  • 91. Data: 2015-01-18 00:37:48
    Temat: Re: Prad odnawialny
    Od: "adamschodowy" <a...@g...pl>

    > Ostatnio słyszałem ciekawy (jak na razie jedyny,
    > z którym od biedy mógłbym się zgodzić) argument
    > przeciw energetyce atomowej:
    > Zużywamy paliwo o najlepszym stosunku masy do energii,
    > a to jest najważniejsza cecha przy podróżach w kosmos.

    ale ono się i tak samo zużywa
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Naturalny_reaktor_j%C4%
    85drowy
    a tu jest jeszcze lepiej,
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Georeaktor
    przy okazji taki drobny przyczynek do modeli badających ziemskie bilanse energetyczne

  • 92. Data: 2015-01-18 01:08:11
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 18 stycznia 2015 00:22:39 UTC+1 użytkownik adamschodowy napisał:
> [...]
    kolektor słoneczny. Oczywiście obok takiego

    > bodaj pierwsza w pl komercyjna fotowoltaiczna farma gdzieś na pomorzu, nominalnie
    1,5MW za ok 10mln pln, przez pierwszy tydzień po oddaniu do użytku wyprodukowała aż
    4,5MWh. Czyli w ciągu tygodnia przepracowała ok 3 godzin.

    Doszliśmy do wniosku że dużych instalacji nie warto. A co z małymi, takimi na dwa
    metry kolektora słonecznego grzejącego wodę na mieszkanie? Kolektory słoneczne są już
    tanie. Tak tanie że potrafią się zwrócić w przeciągu dwóch- trzech lat.

  • 93. Data: 2015-01-19 19:50:10
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał:

    > Piszesz nieco bezmyślnie, a kogut ma niską tolerancję :P

    Proponował bym pisanie do rzeczy, nie do osoby. Co masz na myśli twierdząc
    "nieco bezmyślnie"? Proszę o konkrety zamiast bicia piany. Jak ktoś pisze, że za
    100 W fotopanel zapłacił 100 zł to ja się do tego odnoszę. Nie wiadomo jakie
    natęzenie oświetlenia jest potrzebne do tych 100 W, a i cena wydaje się
    niewiarygodna. Zakładając jednak, że to prawda to ja już dzisiaj kupuję 5 takich
    paneli i grzeje nimi wodę, bo byłoby to tańsze i wygodniejsze w użytku od panela
    wodnego. Nie potrzebne są drogie instalacje rurowe, pompy itp. I takie
    porównanie obnaża nieprawdę zawartą w twierdzeniu o stosunku cena/wydajność.
    Szkoda mydła na jałowe dyskusje.

    Pzdr

  • 94. Data: 2015-01-19 19:53:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Kamil,

> [...]
    > porównanie obnaża nieprawdę zawartą w twierdzeniu o stosunku cena/wydajność.

    Masz cierpliwość - 5 paneli po 100W, to kąpiel raz na tydzień w zimie.
    Albo i rzadziej, bo uzyskana energia nie pokryje strat na samym
    bojlerze.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 95. Data: 2015-01-20 22:45:24
    Od: "adamschodowy" <a...@g...pl>

    1,5MW za ok 10mln pln, przez pierwszy tydzień po > oddaniu użytku wyprodukowała aż
> [...]
    już tanie. Tak tanie że potrafią się zwrócić w przeciągu dwóch- trzech lat.

    wodne to coś zupełnie innego, nie interesuję się nimi czynnie ale z tego co kiedyś
    wybadałem, nie potrzebuja bezposredniego słońca aby grzać, wystarczy im ta odrobina i
    niekoniecznie widzialnego, która trafia z chmur (+ pewnie kwestie ogólnej jakości),
    pewnie w styczniu-lutym i tak słabo grzeją ale zupełnie nie ma porównania do
    fotowoltaiki.

  • 96. Data: 2015-01-21 00:03:38
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 20 stycznia 2015 22:48:15 UTC+1 użytkownik adamschodowy napisał:
> [...]
    nominalnie 1,5MW za ok 10mln pln, przez pierwszy tydzień po > oddaniu użytku
> [...]
    pewnie w styczniu-lutym i tak słabo grzeją ale zupełnie nie ma porównania do

    za to przez pozostałe 10 miesięcy fotowoltaika nie ma z nimi szansy się zmierzyć.

  • 97. Data: 2015-01-21 13:59:22
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał:

    > Masz cierpliwość - 5 paneli po 100W, to kąpiel raz na tydzień w zimie.
    > Albo i rzadziej, bo uzyskana energia nie pokryje strat na samym
    > bojlerze.

    Dobrze by było gdyby autor tekstu o panelach 100 W/100 zł podał źródło zakupu i
    parametry techniczne tych cudów. Ja to kładę między bajki. Zbyt piękne, aby było
    prawdziwe.