  • 1. Data: 2021-11-22 22:58:51
    Temat: Przetwornica DC/DC dla PV
    Od: M M <m...@g...com>

    Jest sobie istniejąca mikro instalacja PV (2 stringi 5+3 panele w 2 prostopadłych
    kierunkach mniej więcej wschód i południe, podłączone do 2 wejść MPPT falownika
    jednofazowego). Jest do zagospodarowania jeszcze kawałek dachu na zachód gdzie też
    można by dołożyć 5 paneli, ale więcej niż 2 wejścia MPPT występują raczej w dużo
    droższych falownikach.

    Stąd pomysł - stringi wschód+zachód połączyć równolegle (wobec tej samej liczby
    paneli, MPPT powinno działać poprawnie) tylko niestety przy takim połączeniu istnieje
    ryzyko przekroczenia dopuszczalnego prądu na jednym z wejść falownika. Przydałaby
    się jakaś przetwornica DC/DC nawet bez stabilizacji (działająca podobnie jak
    transformator dla AC) która zwiększy napięcie widziane przez falownik, jednocześnie
    zmniejszając prąd. Orientacyjnie z max 180V 18A na wejściu ma zrobić 360V 9A na
    wyjściu (falownik wg specyfikacji może przyjąć 100-500V DC, max 12,5A). Jest szansa
    znaleźć coś gotowego, czy pozostaje rzeźbić samodzielnie?

    Czy podwajacz napięcia zrobiony jako pojemnościowa pompa ładunku (dwie równolegle w
    przeciwfazie, by nie trzeba było za bardzo filtrować tętnień, półmostek + kondensator
    + 2 diody) ma rację bytu przy tej mocy? Czy raczej jednak coś klasycznego z
    transformatorem? (push-pull przy podwajaniu wychodzi bardzo prosty, tylko jedno
    uzwojenie z odczepem w środku, 2 diody z drenów kluczy)

    Alternatywna opcja to łączyć te stringi 5+5 szeregowo i do punktu środkowego też
    jakaś pompa ładunku wyrównująca napięcia na nich (w tym przypadku musi umożliwiać
    dwukierunkowy przepływ mocy, ale nie całej a tylko wyrównać różnicę), coś na kształt
    jak balanser dla 2 aku.

    Czy nie przejmować się, bo falownik weźmie sobie z paneli tylko tyle ile będzie w
    stanie i nie uszkodzi się jeśli panele mogą dać więcej? Sytuacja możliwego
    przeciążenia falownika będzie raczej rzadka, w pełnym słońcu latem wczesnym
    popołudniem.

    Nie chcę komplikować instalacji o mikroinwertery czy optymalizatory, chętnie
    proponowane przez sprzedawców fotowoltaiki.

  • 2. Data: 2021-11-23 09:15:30
    Temat: Re: Przetwornica DC/DC dla PV
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 22 Nov 2021 13:58:51 -0800 (PST), M M wrote:
> [...]
    > samej liczby paneli, MPPT powinno działać poprawnie) tylko niestety
    > przy takim połączeniu istnieje ryzyko przekroczenia dopuszczalnego

    a) a te panele to jak ustawione - moze z natury rzeczy nie beda nigdy
    w pelni oswietlone?

    b) falownik nie ma jakiegos zabezpieczenia i wiecej pradu niz wolno
    nie pobierze ?

> [...]
    > (dwie równolegle w przeciwfazie, by nie trzeba było za bardzo
    > filtrować tętnień, półmostek + kondensator + 2 diody) ma rację bytu

    Jakos kiepsko widze.

> [...]
    > tym przypadku musi umożliwiać dwukierunkowy przepływ mocy, ale nie
    > całej a tylko wyrównać różnicę), coś na kształt jak balanser dla 2

    Kiepsko widze, bo znow - trzeba transferowac calkiem sporą moc.

    J.

  • 3. Data: 2021-11-23 09:34:28
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 22:58 M M <m...@g...com> pisze:

> [...]
    > liczby paneli, MPPT powinno działać poprawnie) tylko niestety przy takim
    > połączeniu istnieje ryzyko przekroczenia dopuszczalnego prądu na jednym

    Daj na wejściu DC falownika bezpiecznik DC na jego prad maksymalny (i tak
    powinieneś go mieć).
    Jak raz na jakiś czas Ci go upali to włożysz kolejny (1szt. po 11 zł).
    Taki beziecznik:
    https://allegro.pl/oferta/wkladka-bezpiecznikowa-10x
    38-1000v-dc-gpv-15a-9986797734

    w takiej podstawie:
    https://allegro.pl/oferta/rozlacznik-bezpiecznik-10x
    38-1000v-dc-solar-32a-2p-8696033538

    Szkoda kasy i prądu na jakieś inne "fanaberie" :-)

    TG

  • 4. Data: 2021-11-23 10:42:13
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-22 o 22:58, M M pisze:
> [...]
    ryzyko przekroczenia dopuszczalnego prądu na jednym z wejść falownika.
    Nie będzie, możesz równolegle stringi wschód-zachód połączyć tylko muszą
    być jednakowe. One nigdy pełną mocą nie będą pracować razem, więc ryzyko
    jest żadne.
    Nic nie kombinuj z przetwornicami, nie trzeba.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2021-11-23 12:57:17
    Od: M M <m...@g...com>

    wtorek, 23 listopada 2021 o 09:15:34 UTC+1 J.F napisał(a):
    > a) a te panele to jak ustawione - moze z natury rzeczy nie beda nigdy
    > w pelni oswietlone?

    Nachylenia każdej połaci dachu około 30 stopni.
    Azymuty: 120 (E), 210 (S), 300 (W) - odpowiednio 5, 3, 5 (przyszłych) paneli (360Wp,
    33V, 11A).
    Wiadomo że E i W (mniej więcej, obrócone o 30 stopni) nigdy nie oddadzą jednocześnie
    pełnej mocy, ale wczesnym popołudniem mogą oddać "trochę za dużo" i może warto
    policzyć dokładniej - o ile za dużo. Przyjmując "pi razy oko" 70% pełnej mocy to
    około 16A.
    Tu jest jakiś kalkulator https://www.pveducation.org/calculators/light-intens
    ity
    ale chyba coś z nim nie tak (strona wygląda na taką starej daty "bez wodotrysków" -
    może kompatybilność z nowymi przeglądarkami?) - co by nie wpisać to zwraca NaN.

    > b) falownik nie ma jakiegos zabezpieczenia i wiecej pradu niz wolno
    > nie pobierze ?

    No właśnie nie wiem jak to Chińczyk rozwiązał i nie bardzo chcę robić badań
    niszczących :)
    Growatt MIN 3000 TL-XE
    Na pewno ma ograniczenie mocy oddawanej do sieci - dla 3 kWp dopuszczają
    przewymiarowanie paneli do 4,2 kWp. Tylko tu mocno nierówno obciążam wejścia.

    Ktoś doradził bezpiecznik, ale zastanawiam się nad ich sensem - topikowy by się
    przepalił w miarę szybko, przeciążenie musi być znaczne (prąd kilkakrotnie większy od
    znamionowego) co przy 1-2 stringach równolegle raczej nie jest możliwe (prąd zwarcia
    panela niewiele większy niż normalnej pracy), a pracując "na granicy" nigdy się nie
    przepali ale będzie gorący. Może ma to sens w sporo większych instalacjach - kilka
    stringów pracujących równolegle na jeden który dostał zwarcie. Czy te bezpieczniki
    do PV mają jakąś specjalną charakterystykę, czy może po prostu są droższe bo są do
    PV?

    Jeszcze kombinuję tak - minus obu wejść MPPT w falowniku jest wspólny, połączyć 5+5
    (E+W) równolegle do pierwszego wejścia i od strony plusa dołączyć 3 (S) szeregowo
    (odejmując prąd z pierwszego) do drugiego? Tylko nie wiem czy MPPT w takim
    połączeniu (gdzie oba wejścia wzajemnie na siebie wpływają) nie zgłupieje.

  • 6. Data: 2021-11-23 16:42:52
    Od: MiSter <U...@w...pl>

> [...]
    przeciążenia falownika będzie raczej rzadka, w pełnym słońcu latem wczesnym

    Przecież panel jest żródłem napięcia, więc falownik weźmie sobie tyle
    prądu ile będzie potrzebował.

  • 7. Data: 2021-11-23 18:24:26
    Od: M M <m...@g...com>

    wtorek, 23 listopada 2021 o 16:42:59 UTC+1 MiSter napisał(a):
    > Przecież panel jest żródłem napięcia, więc falownik weźmie sobie tyle
    > prądu ile będzie potrzebował.
    Panel ma ograniczoną wydajność, powyżej której jest już źródłem prądowym. Stąd
    wątpliwość, czy projektant falownika nie założył sobie, że ograniczenie prądu jest
    już na zewnątrz (w panelach), więc w środku nie jest konieczne. Albo jest
    zabezpieczenie, ale przekroczenie prądu (zbyt jasne Słońce, niezgodne z unijną normą
    1000W/m^2) to stan awaryjny wymagający ręcznego skasowania.
    Z innych pomysłów - przełączać stringi wschód/zachód dwoma SSR DC sterowanymi
    zegarem? Przy mniejszym nasłonecznieniu można włączać oba na raz, by wyciągnąć
    więcej energii.

  • 8. Data: 2021-11-23 18:45:30
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 18:24 M M <m...@g...com> pisze:

> [...]
    > Z innych pomysłów - przełączać stringi wschód/zachód dwoma SSR DC
    > sterowanymi zegarem? Przy mniejszym nasłonecznieniu można włączać oba

    Ech, komplikujesz proste sprawy. Każdy falownik ma dwa parametry na
    wejściu DC:
    1. Maksymalny prąd na MTTP
    2. Maksymalny prąd zwarciowy (taki powinieneś wg producenta dać
    bezpiecznik DC).

    Jak się tak boisz o swój sprzęt to daj jak Ci radziłem bezpiecznik =
    maksymalnemu prądowi MTTP.
    Jak się zdarzy raz na ruski rok, że panele dadzą Ci maksa to go najwyżej
    wymienisz, ale będziesz jeszcze daleko od max prądu zwarciowego.
    Jak producent falownika zaleca bezpiecznik 16A na wejściu DC a Ty dasz 12A
    to na pewno go nie uszkodzisz, choćbyś na wejściu połączył 3 stringi po
    10A każdy.

    TG

  • 9. Data: 2021-11-23 19:54:58
    Od: M M <m...@g...com>

    wtorek, 23 listopada 2021 o 18:45:31 UTC+1 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
    > Ech, komplikujesz proste sprawy. Każdy falownik ma dwa parametry na
    > wejściu DC:
    > 1. Maksymalny prąd na MTTP

    12,5/13,5 A - dla tego samego modelu falownika według karty katalogowej po
    angielsku/polsku

    > 2. Maksymalny prąd zwarciowy (taki powinieneś wg producenta dać
    > bezpiecznik DC).

    16/16,9 A - jak wyżej, no i jest to na granicy tego co "pi razy oko" szacuję że może
    być

> [...]
    > Jak się zdarzy raz na ruski rok, że panele dadzą Ci maksa to go najwyżej
    > wymienisz, ale będziesz jeszcze daleko od max prądu zwarciowego.

    Naprawdę te bezpieczniki do PV takie precyzyjne? Bo zwykły topikowy to potrzebuje
    sporo czasu nawet przy 2x przekroczeniu prądu znamionowego.
    Jakiś materiał którego rezystancja szybko rośnie powyżej granicznej gęstości prądu?
    Nie podejrzewam raczej nadprzewodników wysokotemperaturowych...

  • 10. Data: 2021-11-23 20:05:27
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 19:54 M M <m...@g...com> pisze:

    > 12,5/13,5 A - dla tego samego modelu falownika według karty katalogowej
    > po angielsku/polsku

    > 16/16,9 A - jak wyżej, no i jest to na granicy tego co "pi razy oko"
    > szacuję że może być
    Bo może zakładają inne ustawienia sieci dla GB i PL i z tego powodu są
    inne wymagania dla DC?

    > Naprawdę te bezpieczniki do PV takie precyzyjne? Bo zwykły topikowy to
    > potrzebuje sporo czasu nawet przy 2x przekroczeniu prądu znamionowego.

    Myślisz, że producent falownika tego nie wie?
    Skoro zaleca 16A na DC to pewnie falownik i 32A chwilowo wytrzyma.

    Zrobisz oczywiście jak zechcesz - im bardziej to skomplikujesz tym
    bardziej awaryjne to będzie rozwiązanie.

    TG