    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Fri, 2 Oct 2020 09:12:26 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Poziom naładowania akumulatora
    From: s...@g...com

    W dniu piątek, 2 października 2020 10:16:00 UTC-5 użytkownik cef napisał:

    > Ja rozumiem, że jak się zrobi chłodniej, to będzie ciężej odpalać.
    > Pytam czy takie zmniejszenie pojemności niesie ze sobą
    > zwiększone ryzyko zakończenia żywota z powodu uszkodzenia
    > cel/płyt czy co tam jest w środku.
    > Przykładowo, że jak aku ma 60% pojemności, to elektrody są pokryte
    > czymś tam albo elektrolit/żel jest gęstszy/rzadszy i pobór prądu jak
    > przy rozruchu może spowodować pęknięcie
    > konstrukcyjne czy trwałe zwarcie.

    Masz trzy opcje:
    1. Jezdzic i obserowowac. Jak aku padniety to pandie niebawem, jak nie padniety to
    nic sie nie stanie
    2. Podladowac prostownikiem. Moze nieco pomoze ale jak auto jezdzone to raczej jak
    kadzidło umarlemu.
    3. Nie przejmowac sie takim durnym pomiarem. Ktos cos ci zmierzyl, wydzielil z siebie
    liczbe a ty teraz siwiejesz pragnac zrozumiec co potencjalny naciagacz chcial przez
    to osiagnac.

    Taki pomiar to jak mierzenie zuzycia amortyzatorow.
    Ktos tu kiedys pisal ze nowki zalozyl, pojechal na stacje a tam mu powiedzieli ze juz
    tylko 60% zostalo.

    A mi kiedys tez tak powiedzieli ze amorek z jednej strony sie konczy. Pytam czy
    1000km zrobie, gostek mowi ze zrobie. No i tak przejezdzilem rok a na kolejnym
    badaniu ten sam gostek w tej samej stacji stwierdzil ze amortyzatory dobre.

    Moja rada: zmierz napiecie ladowania i samego aku. Jak masz gestosciomierz (kosztuje
    jakies psie pieniadze jak nie masz gdzie pozyczyc) to zmierz wszystkie cele. Jak
    napiecie jest niskie ale cele maja relatywnie gesty elektrolit i wszystkie jednako to
    po prostu jezdzij i tyle. Jak aku zacznie padac to bedziesz widzial ze sie meczy jak
    rano odpala.

    Wtedy albo aku albo swiece zarowe do wymiany. Aku wtedy bedzie latwo sprawdzic bo
    napiecie bedzie naprawde niskie.

    U mnie w benzyniaku aku ma 11.5V i juz druga zime tak jezdze. Probowalem go
    podladowywac, badalem elektrolit i napiecie jest jak jest.

    A zima konkretna, dobre 3-4 miesiace po -20. I aku odpala.

    Tez tego nie rozumiem ale przeslanie jest proste: I tak tego nie poprawisz bo ani
    grzac aku nie bedziesz, ani nie zeskrobiesz siarki z plyt ani nie wyplukasz
    elektrolitu. Jedyne co mozesz zrobic to prostownikiem podladowac albo aku wymienic.

    Nie ma co filozofowac, odloz troche kasy na nowy i tyle. Jak auto nie odpali to
    podladuj prostownikiem, odpal i jedz prosto do sklepu po nowy.

    Jak chcesz sobie humor poprawic albo pogorszyc to jedz do sklepu teraz i ci ten aku
    przemierza pod obciazeniem. Ale jak im wyjdzie 60% to mysle ze zle nie bedzie,
    szczegolnie jak aku z tych co maja milion Ah w obudowie dla takiego z 65Ah wazacy
    polowe tego co powinien...