    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przekaźnik - 3 cewki?
    Date: Tue, 24 Mar 2009 00:26:15 +0000 (UTC)

    Pan Sylwester Łazar napisał:

    > Proszę opisać problem, bo dyskusja rozwinęła się na temat dodania
    > przekaźnika+kilku elementów.
    > Jak stwierdził Pan Jarosław Sokołowski, którego nawiasem mówiąc bardzo cenię
    > za wiedzę, z pewnością są prostrze metody.
    >
    > Ja ze swej strony dodam, że wstawianie przekaźnika to porażka.
    > Przekaźnik to był element wymyślony ze 100 lat temu, gdyż nie było
    > elektroniki.
    > Teraz jest.
    > Widzę to tak, że są już 3 pompy i jest pewien pomysł na czwartą.
    > Czuję, że kolega nie jest pewien tego czy jest ona potrzebna.
> [...]

    Wszystko to racja, można tak postąpić jeśli zaczyna się od zera. Nie jest
    wykluczone, że wtedy to najlepsza (i najprostsza droga). Ale ktoś tu prosił
    o rozwiązanie *jednego* problemu, a nie o projekt całej inastalcji. Można
    założyć, że skoro napisał co napisał, to chodzi jedynie o problem włączania
    jakiejś pompy po pojawieniu się napięcia w co najmniej jednym z trzech
    punktów. Wszystko inne być może jest nie do ruszenia, nie ma miejsca na
    szyny DIN, elektronikę, optoprzekaźniki i inne takie.

    Bez trudu mogę wyobrazić sobie wiele podobnych sytuacji. A jednej, to nawet
    nie muszę sobie wyobrażać. Mam dwa gazowe piece *równolegle* zasilające
    jedną instalację c.o. Piece są takie z tych lepszych i droższych, z bogatą
    automatyką elektroniczną. A rury i grzejniki stare, pamiętające jeszcze
    czasy budowy Drugiej Polski. W każdym piecu jest pompa, bez której zresztą
    nic by nie mogło działać, bo zamontowane są na ostatniej kondygnacji
    budynku. Trzeba tak było kiedyś zrobić żeby nie zamarznąć po wyłączeniu
    dużej kotłowni węglowej, która zasilała również nieczynną teraz halę
    fabryczną. Gdyby się okazało, że w którejś odnodze cyrkulacja jest za
    słaba, to dodatkowa pompa mogłaby się okazać pomocną. No i stajemy wtedy
    przed podobnym problemem pompowo-przekaźnikowo-diodowym, bo nikt przecież
    nie będzie bebeszył automatyki nowego pieca. (Na szczęście zima jakoś
    minęła, wszędzie było w miarę ciepło, a teraz sukcesywnie wymieniane są
    rury i grzejniki na nowe.)

    --
    Jarek