    Date: Wed, 22 May 2013 17:50:00 +0200
    From: Janko Muzykant <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Problem z kontrolą zakresu tonalnego

    W dniu 2013-05-22 11:34, Marek pisze:
    > W trakcie przetwarzania zrodził mi się spory problem z mapowaniem tonów.
    > Albo Szopa tego nie potrafi, albo ma jakiś błąd, albo ja nie wiem jak
    > się to tematu zabrać.

    Mniej więcej wygląda to tak: najpierw mamy obraz rzeczywisty, zastany,
    widziany przeciętnymi oczyma, od praktycznie zera (środek jaskini,
    latarki zgaszone) do mniej więcej 20ev - słoneczne sceny. Samo słońce
    oczywiście wykracza poza tę skalę, ale widzimy go jako ''białe'' po prostu.

    Teraz matryca musi to zarejestrować i jeśli jest dobra, złapie
    kilkanaście ev, z czego nieco mniej będzie miało wartość obrazotwórczą,
    a reszta do niczego się nie nada (zbyt niska rozdzielczość użyteczna,
    czyli po prostu wszystko ginie w szumie). To, co ponad i poniżej nie
    zarejestruje się w ogóle. W praktyce jednak sporo współczesnych matryc
    rejestruje większość scen i robi to dobrze. W tym momencie przestaje
    mieć znaczenie pojęcie dynamiki rzeczywistej (bo jest związane z
    obserwacją).

    Kolejno należy skompresować sygnał zarejestrowany w przestrzeni 12/14
    bitów do ośmiu i należy to zrobić nieliniowo, zgodnie z estetyką. Na tym
    etapie już nic nie ginie, zmniejsza się tylko rozdzielczość tonalna,
    który to problem nie ma praktycznie znaczenia (stosuje się mechanizmy
    dyfuzji).

    W końcu gdzieś ten obraz wyświetlamy albo drukujemy i przedstawiamy
    transformację tego, co zobaczył aparat na medium docelowe. Jego własna
    dynamika (rzeczywista) nie ma nic wspólnego z dynamiką przedstawioną.
    Ważne tylko, aby ta druga została zawarta w ramach wyznaczonych
    pierwszą, bo inaczej coś nam przepadnie (cienie albo światła). Nie ma
    jednak z tym problemu, bo kompresję możemy przeprowadzać jak chcemy (w
    szczególności nawet na tekturę falistą :)
    Stąd też np. na kiepskich rzutnikach będziemy w stanie ukazać całą
    dynamikę rejestrowaną, ale sam obraz będzie marny, gdyż ograniczony do
    znacznie niższej niż ośmiobitowa przestrzeni. Zresztą pojęcie ''bitów''
    też nic nie mówi, bo możemy zdjęcia przedstawiać na jednym bicie (na
    kolor), byle z dużą rozdzielczością. W końcu tak drukują drukarki.

    Do przekształceń można używać krzywych i podobnych narzędzi, ale nie
    ''jasności/kontrastu'' czy automatów. Patrz na histogram i dbaj, by nic
    nie wyciąć poza przestrzeń.

    HDRy to trochę inna bajka, ale zawsze jest gdzieś etap, gdy trzeba użyć
    oka, a nie automatu.

    --
    pozdrawia Adam
    /nie chce ci się dziś nic robić? - zwal to na ogólnoświatowy kryzys/