  • Data: 2024-03-14 13:21:55
    Temat: Re: Problem z niezawodnością chip-ów
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 13.03.2024 22:13, Marek wrote:

    > Zawsze mnie to zaskakiwało, że nawet ye starsze technologie układów
    > scalonuch  potrafią (jako bardzo delikatna struktura ) pracować
    > dziesiątki lat bez problemu.

    Jakby nie patrzeć, to nie jest coś, co byłoby mocno narażone na zużycie.
    Struktura leży sobie zabezpieczona obudową i nie posiada żadnych
    elementów ruchomych. Nawet pod względem termicznym nie jest narażona na
    skrajne warunki - to nie jest żarówka czy lampa elektronowa, gdzie
    poprawna praca wymagała temperatur, które prowadziły do powolnej, ale
    nieuniknionej degradacji elementu. Do tego technologia CMOS mocno
    ograniczyła emisję temperatury przez elektronikę.

    No i im starsze układy, tym bardziej "toporne" - grubsza ścieżka,
    większy odstęp napięć pomiędzy zerem i jedynką. Współczesne
    mikroprocesory i układy graficzne znajdują się przecież w pobliżu
    granicy możliwości technologii fotolitografii.