    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Tue, 23 Nov 2021 03:57:17 -0800 (PST)
    Subject: Re: Przetwornica DC/DC dla PV
    From: M M <m...@g...com>

    wtorek, 23 listopada 2021 o 09:15:34 UTC+1 J.F napisał(a):
    > a) a te panele to jak ustawione - moze z natury rzeczy nie beda nigdy
    > w pelni oswietlone?

    Nachylenia każdej połaci dachu około 30 stopni.
    Azymuty: 120 (E), 210 (S), 300 (W) - odpowiednio 5, 3, 5 (przyszłych) paneli (360Wp,
    33V, 11A).
    Wiadomo że E i W (mniej więcej, obrócone o 30 stopni) nigdy nie oddadzą jednocześnie
    pełnej mocy, ale wczesnym popołudniem mogą oddać "trochę za dużo" i może warto
    policzyć dokładniej - o ile za dużo. Przyjmując "pi razy oko" 70% pełnej mocy to
    około 16A.
    Tu jest jakiś kalkulator https://www.pveducation.org/calculators/light-intens
    ity
    ale chyba coś z nim nie tak (strona wygląda na taką starej daty "bez wodotrysków" -
    może kompatybilność z nowymi przeglądarkami?) - co by nie wpisać to zwraca NaN.

    > b) falownik nie ma jakiegos zabezpieczenia i wiecej pradu niz wolno
    > nie pobierze ?

    No właśnie nie wiem jak to Chińczyk rozwiązał i nie bardzo chcę robić badań
    niszczących :)
    Growatt MIN 3000 TL-XE
    Na pewno ma ograniczenie mocy oddawanej do sieci - dla 3 kWp dopuszczają
    przewymiarowanie paneli do 4,2 kWp. Tylko tu mocno nierówno obciążam wejścia.

    Ktoś doradził bezpiecznik, ale zastanawiam się nad ich sensem - topikowy by się
    przepalił w miarę szybko, przeciążenie musi być znaczne (prąd kilkakrotnie większy od
    znamionowego) co przy 1-2 stringach równolegle raczej nie jest możliwe (prąd zwarcia
    panela niewiele większy niż normalnej pracy), a pracując "na granicy" nigdy się nie
    przepali ale będzie gorący. Może ma to sens w sporo większych instalacjach - kilka
    stringów pracujących równolegle na jeden który dostał zwarcie. Czy te bezpieczniki
    do PV mają jakąś specjalną charakterystykę, czy może po prostu są droższe bo są do
    PV?

    Jeszcze kombinuję tak - minus obu wejść MPPT w falowniku jest wspólny, połączyć 5+5
    (E+W) równolegle do pierwszego wejścia i od strony plusa dołączyć 3 (S) szeregowo
    (odejmując prąd z pierwszego) do drugiego? Tylko nie wiem czy MPPT w takim
    połączeniu (gdzie oba wejścia wzajemnie na siebie wpływają) nie zgłupieje.