    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Date: Mon, 29 May 2017 02:43:06 +0200

    W dniu 2017-05-28 o 13:42, Pcimol pisze:

    > Tak, tylko jaka jest funkcja zależnosci. Przecież silnik o rezystancji
    > uzwojeń 1 ohm, zasilany z 12V, nie szarpnie 12A pradu jałowego.

    Jasne... ale do rozwiązania problemu nie jest potrzebna znajomość tej
    zależności. Gotujesz sobie zupę w domu, zaczyna kipieć więc skręcasz
    gaz. Nie jest tu potrzebna wyższa matematyka. Gdybyś chciał sobie życie
    skomplikować to jasne, można zbudować jakiś algorytm z niezliczoną
    ilością niewiadomych i próbować wcelować z ilością gazu pod garnkiem.
    Jednakże to nieco obłędne podejście - przynajmniej moim skromnym
    zdaniem. Najprostsza zasada: regulujesz źródło na podstawie reakcji.

    > Tylko wypełnienie PWM niewiele mówi o warunkach pracy silnika.
    > Należałoby mierzyć prąd I. Od razu miałbyś wiedzę jak wiele możesz z
    > tego silnika jeszcze wyciągnąć - jako odniesienie biorąc wspomniany
    > bezpiecznik.

    Nawet nic nie mówi. PWM to tylko sterowanie. Warunki pracy silnika nie
    są do niczego potrzebne gdy mamy informację zwrotną o prędkości obrotowej.

    > Z drugiej strony skoro silnik wywala zabezpieczenie, to raczej niewiele
    > już z niego da się wycisnąć.

    Niekoniecznie. Silnik (prawie)zatrzymany potrzebuje dużo większego prądu
    niż ten sam silnik ze stabilizacją obrotów, pilnujący by się (w miarę
    możliwości) nie zatrzymał.

    > Dziwne. Może materiał zachowuje się inaczej przy innej predkości skrawania.

    Hmmm.. czemu dziwne? Łatwo zrobić prosty eksperyment. Np. w swojej CNC
    mam silnik 200W DC. Gdy skręcę jego obroty do minimum, to bez problemu
    zatrzymam wrzeciono dotykając je palcem. Rezystancja widziana przez
    sterownik maleje, prąd w krótkich impulsach PWM osiąga graniczną wartość
    no i koniec zabawy. Natomiast jeśli zareagowałbym w czasie obniżania
    obrotów zwiększeniem wypełnienia PWM, to zapewne wyrwałbym sobie palce.

    Sprawa prosta: niskie wypełnienie PWM = niska wartość skuteczna prądu
    jaki płynie przez silnik = niski moment obrotowy = łatwo go spowolnić i
    doprowadzić do dużego prądu ale w bardzo krótkich impulsach PWMowych.
    Dla silnika ten prąd jest żaden bo liczy się jego wartość skuteczna a
    dla szybkiego bezpiecznika liczy się wartość szczytowa głównie. Seria
    krótkich wysokoprądowych impulsów łatwo go spali mimo iż wartość
    skuteczna prądu będzie mizerna więc silnik będzie słabiuteńki.

    > Opisany przypadek tego nie dowodzi. Przecież mógłbyś zwiekszyć PWM po
    > rozpoczeciu obróbki z 500 rpm - i co, bezpiecznik nie wyleciałby? Moim
    > zdaniem jeszcze szybciej by wyleciał.

    Moim zdaniem (to wymaga sprawdzenia) lepiej jest zapobiegać obniżaniu
    obrotów / zatrzymaniu silnika reagując zawczasu podniesieniem momentu
    obrotowego z zachowaniem żądanych obrotów. Tą przestrzenią do
    wykorzystania jest regulacja wartości prądu skutecznego tak aby nie
    przekroczył on wartości maksymalnych.

    > Raczej fałsz. Skoro prąd (przy PWM 20%) wzrasta do zadziałania
    > zabezpieczeń, to nie można już go podnieść. W związku z tym nie można
    > podnieść momentu. W opisanych warunkach regulator przyspieszy
    > zadziałanie bezpiecznika.

    Zgadza się, że pole manewru jest ograniczone, ale nie zerowe. Jak duże
    jest? Nie wiem. Być może skórka nie warta wyprawki. Argumentem "za" jest
    to, co opisałem powyżej, że przy niskim wypełnieniu PWM silnik
    zatrzymasz palcem. Przy wysokim: szans nie ma - mimo iż wartości
    szczytowe prądu mogą być te same.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek