  • 41. Data: 2018-05-12 11:50:59
    Temat: Re: Poziom RMS audio, płyta CD a dynamika dźwięku
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>

    Jest Fri, 11 May 2018 09:32:03 -0700 (PDT), s...@g...com pisze:
> [...]
    eophonic_sound

    > Warto dodac ze dalo sie tez uzyskac dzwiek quadro (kwadro) i nawet takie plyty byly
    do dostania.

    Tak, najpowszechniejszy był format SQ. Powstały igły o specjalnych
    szlifach, żeby wyciągnąć jak nawięcej informacji z rowka. Można było
    sobie Floydów w quadro posłuchać... :) Mimo to system SQ zginął, chociaż
    igły zostały...

    k.

  • 42. Data: 2018-05-12 23:25:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sczygiel,

    Friday, May 11, 2018, 6:32:03 PM, you wrote:

    eophonic_sound

    > Warto dodac ze dalo sie tez uzyskac dzwiek quadro (kwadro) i nawet takie plyty byly
    do dostania.

    Ale kwadrofonia była z podnośną. To oznaczało praktycznie
    jednorazowość płyt :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 43. Data: 2018-05-12 23:46:39
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 12 maja 2018 16:25:11 UTC-5 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Ale kwadrofonia była z podnośną. To oznaczało praktycznie
    > jednorazowość płyt :(

    Hmmm ale chyba to nie jedyne standardy byly. No poza dodatkowymi rowkami.

    Bo mialem kiedys w reku ksiazke gdzie wyjasnione bylo ze dodatkowe kanaly byly
    kodowane w postaci ruchu kolowego igly.
    I te plyty byly kompatybilne z gramofonami stereo i nawet mono.

    Nie moge znalezc teraz info o tym wiec nie wiem czy rzeczywiscie pojawil sie taki
    produkt czy to o czym czytalem to byla tylko marketingowa zajawka z zachodu ktora
    ktos przedrukowal w Polsce.

  • 44. Data: 2018-05-13 08:50:13
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 12.05.2018 o 23:46, s...@g...com pisze:

> [...]
    produkt czy to o czym czytalem to byla tylko marketingowa zajawka z zachodu ktora

    Nawet zrobiłem wtedy dekoder, układy scalone były dostępne w Czechach,
    znajoma która pracowała tam w fabryce włókienniczej przywiozła mi je.
    Miałem jedną płytę, Ciemną Stronę, mam chyba do dziś. Zwykły gramofon,
    Daniel, i cztery wzmacniacze. Efekt był, ale obszar odsłuchu był bardzo
    mały. Fajnie sypały się pieniądze w utworze Money, naokoło :-)

    P.P.

  • 45. Data: 2018-05-13 10:06:32
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 13.05.2018 o 08:50, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > Daniel, i cztery wzmacniacze. Efekt był, ale obszar odsłuchu był bardzo
    > mały. Fajnie sypały się pieniądze w utworze Money, naokoło :-)

    A tu jest opis:

    http://www.datasheetspdf.com/pdf-down/M/C/1/MC1312P_
    Motorola.pdf

    P.P.

  • 46. Data: 2018-05-13 11:25:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sczygiel,

    Saturday, May 12, 2018, 11:46:39 PM, you wrote:

    [...]

    > Hmmm ale chyba to nie jedyne standardy byly.

    Ale najwięcej płyt na początku wydano chyba właśnie w systemie CD-4

    > No poza dodatkowymi rowkami.

    Nie spotkałem.

    > Bo mialem kiedys w reku ksiazke gdzie wyjasnione bylo ze dodatkowe
    > kanaly byly kodowane w postaci ruchu kolowego igly.

    Niedokładnie. Standard SQ, QS - ale to później.

    > I te plyty byly kompatybilne z gramofonami stereo i nawet mono.

    Z mono nic nie było kompatybilne poza mono. A jednogłośnikowy system
    dźwięku przestrzennego jest wynajdowany średnio co 20 lat i jego
    skuteczność jest zbliżona do efektu placebo - słyszą dźwięk
    przestrzenny ci, którzy chcą go usłyszeć ;)

    > Nie moge znalezc teraz info o tym wiec nie wiem czy rzeczywiscie
    > pojawil sie taki produkt czy to o czym czytalem to byla tylko
    > marketingowa zajawka z zachodu ktora ktos przedrukowal w Polsce.

    Na angielskiej Wiki jest sporo wiedzy:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Quadraphonic_sound

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 47. Data: 2018-05-13 18:17:03
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 13 maja 2018 04:25:31 UTC-5 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

> [...]
    > skuteczność jest zbliżona do efektu placebo - słyszą dźwięk
    > przestrzenny ci, którzy chcą go usłyszeć ;)

    Przez kompatybilnosc mialem na mysli ze wkladajac plyte kwadro do gramofonu mono bylo
    slychac sume wszystkich kanalow. I to samo z gramofonem stereo.

    Oczywiste ze gramofon mono nie zagra przestrzennie. Tak samo jak kolorowy celofan nie
    robil kolorowego telewizora z takiego czarnobialego :)

  • 48. Data: 2018-05-13 20:25:19
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    ps.com...
    > (...) Tak samo jak kolorowy celofan nie robil kolorowego telewizora z
    > takiego czarnobialego :)

    No, paaanie, ale za to jak uruchamiał wyobraźnię! :)

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 49. Data: 2018-05-13 21:34:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sczygiel,

    Sunday, May 13, 2018, 6:17:03 PM, you wrote:

    > Przez kompatybilnosc mialem na mysli ze wkladajac plyte kwadro do
    > gramofonu mono bylo slychac sume wszystkich kanalow. I to samo z gramofonem stereo.

    Nie. Włożenie do gramofonu mono płyty innej niż mono niszczyło płytę.
    Igła wkładki mono nie ma możliwości wykonywania właściwych ruchów i
    niszczy rowek każdej innej płyty poza mono.

    > Oczywiste ze gramofon mono nie zagra przestrzennie. Tak samo jak
    > kolorowy celofan nie robil kolorowego telewizora z takiego czarnobialego :)

    Nie zrozumiałeś. Chodzi o fizyczne niszczenie płyt.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 50. Data: 2018-05-13 21:50:30
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 13.05.2018 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał/a:
    > Nie. Włożenie do gramofonu mono płyty innej niż mono niszczyło płytę.
    > Igła wkładki mono nie ma możliwości wykonywania właściwych ruchów i
    > niszczy rowek każdej innej płyty poza mono.

    To od dawna nieprawda. Tyczyło się to starych (naprawdę starych)
    gramofonów, generalnie na płyty gruborowkowe. Pierwsze Bambino i
    pochodne miały wkładkę UK4 która owszem, miała tylko jeden kierunek
    ruchu, ale jak pojawiły się płyty stereo pojawiła się tez wkładka UK8
    różniąca się tym od UK4, że dopuszczała ruch igły we wszystkich
    kierunkach. Inna rzecz, że jedna i druga wymagała sporego nacisku na
    płytę i je niszczyła, ale to już niezależnie od stereofoniczności
    nagrania. Wszystkie późniejsze (polskie) wkładki monofoniczne AFAK były
    już stereo-friendly.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl