  • 1. Data: 2009-03-21 19:33:44
    Temat: Przekaźnik - 3 cewki?
    Od: kolszew73 <k...@o...pl>

    Musze załączać pewne urządzenie (pompa CO, ok 100W mocy), w zależności
    od tego czy załączone jest jedno z trzech innych urządzeń (3 inne
    pompy), pomysł jest prosty, gdyby istniał przekaźnik który miał by
    trzy cewki, dowolna z nich załączała by styki, czyli realizował by
    funkcję OR.

    Czy są takie przekaźniki?

    Pozdrawiam
    Krzysiek

  • 2. Data: 2009-03-21 19:52:16
    Temat: Re: Przekaźnik - 3 cewki?
    Od: BartekK <s...@N...org>

    kolszew73 pisze:
> [...]
    > pompy), pomysł jest prosty, gdyby istniał przekaźnik który miał by
    > trzy cewki, dowolna z nich załączała by styki, czyli realizował by

    Nie, bo nie ma takiego sensu. To samo realizują 3 oddzielne przekaźniki
    połączone po stronie styków (dla funkcji OR - styki równolegle).

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2009-03-21 20:04:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan BartekK napisał:

    > Nie, bo nie ma takiego sensu. To samo realizują 3 oddzielne przekaźniki
    > połączone po stronie styków (dla funkcji OR - styki równolegle).

    E tam. Akurat do komutacji telefonicznej takie przekaźniki z wielosekcyjnymi
    uzwojeniami były w swoim czasie często stosowane.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2009-03-21 23:07:02
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > E tam. Akurat do komutacji telefonicznej takie przekaźniki z wielosekcyjnymi
    > uzwojeniami były w swoim czasie często stosowane.

    Ale pewnie na coś ok. 48..60VDC, a nie na 230VAC :P...

  • 5. Data: 2009-03-21 23:24:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Konop napisał:

    > Ale pewnie na coś ok. 48..60VDC, a nie na 230VAC :P...

    Raczej tak. Ale czy ma to jakiś wpływ na manie sensu?

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2009-03-22 13:00:18
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości

    > Nie, bo nie ma takiego sensu. To samo realizują 3 oddzielne przekaźniki
    > połączone po stronie styków (dla funkcji OR - styki równolegle).

    A nie prościej bramkę OR z trzech diód?

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2009-03-22 13:07:32
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > A nie prościej bramkę OR z trzech diód?

    Dla prądów stałych zadziała... czy te pompy są DC to nie wiadomo ;)...
    ale w sumie nie sądzę ;)...

  • 8. Data: 2009-03-22 13:15:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Konop napisał:

    > Dla prądów stałych zadziała... czy te pompy są DC to nie wiadomo ;)...
    > ale w sumie nie sądzę ;)...

    A co by miało nie zadziałać? Po wyprostowniu (jednopołówkowo) przez
    diody i wygładzeniu przez kondensator włączony równolegle do cewki
    przekaźnika.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2009-03-22 13:23:52
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > A co by miało nie zadziałać? Po wyprostowniu (jednopołówkowo) przez
    > diody i wygładzeniu przez kondensator włączony równolegle do cewki
    > przekaźnika.

    OK, sorry ;)... On chciał zrobić bramkę OR do sterowania POMPAMI, więc
    ja pomyślałem, że Ty chcesz te pompy podłączyć przez diody ;)... jeśli
    chodziło Ci o podłączanie przekaźników, to OK, ale muszą one i tak być
    na inne napięcie ;)... sądzę, że z punktu widzenia prostoty i
    bezpieczeństwa, najlepsze jest wyjście z trzema przekaźnikami ;)... ale
    Twoje też jest jak najbardziej OK :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 10. Data: 2009-03-22 13:51:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Konop napisał:

> [...]
    > na inne napięcie ;)... sądzę, że z punktu widzenia prostoty i
    > bezpieczeństwa, najlepsze jest wyjście z trzema przekaźnikami ;)... ale

    Z opisu problemu wynikało, że cztery pompy *już* są, a przekaźnika
    do sterowania jedną z nich *jeszcze* nie ma. No i on jest właśnie
    poszukiwany. Czyli i tak trzeba go wybrać. Skoro trudno o taki
    z trzema cewkami, to można zastosować trzy oddzielne, albo jeden
    i trzy diody (plus kondensator i ewentualnie opornik). Z punktu
    widzenia bezpieczeństwa nie widzę by któreś z rozwiązań było lepsze.
    Prostota to też pojęcie względne. Rozwiązanie z diodami będzie
    po prostu tańsze (dzisiaj, bo kiedyś było zgoła odwrotnie, stąd
    wielosekcyjne przekaźniki telefoniczne).

    --
    Jarek