  • 31. Data: 2017-05-28 13:42:08
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-05-27 19:14, Marek S wrote:

    > Ok, to wszystko jasne ale z zastrzeżeniem. Regulacja napięcia zawsze
    > skutkuje regulacją prądu. Tak więc PWM również kluczuje prąd w
    > konsekwencji. W przeciwnym razie mielibyśmy perpetuum mobile :-)
    >
    > Drugie zastrzeżenie: moc pobierana przez silnik (czy obciążony, czy też
    > na biegu jałowym) jest zależna od % wypełnienia PWM.

    Tak, tylko jaka jest funkcja zależnosci. Przecież silnik o rezystancji
    uzwojeń 1 ohm, zasilany z 12V, nie szarpnie 12A pradu jałowego.

    > Punkt 1.
    > Ok, no to może bardziej obrazowo. Nasz silnik na biegu jałowym ma 12k
    > obr. Kręcimy potencjometrem sterownika, który zmienia wypełnienie PWM i
    > tym samym spadają obroty silnika (zgodnie z zastrzeżeniem #2) do 500.
    > Podkładamy materiał do obróbki. Zgodzisz się ze mną, że opory z tym
    > związane zmniejszą obroty silnika? Załóżmy, że spadną do tych 490. Ale
    > my nie chcemy 490, 400, 300, 350, 380, 200, 100, 0 ... i bum, wyleciał
    > bezpiecznik. My chcemy mieć cały czas 500!

    Tylko wypełnienie PWM niewiele mówi o warunkach pracy silnika.
    Należałoby mierzyć prąd I. Od razu miałbyś wiedzę jak wiele możesz z
    tego silnika jeszcze wyciągnąć - jako odniesienie biorąc wspomniany
    bezpiecznik.

    Z drugiej strony skoro silnik wywala zabezpieczenie, to raczej niewiele
    już z niego da się wycisnąć.

    > Punkt 2.
    > Ten sam silnik, ten sam materiał i dla uproszczenia załóżmy, że materiał
    > nie zmienia swoich właściwości gdy zwiększymy szybkość obrotową
    > narzędzia. Dajemy PWM 100%, silnik ma jałowe obroty 12k. Podstawiamy
    > materiał do obróbki. Silnik zwolni, ale... nie zatrzyma się. Ma siłę aby
    > dalej pracować. Jest wyraźna różnica w zachowaniu się silnika względem p1.

    Dziwne. Może materiał zachowuje się inaczej przy innej predkości skrawania.

    > Wniosek: procent wypełnienia PWM rzutuje w bardzo dużym stopniu na
    > moment obrotowy silnika. Czy wniosek jest prawdziwy, czy nie?

    Opisany przypadek tego nie dowodzi. Przecież mógłbyś zwiekszyć PWM po
    rozpoczeciu obróbki z 500 rpm - i co, bezpiecznik nie wyleciałby? Moim
    zdaniem jeszcze szybciej by wyleciał.

> [...]
    > wykonać urządzenie elektroniczne (stabilizator obrotów), które badając
    > żądane i faktyczne obroty silnika DC będzie tak modyfikowało wypełnienie
    > PWM aby silnik w warunkach p1 cały czas trzymał żądane przez użytkownika
    > 500 obrotów. Oczywiście do pewnych granic. Tak więc (przypuszczalnie)
    > jeśli jakiś opór obrabiania materiału był na granicy zablokowania
    > silnika przy obniżonym % PWM i bez stabilizatora obrotów, to
    > podwyższenie % PWM przez stabilizator przy wykryciu spadających obrotów
    > spowoduje, że silnik da sobie radę i to ze sporym naddatkiem.

    Raczej fałsz. Skoro prąd (przy PWM 20%) wzrasta do zadziałania
    zabezpieczeń, to nie można już go podnieść. W związku z tym nie można
    podnieść momentu. W opisanych warunkach regulator przyspieszy
    zadziałanie bezpiecznika.

  • 32. Data: 2017-05-28 14:04:38
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-05-27 o 19:14, Marek S pisze:

> [...]
    >
    > Drugie zastrzeżenie: moc pobierana przez silnik (czy obciążony, czy też
    > na biegu jałowym) jest zależna od % wypełnienia PWM.
    Bo musi być, zauważ że pwm to jest taki regulowany opornik dużej mocy,
    on ci reguluje prąd jaki płynie w całym obwodzie, jak obciążenie silnika
    jest małe to wtedy przy tej samej oporności pwm na silniku odkłada się
    duże napięcie i silnik kręci się na wysokich obrotach, przy obciążeniu
    silnika jest odwrotnie.
    To czego brakuje twojemu regulatorowi to jest pomiar napięcia sem
    silnika i regulacja wg tego obrotów, ale to się da tylko przy silnikach
    z magnesem, bocznikowe muszą mieć tacho.
    A tak swoją szosą 200W w cnc to jakaś popierdułka, prawda jest taka że
    wrzeciono musi kosztować aby było użyteczne, więc pewnie prościej będzie
    dla Ciebie kupić jakiegoś mokrego chińczyka i zacząć robić jak w fabryce
    a nie walczyć z popierdułką.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 33. Data: 2017-05-29 01:58:21
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-28 o 13:27, Pcimol pisze:

    > Silnik widzi zmiane napięcia zasilania (mam na myśli PWM rzędu 20kHz).
    > Prąd nie spada do zera (damper dioda jest raczek obowiązkowa).
    > Silnik widzi zmianę napiecia zasilającego.
    > Oczywiście, że moment bedzie inny, bo prąd będzie inny.

    I o tym właśnie pisałem :-) Zmiana napięcia = zmiana prądu. A czy PWM to
    10kHz czy 20 to raczej ma mniejsze znaczenie. Ważna jest skuteczna
    wartość tego co podajemy - czyli im mniejsze wypełnienie, tym mniejsza
    wartość skuteczna napięcia i tym mniejszy moment obrotowy.

    > Jak sobie oprogramujesz sterownik, takie będą efekty. AVR pędzony
    > zegarem 20MHZ jest dostatecznie szybki do silnika, ale trochę matematyki
    > w tym jest.

    Przypuszczam, że nawet bez procka da się to zrobić. Temat nie wydaje się
    skomplikowany. Serwomechanizmy też bez procka działają. W tym przypadku
    mamy do czynienia z czymś podobnym z tą różnicą, że prędkość obrotową
    potraktujemy jako wychylenie serwomechanizmu. Im większa różnica
    żądanych obrotów / faktycznych obrotów, tym większa korekta wypełnienia
    PWM. Żadna matematyka nie jest tu potrzebna.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 34. Data: 2017-05-29 02:43:06
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-28 o 13:42, Pcimol pisze:

    > Tak, tylko jaka jest funkcja zależnosci. Przecież silnik o rezystancji
    > uzwojeń 1 ohm, zasilany z 12V, nie szarpnie 12A pradu jałowego.

    Jasne... ale do rozwiązania problemu nie jest potrzebna znajomość tej
    zależności. Gotujesz sobie zupę w domu, zaczyna kipieć więc skręcasz
    gaz. Nie jest tu potrzebna wyższa matematyka. Gdybyś chciał sobie życie
    skomplikować to jasne, można zbudować jakiś algorytm z niezliczoną
    ilością niewiadomych i próbować wcelować z ilością gazu pod garnkiem.
    Jednakże to nieco obłędne podejście - przynajmniej moim skromnym
    zdaniem. Najprostsza zasada: regulujesz źródło na podstawie reakcji.

> [...]
    > Należałoby mierzyć prąd I. Od razu miałbyś wiedzę jak wiele możesz z
    > tego silnika jeszcze wyciągnąć - jako odniesienie biorąc wspomniany

    Nawet nic nie mówi. PWM to tylko sterowanie. Warunki pracy silnika nie
    są do niczego potrzebne gdy mamy informację zwrotną o prędkości obrotowej.

    > Z drugiej strony skoro silnik wywala zabezpieczenie, to raczej niewiele
    > już z niego da się wycisnąć.

    Niekoniecznie. Silnik (prawie)zatrzymany potrzebuje dużo większego prądu
    niż ten sam silnik ze stabilizacją obrotów, pilnujący by się (w miarę
    możliwości) nie zatrzymał.

    > Dziwne. Może materiał zachowuje się inaczej przy innej predkości skrawania.

    Hmmm.. czemu dziwne? Łatwo zrobić prosty eksperyment. Np. w swojej CNC
    mam silnik 200W DC. Gdy skręcę jego obroty do minimum, to bez problemu
    zatrzymam wrzeciono dotykając je palcem. Rezystancja widziana przez
    sterownik maleje, prąd w krótkich impulsach PWM osiąga graniczną wartość
    no i koniec zabawy. Natomiast jeśli zareagowałbym w czasie obniżania
    obrotów zwiększeniem wypełnienia PWM, to zapewne wyrwałbym sobie palce.

    Sprawa prosta: niskie wypełnienie PWM = niska wartość skuteczna prądu
    jaki płynie przez silnik = niski moment obrotowy = łatwo go spowolnić i
    doprowadzić do dużego prądu ale w bardzo krótkich impulsach PWMowych.
    Dla silnika ten prąd jest żaden bo liczy się jego wartość skuteczna a
    dla szybkiego bezpiecznika liczy się wartość szczytowa głównie. Seria
    krótkich wysokoprądowych impulsów łatwo go spali mimo iż wartość
    skuteczna prądu będzie mizerna więc silnik będzie słabiuteńki.

    > Opisany przypadek tego nie dowodzi. Przecież mógłbyś zwiekszyć PWM po
    > rozpoczeciu obróbki z 500 rpm - i co, bezpiecznik nie wyleciałby? Moim
    > zdaniem jeszcze szybciej by wyleciał.

    Moim zdaniem (to wymaga sprawdzenia) lepiej jest zapobiegać obniżaniu
    obrotów / zatrzymaniu silnika reagując zawczasu podniesieniem momentu
    obrotowego z zachowaniem żądanych obrotów. Tą przestrzenią do
    wykorzystania jest regulacja wartości prądu skutecznego tak aby nie
    przekroczył on wartości maksymalnych.

> [...]
    > zabezpieczeń, to nie można już go podnieść. W związku z tym nie można
    > podnieść momentu. W opisanych warunkach regulator przyspieszy

    Zgadza się, że pole manewru jest ograniczone, ale nie zerowe. Jak duże
    jest? Nie wiem. Być może skórka nie warta wyprawki. Argumentem "za" jest
    to, co opisałem powyżej, że przy niskim wypełnieniu PWM silnik
    zatrzymasz palcem. Przy wysokim: szans nie ma - mimo iż wartości
    szczytowe prądu mogą być te same.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 35. Data: 2017-05-29 03:00:50
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-28 o 14:04, Janusz pisze:

> [...]
    > silnika i regulacja wg tego obrotów, ale to się da tylko przy silnikach
    > z magnesem, bocznikowe muszą mieć tacho.

    Napięcia sem nie zmierzę. Ale bez problemu zmierzę obroty silnika i
    również bez problemu mogę wtedy sterować wypełnieniem PWM.

> [...]
    > wrzeciono musi kosztować aby było użyteczne, więc pewnie prościej będzie
    > dla Ciebie kupić jakiegoś mokrego chińczyka i zacząć robić jak w fabryce

    Zależy od zastosowań. Z pewnością gwintować otworów nie da się takim
    silnikiem. Jednakże do wycinania kształtów w PCB i wiercenia otworów, a
    także wycinania, grawerowania i frezowania elementów obudów aluminiowych
    (blacha 1-3mm), czy też robienia ekraników z plexi do urządzeń
    elektronicznych taki mały silniczek nadaje się świetnie.

    Mokre silniki mają większe średnice. Całą maszynę musiałbym przerabiać.
    Ona jest za mała zresztą do takich przeróbek (skok Z w niej to tylko
    55mm). Zastanawiałem się nad 500W suchym jeśli w ogóle. To maksymalna
    moc w obecnej średnicy uchwytu. Jednakże nie mam też pewności czy
    zwiększanie mocy w nieskończoność to słuszne podejście skoro marnuje się
    tą moc podając PWM bez feedbacku - o czym właśnie ten wątek jest.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 36. Data: 2017-05-29 09:27:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Pcimol,

    Sunday, May 28, 2017, 1:42:08 PM, you wrote:

    > Tak, tylko jaka jest funkcja zależnosci. Przecież silnik o rezystancji
    > uzwojeń 1 ohm, zasilany z 12V, nie szarpnie 12A pradu jałowego.

    Zatrzymany? Oczywiście, że szarpnie - co miałoby go powstrzymać?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 37. Data: 2017-05-29 21:34:55
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 29.05.2017 o 01:58, Marek S pisze:

> [...]
    > wartość skuteczna napięcia i tym mniejszy moment obrotowy.

    > Przypuszczam, że nawet bez procka da się to zrobić. Temat nie wydaje się

    Niestety, tylko nie wydaje się. Uzyskanie stabilnych obrotów w szerokim
    zakresie obciążeń wcale nie jest takie proste.

    P.P.

  • 38. Data: 2017-05-29 23:17:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 26 May 2017 21:45:55 +0200, Irek.N. napisał(a):

    > Dlaczego? Falowniki mają problem z popędzeniem silnika znacznie powyżej
    > znamionowych prędkości obrotowych właśnie z powodu niewystarczających
    > napięć. Tutaj bierzesz silnik pracujący w gwieździe i pędzisz go do
    > znamionowej (tak naprawdę to przełączenie warto zrobić niżej), a później
    > przełączasz w trójkąt i znów masz zapas w napięciu zasilania, możesz
    > kręcić jeszcze wyżej. :)

    W tym sensie to tak.

    Odnosilem sie do rozruchu przy braku falownika - przy duzym poslizgu
    (bo obroty zerowe) moment rozruchowy slaby, a po przelaczeniu na
    gwiazde jeszcze slabszy. Gwiazda zmniejsza prad, co jest dobre dla
    silnika i instalacji, ale silnik nie rusza :-)

    > Zwykłe klatkowce z enkoderami na osi. To rozwiązanie udaje takie
    > budżetowe serwo.

    Ale to Marek musi napisac.

    > No patrz, a wyżej piszesz, że nie rozumiesz g-t.

    > Wiesz, tutaj nie chodzi o żadną moc. Ma być moment jak się da największy
    > i jak to możliwe najdalej na osi prędkości.

    Ale mnie o co innego chodzi ... choc w sumie to podobnie jak
    napisales.
    Uzwojenie pozwala powiedzmy na 10A, nie wiecej.
    Na niskich obrotach sterownik PWM bedzie musial przepuszczac te 10A
    przez krotki czas, bo napiecie niskie. A przy rozruchu moze byc
    potrzeba i 100A.
    Po przelaczeniu moglby miec tylko 5A i dluzszy czas, zawsze to lzejsza
    praca.

    > Tylko tyle. To że przy
    > okazji wychodzą napędy po 22kW na wrzecionach, to już nie ma znaczenia.
    > Każdy taki napęd i tak przegrywa z układem z przekładnią. Nie możesz dać
    > zbyt dużej masy wirującej, aby uzyskać w miarę stałą prędkość (koło
    > zamachowe), bo będziesz długo rozpędzał i jeszcze dłużej hamował, a przy
    > małych prędkościach obrotowych "zamach" i tak nie będzie działał.

    No wlasnie - a frezowanie nie wymaga "zamachu" ?
    Przekladnia go dostarczy ?

    J.

  • 39. Data: 2017-05-30 15:03:58
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> wrote:

    > Stracisz dwa tygodnie na dobieranie parametrów regulacji, a i tak nie
    > uzyskasz tego, co daje ta kostka.

    Ale skad ona czerpie informacje o obrotach? Jakos stabilizacja napiecia
    mnie nie przekonuje... czy naprawde stabilizacja napiecia wystarczy do
    utrzymania stalych obrotow na zmiennym obciazeniu, bez zadnej informacji
    o obrotach?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 40. Data: 2017-05-30 17:27:36
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 30.05.2017 o 15:03, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > mnie nie przekonuje... czy naprawde stabilizacja napiecia wystarczy do
    > utrzymania stalych obrotow na zmiennym obciazeniu, bez zadnej informacji

    Po prostu przeczytaj pdf'a. To nie jest stabilizacja napięcia! I działa
    bardzo dobrze (mówimy o TPIC2101, jak rozumiem).

    P.P.