eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaProblem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC › Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.inte
    rnetia.pl!not-for-mail
    From: Pcimol <...@...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Date: Sun, 28 May 2017 13:42:08 +0200
    Organization: Netia S.A.
    Lines: 75
    Message-ID: <oged2h$s7o$1@mx1.internetia.pl>
    References: <og4qul$m30$1@node2.news.atman.pl> <og9fm4$gfa$1@node1.news.atman.pl>
    <og9qs2$bmo$1@node2.news.atman.pl> <ogc46r$u67$1@mx1.internetia.pl>
    <ogcc5o$n45$1@node2.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: 90-156-65-160.internetia.net.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: mx1.internetia.pl 1495971729 28920 90.156.65.160 (28 May 2017 11:42:09 GMT)
    X-Complaints-To: a...@i...pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 28 May 2017 11:42:09 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <ogcc5o$n45$1@node2.news.atman.pl>
    X-Tech-Contact: u...@i...pl
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:45.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/45.8.0
    X-Server-Info: http://www.internetia.pl/
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:718499
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2017-05-27 19:14, Marek S wrote:
    > W dniu 2017-05-27 o 16:58, Pcimol pisze:
    >
    >
    >>
    >> Nie przy pełnej mocy, tylko przy podanym pełnym napięciu. PWM jest
    >> regulacją U. Tymczasem moment silnika jest wprost proporcjonalny do I.
    >> Natomiast I = (U - Back-EMF)/R. Back-EMF jest wprost proporcjonalne do
    >> obrotów. Dlatego silnik zasilanu U znamionowym kręci 12000 obrotów nie
    >> oddając żadnej mocy - I jest wówczas I jałowym (na straty mechaniczne
    >> i elektryczne).
    >
    > Ok, to wszystko jasne ale z zastrzeżeniem. Regulacja napięcia zawsze
    > skutkuje regulacją prądu. Tak więc PWM również kluczuje prąd w
    > konsekwencji. W przeciwnym razie mielibyśmy perpetuum mobile :-)
    >
    > Drugie zastrzeżenie: moc pobierana przez silnik (czy obciążony, czy też
    > na biegu jałowym) jest zależna od % wypełnienia PWM.

    Tak, tylko jaka jest funkcja zależnosci. Przecież silnik o rezystancji
    uzwojeń 1 ohm, zasilany z 12V, nie szarpnie 12A pradu jałowego.

    >> Mało precyzyjne dane.
    >
    > Punkt 1.
    > Ok, no to może bardziej obrazowo. Nasz silnik na biegu jałowym ma 12k
    > obr. Kręcimy potencjometrem sterownika, który zmienia wypełnienie PWM i
    > tym samym spadają obroty silnika (zgodnie z zastrzeżeniem #2) do 500.
    > Podkładamy materiał do obróbki. Zgodzisz się ze mną, że opory z tym
    > związane zmniejszą obroty silnika? Załóżmy, że spadną do tych 490. Ale
    > my nie chcemy 490, 400, 300, 350, 380, 200, 100, 0 ... i bum, wyleciał
    > bezpiecznik. My chcemy mieć cały czas 500!

    Tylko wypełnienie PWM niewiele mówi o warunkach pracy silnika.
    Należałoby mierzyć prąd I. Od razu miałbyś wiedzę jak wiele możesz z
    tego silnika jeszcze wyciągnąć - jako odniesienie biorąc wspomniany
    bezpiecznik.

    Z drugiej strony skoro silnik wywala zabezpieczenie, to raczej niewiele
    już z niego da się wycisnąć.

    > Punkt 2.
    > Ten sam silnik, ten sam materiał i dla uproszczenia załóżmy, że materiał
    > nie zmienia swoich właściwości gdy zwiększymy szybkość obrotową
    > narzędzia. Dajemy PWM 100%, silnik ma jałowe obroty 12k. Podstawiamy
    > materiał do obróbki. Silnik zwolni, ale... nie zatrzyma się. Ma siłę aby
    > dalej pracować. Jest wyraźna różnica w zachowaniu się silnika względem p1.

    Dziwne. Może materiał zachowuje się inaczej przy innej predkości skrawania.

    > Wniosek: procent wypełnienia PWM rzutuje w bardzo dużym stopniu na
    > moment obrotowy silnika. Czy wniosek jest prawdziwy, czy nie?

    Opisany przypadek tego nie dowodzi. Przecież mógłbyś zwiekszyć PWM po
    rozpoczeciu obróbki z 500 rpm - i co, bezpiecznik nie wyleciałby? Moim
    zdaniem jeszcze szybciej by wyleciał.

    > Teza.
    > Zakładając, że wszystko powyżej to prawda, to hipotetycznie da się
    > wykonać urządzenie elektroniczne (stabilizator obrotów), które badając
    > żądane i faktyczne obroty silnika DC będzie tak modyfikowało wypełnienie
    > PWM aby silnik w warunkach p1 cały czas trzymał żądane przez użytkownika
    > 500 obrotów. Oczywiście do pewnych granic. Tak więc (przypuszczalnie)
    > jeśli jakiś opór obrabiania materiału był na granicy zablokowania
    > silnika przy obniżonym % PWM i bez stabilizatora obrotów, to
    > podwyższenie % PWM przez stabilizator przy wykryciu spadających obrotów
    > spowoduje, że silnik da sobie radę i to ze sporym naddatkiem.
    >
    > Prawda czy fałsz?

    Raczej fałsz. Skoro prąd (przy PWM 20%) wzrasta do zadziałania
    zabezpieczeń, to nie można już go podnieść. W związku z tym nie można
    podnieść momentu. W opisanych warunkach regulator przyspieszy
    zadziałanie bezpiecznika.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: