    Subject: Re: Postp w bateriach.
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: Shrek <...@w...pl>
    Date: Mon, 3 Aug 2020 14:49:55 +0200

    W dniu 02.08.2020 o 10:33, Myjk pisze:

    > Niebawem to jest w ciągu 10 lat cena elektryka zrówna się ze spaliniakami,
    > wtedy bedzie pozamiatane.

    Nie będzie, chyba że nastąpi przełom i będą miały zasięg co najmniej
    500km z klimą, grzaniem i jazdą inną niż 90 za tirem. No i będzie mozna
    go "zatankować" w pięć minut na kazdej stacji. Inaczej nikt nie kupi za
    tą samą cenę wykastrowanej spalinki z mnóstwem ograniczeń (chyba że ich
    zmusisz). Weź pod uwagę, że już teraz wiele osób krzywo patrzy na LPG bo
    trzeba co kilkaset km tankować - a tankuje się łatwo, szybko i
    "wszędzie", dodatkowo jak ci zbraknie LPG to po prostu jedziesz dalej na
    PB.

    > Zresztą jak podejść do tematu rzetelnie, tj.
    > porównać nie sam segment i cenę, ale także komfort i osiągi, to elektryk
    > jest już tańszy.

    Bzdura. Nie mówię już nawet o tym, że spalinkę kupisz używaną nawet za
    kilkanaście tysi, ale nawet nówki są tańsze. I o jakim konforcie mówisz?
    Że codzień (noc) trzeba tankować, jak jedziesz nad morze to musisz
    zaplanować z googlem 2 postoje na godzine i moglić się o wolne miejsce
    przy chargerze, a jak na rezerwie to wyłączasz klimę/grzanie?

    > Bo żeby zrobić spaliniaka dającego ciszę w kabinie na
    > poziomie elektryka i parametry jazdy (przyśpieszenie),

    Bez przesady. Nowe (a nawet stare) samochody klasy D są dobrze wyciszone
    i przy niewielkich prędkościach niewiele głośniejsze od elektryków. Przy
    prędkościach autostradowych to więcej hałasu jest z aerodynamiki i opon
    niż z silnika. Co do przyspieszeń - elekrtyki zwijają asfalt, ale tylko
    kilkadziesiąt razy;) Tesla 3 waży... 1,73 tony. Z kierowcą bez paxów
    powiedzmy 1,85 bo zawsze coś w bagażniku. Jedziemy do 160 bo więcej nie
    wolno (standardowe ograniczenie +20) 44m/d. Ek=mvv/2=1850*44*44/2=1,8MJ.
    Sprawność 80% 2,2MJ z hakiem. 0,61kWh. 70kWh nówka - wystarczy na 115
    razy. Część odzyskasz. Część stracisz na klimę, wspomaganie, światła
    itp. Możesz poszpanować, ale nigdzie nie dojedziesz:P

    BTW - wydaje mi się, że te przyspieszenia wynikają nie tyle z "momentu
    od zera" co doskonałej kontroli trakcji. Mi jak dam w spalince but w
    podłogę to niemal natychmiast świeci się kontrola trakcji więc nie mocy
    mu brakuje a przyczepności. No chyba że ta kontrolka sygnalizuje również
    załączenie tylnego napędu. Zresztą - tesla 3 (a więc podstawka) nie ma
    jakiegoś zabójczego przyspieszenia - 5,3 sekundy do setki z z 261 koni.
    Nie jest źle, ale moja spalinka ma 7,6 - też fajnie. Bez problemu
    znajdziesz też spalinki w okolicach 5 sekund do setki. Zresztą nie
    oszukujmy się - dla zwyklego usera ważniejsze jest czy dojedzie do celu
    a nie że zostawi kilka osób na światłach.

    BTW - tesla naprawdę ma promień zawracania 5,9 metra? Mój ma tyle i
    zawsze myślałem, ze po prostu nie mają się gdzie kolka skręcać bo silnik
    wielki, a tesla 3 ma napęd z tylu więc mogłaby zawracać "w miejscu".

    --
    Shrek