest

    Ale nie kupuje się smartfona (czy telewizora) wraz ze zmianą standardu
    by kolejnym razem zmienić go wraz z kolejną zmianą. Na dodatek, jak sam
    potwierdzasz, te zmiany niczego innego nie wnoszą.

> [...]
    > oferowaniem wszystkich usług 5G. Brakuje nie tylko odpowiednich urządzeń
    > i oprogramowania ale także udostępnienia nowych pasm przez rządy.

    A co miały by oferować?

  • 5. Data: 2023-09-12 12:31:36
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 12.09.2023 o 12:21, io pisze:

> [...]
    > by kolejnym razem zmienić go wraz z kolejną zmianą. Na dodatek, jak sam
    > potwierdzasz, te zmiany niczego innego nie wnoszą.

    IoT tak jak obiecywano. Są komercyjne zastosowania tego standardu (mMTC)
    w sprzęcie powszechnego użytku?

    Robert

  • 6. Data: 2023-09-12 12:49:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > IoT tak jak obiecywano. Są komercyjne zastosowania tego standardu
    > (mMTC) w sprzęcie powszechnego użytku?

    Co znaczy "powszechnego użytku"? Obiecywano takie cuda, że nawet
    nie wiemy o tym, że tego potrzebujemy i jak bardzo. Kilka lat temu
    (tuż przed pandemią) przeglądalem zapowiedzi dostawców sprzętu,
    co to oni planują go robić dla 5G. Jakoś mnie to nie przekonało.
    Parametry techniczne nie wskazywały ma żadna nową jakość, ani nie
    skłaniały do wykorzystania w nowych obszarach.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2023-09-12 13:30:15
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 12 września 2023 o 12:49:15 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > Parametry techniczne nie wskazywały ma żadna nową jakość, ani nie
    > skłaniały do wykorzystania w nowych obszarach.

    Ale to nic nowego.
    W 1999 przez 3 miesiące pracowałem w amerykańskiej firmie ze stanu Delaware
    (tzn. w piwnicy na Mokotowie) - zajmowaliśmy się WAPem i WML.
    Szef Amerykanin miał komórę z "Matrixa".
    Ojoj, czego to miało nie umożliwiać. Zapowiedzi sprawdziły się tak po circa 20
    latach,
    jak pierwszy raz poszedłem do teatru z "biletem w telefonie".

    Potem już tak koło 2003-5 robiliśmy urządzenie z "wireless module" Siemensa z J2ME
    (jedna sztuka jeszcze stoi u mnie na biurku) - jakie oni reklamówki nagrywali,
    co to dzięki temu nie będzie można.
    Cóż, za bardzo to nam na warszawskich ulicach nie działało (gdzie działało a gdzie
    nie
    wiadomo oczywiście dzięki GPS), były dziuuury, co potem potwierdziło fatalne
    działanie pierwszych elektronicznych tablic przystankowych w Al. Jerozolimskich - a
    to był chyba 2007,
    ten system też był na GSM (choć zj*ny był też w innych aspektach) - choć oczywiście
    nie mam
    dowodu, że to wina sieci GSM a nie naszego urządzenia.
    Tu też po ok. 20 latach można powiedzieć, że zasięg jest na tyle dobry w Warszawie,
    że można
    urządzeń na GSM - czy tam teraz już LTE - używać do raportowania pozycji w czasie
    rzeczywistym,
    co właśnie próbują wdrożyć tramwaje, a co podobno w autobusach już trochę działa.

    Ja osobiście używam sobie aero2 na sieci 3G plusa (a taki orange już wyłączył,
    zostały tylko lokalne mikrocelle, np. w Błękitnym Wieżowcu) - wolę tak niż na LTE
    bo jestem na paśmie sam, a i tak jest ograniczenie do 512kbit/s.

  • 8. Data: 2023-09-12 13:45:10
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > jak pierwszy raz poszedłem do teatru z "biletem w telefonie".

    Rok temu na targi poszliśmy z biletami też w telefonie. Dużo nie
    brakowało a syn skakał by przez te kołowrotki.
    Jutro też idziemy na te same targi, zobaczymy czy jest postęp w
    technologii. ;)

    Robert

  • 9. Data: 2023-09-12 14:06:15
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > IoT tak jak obiecywano. Są komercyjne zastosowania tego standardu (mMTC)
    > w sprzęcie powszechnego użytku?

    A jest w ogóle jakaś podstawa sprzętowa, która by to umożliwiała?

  • 10. Data: 2023-09-12 14:08:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

> [...]
    > wyłączył, zostały tylko lokalne mikrocelle, np. w Błękitnym Wieżowcu) -
    > wolę tak niż na LTE bo jestem na paśmie sam, a i tak jest ograniczenie

    Do czasu. Z 2G już mogą być porblemy. Przez Nokię 6310i gadałem dokąd
    się dało. A przestało się dawać, gdy zaczęto mi zwracać uwagę, że jestem
    poza zasięgiem. Akurat wtedy, gdy przebywam w samym centrum Warszawy,
    niedaleko BTS numer 1. Zwróciłem pilniejszą uwagę na telefon -- sygnał
    stuprocentowy czasem nagle spadał do zera. Zupełnie jakby BTS nie miał
    już dla mnie wolnego kanału, a poprzedni akurat zajął ktoś inny.

    --
    Jarek