    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Mon, 29 May 2017 23:17:01 +0200

    Dnia Fri, 26 May 2017 21:45:55 +0200, Irek.N. napisał(a):

    > Dlaczego? Falowniki mają problem z popędzeniem silnika znacznie powyżej
    > znamionowych prędkości obrotowych właśnie z powodu niewystarczających
    > napięć. Tutaj bierzesz silnik pracujący w gwieździe i pędzisz go do
    > znamionowej (tak naprawdę to przełączenie warto zrobić niżej), a później
    > przełączasz w trójkąt i znów masz zapas w napięciu zasilania, możesz
    > kręcić jeszcze wyżej. :)

    W tym sensie to tak.

    Odnosilem sie do rozruchu przy braku falownika - przy duzym poslizgu
    (bo obroty zerowe) moment rozruchowy slaby, a po przelaczeniu na
    gwiazde jeszcze slabszy. Gwiazda zmniejsza prad, co jest dobre dla
    silnika i instalacji, ale silnik nie rusza :-)

    > Zwykłe klatkowce z enkoderami na osi. To rozwiązanie udaje takie
    > budżetowe serwo.

    Ale to Marek musi napisac.

    > No patrz, a wyżej piszesz, że nie rozumiesz g-t.

    > Wiesz, tutaj nie chodzi o żadną moc. Ma być moment jak się da największy
    > i jak to możliwe najdalej na osi prędkości.

    Ale mnie o co innego chodzi ... choc w sumie to podobnie jak
    napisales.
    Uzwojenie pozwala powiedzmy na 10A, nie wiecej.
    Na niskich obrotach sterownik PWM bedzie musial przepuszczac te 10A
    przez krotki czas, bo napiecie niskie. A przy rozruchu moze byc
    potrzeba i 100A.
    Po przelaczeniu moglby miec tylko 5A i dluzszy czas, zawsze to lzejsza
    praca.

    > Tylko tyle. To że przy
    > okazji wychodzą napędy po 22kW na wrzecionach, to już nie ma znaczenia.
    > Każdy taki napęd i tak przegrywa z układem z przekładnią. Nie możesz dać
    > zbyt dużej masy wirującej, aby uzyskać w miarę stałą prędkość (koło
    > zamachowe), bo będziesz długo rozpędzał i jeszcze dłużej hamował, a przy
    > małych prędkościach obrotowych "zamach" i tak nie będzie działał.

    No wlasnie - a frezowanie nie wymaga "zamachu" ?
    Przekladnia go dostarczy ?

    J.