  • Data: 2021-02-08 18:35:02
    Temat: Re: Przenośny, uproszczony filesystem
    Od: "M.M." <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Monday, February 8, 2021 at 2:57:15 PM UTC+1, heby wrote:

    > Ma nie wiedzieć. Jedyne co od niego oczekuje to to że nie rozwali sobie
    > wewnętrznych struktur kiedy dwa wątki będą starały się jednoczesnie
    > powiekszyć długość pliku albo skasować go w tym samym momencie.

    I chcesz żeby ktoś podpowiedział Ci rozwiązanie jak to wydajnie
    zrobić żebyś mógł konkurować z 50letnim doświadczeniem projektantów
    systemów plików ;-) To ja się nie odważę pomagać. Ale jakbyś
    chciał pierwsze lepsze rozwiązanie, to bym się odważył podpowiedzieć,
    że można zrobić koleję zadań. Zadania do kolejki będą dodawawane
    przez aplikacje klienckie. Natomiast system plików z kolejki w N
    wątkach będzie pobierał zadania. Jednakże, jeśli jeden wątek
    otrzyma zadanie file_1, dotyczące pliku 'file' i w kolejce pojawi
    się zadanie file_2, dotyczące tego samego pliku 'file', to algorytm
    XYZ będzie musiał zdecydować, czy zadanie jest krytyczne dla bezpieczeństwa
    struktury danych, czy też nie. Jeśli nie, to będzie musiał czekać
    aż wątek obsługujący zadanie file_1 zakończy działanie i dopiero
    potem przydzielić zadanie file_2. Algorytm XYZ wymaga zastanowienia...
    W najprostszej wersji zapis do jednego pliku można robić równolegle,
    bo aplikacja kliencka powinna zadbać o to, aby zapisy były bezpieczne.
    Podobnie odczty można robić w wielu wątkach. Natomiast odczyt musi
    czekać aż wszystkie zapisy się zakończą. Zapis też musi czekać aż
    wszystkie odczyty się zakończą. Potem wyjątek, jeśli zapis i odczyt
    pochodzi z różnych procesów/wątków, to może być zrównoleglany, bo o to
    aplikacja kliencka już powinna zadbać. A zmiana rozmiaru plików...
    nie wiem... chyba powinna być traktowana jako zapis.

    Dodam, nie polegaj szczególnie na tym, wymyśliłem to w chwili
    pisania tego posta, nigdy nic nie czytałem o systemach plików.
    Poza tym to jest bardzo ogólnikowe, w praktyce dojdzie pierdylion
    szczegółów.

    > Super. Tego właśnie oczekuje. Ma się nie rozsypać. To że w danych jest
    > sieczka, to problem aplikacji, nie fs.

    Jeśli chesz to implementować pod konkretne zastosowanie, to może
    się też rozwalić FS, bo będziesz wiedział że dana kombinacja
    operacji nigdy nie nastąpi i w praktyce jednak się nie rozwali.

    > O nie.

    Przydatność zależy od konkretnego zastosowania.

    > To żadna róznica. fs nie obchodzi co i gdzie zapisuje. Jeśli ktoś
    > zapisuje te same dane pikoseundę później to nie jest problem fs.
    > Nie rozmawiamy tutaj o kliencie tego fs. W nim ta wiedza istnieje.

    Zaczęliśmy rozmowę od tego, że głupio gdy aplikacja zapisuje dane w
    katalogu a nie w pliku, więc zahaczaliśmy też mocno o klienta.

    > W fs nie ma żadnej wiedzy o atomowości operacji na plikach.

    Ale Ty chcesz pisać swój, bardzo specyficzny, zoptymalizowany
    pod konkretną aplikację - tak zrozumiałem.

    > Jedyne co
    > wymagam od niego to fakt że "open" zadziała atomowo, "close" zadziała
    > atomowo, "rm" itd. Ma pozwolić na 2x write jednocześnie w to samo
    > miejsce i się nie rozlecieć.

    To w pierwszym akapicie tego posta dałem zarys synchronizacji, a
    chyba w pierwszym poscie zaproponowałem strukturę danych (tam
    gdzie byłą lista list, nagłówek pliku, nagłówki miejsca pustego,
    zajętego, itd.) Nic bardziej szczegółowego w trakcie luźnej
    rozmowy nie podpowiem.

    > To zdecydownie nie wygląda tak prosto w kodzie ext4...

    Bo, jak się domyślam, są mocno zoptymalizowane i mają pierdylion
    opcji dobieranych w (auto)tuningu i mogą się dostosować do
    wielu urządzeń.