  • Data: 2021-11-18 15:08:45
    Temat: Re: Przetwornica na kilkanaście transformatorów
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 18 Nov 2021 14:47:35 +0100, Piotr Wyderski wrote:

    > No tak, na górnym drenie masz 2*V_IN, bo z tego punktu widzenia to jest
    > synchroniczny boost.

    Aaa, teraz dopiero sie przyjrzalem, ze ten polmostek/gorny tranzystor
    nie ma zasilania, zasilanie dochodzi przez L1.

    Czyli co - C1 laduje sie w obwodzie V1-L1-M2-C1-C2,
    a rozladowuje przez M2-L2-L3?
    Troche mi to podejrzanie wyglada, ale jak widac dziala.

    > A ponieważ jest synchroniczny i pracujący na 50%
    > wypełnienia, to cewka pracuje w trybie forced-CCM, przy niskich
    > obciążeniach pompując energię przez część cyklu z wyjścia do wejścia.
    > Skoro na górnym drenie masz 2*V_IN, to "napięciowo" transformator widzi
    > to tak, jakby go zasilał pełny mostek, a nie półmostek. Więc kosztem
    > jednej cewki pozbywasz się dwóch kluczy i drivera do nich, przy okazji

    A ten drugi schemat, ktory wynalazles - push-pull z dwoma dodatkowymi
    cewkami? Moze jeszcze lepszy ?

    > za darmo dostając podwojone napięcie zasilania, które się może przydać w
    > innej części układu -- z C1/C2 można "podbierać" energię, świat
    > zewnętrzny nie wie o obciążeniu transformatorem. Zwarłem 2*V_IN
    > opornikiem 47 omów, pobierając moc ~9W -- napięcie na górnym drenie
    > niemal tego nie zauważyło, układ jest bardzo sztywny. Przy braku
    > obciązenia pobiera @9.6V 19mA@250kHz, 18mA@330kHz (minimum),
    > 23mA@500kHz, 38mA@1MHz. Dopiero przy 2MHz prąd jałowy zaczyna być
    > niefajny (95mA), ale ferryt to F938, więc się dziwię, że on nie zapłonął
    > przy takim taktowaniu.

    A on sie wtedy grzeje, czy raczej traci wlasciwosci magnetyczne?
    95mA@9V, to ciagle niecaly 1W, a w dodatku nie wiadomo gdzie tracony
    :-)

    > Śmierć krzemowi, może by tam jednak produkcyjnie
    > zostawić ten półmostek z azotku galu? :)

    A wstaw krzem, moze GaN nic nie daje :-)

    > Ponadto, cewka na wejściu ogranicza dI/dt, więc układ przeciwzwarciowy
    > może mieć prędkość ślimaka, a zatem być prosty i zrobiony "z byle czego".

    J.