  • 1. Data: 2021-11-16 11:07:14
    Temat: Przetwornica na kilkanaście transformatorów
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Witam po przerwie,

    mam potrzebę zasilenia kilkunastu niezależnych transformatorów
    impulsowych sygnałem prostokątnym o wypełnieniu bliskim 50%, ale nie
    chcę robić kilkunastu przetwornic. Pomyślałem, by im pierwotne połączyć
    równolegle i zasilać z jednego stopnia końcowego. Każdy ma przenieść moc
    rzędu 1-3W, a wspólne zabezpieczenie przeciwprzeciążeniowe wystarczy,
    więc koncepcja wstępnie ma sens. Niestety, napięcie zasilania jest dość
    niskie (9.6V) i mam dylemat. Zrobić pełny mostek i transformatory
    zasilać przez kondensator, by się rdzenie nie nasyciły, czy najpierw
    zrobić boost do jakiegoś sensowniejszego napięcia, np. 24V i z niego
    zasilać półmostek? Komplikacja obu rozwiązań podobna, więc szukam
    argumentów na korzyść któregoś z nich. Półmostek z 9V jest elegancki,
    ale sensu nie ma, bo za dużo zwojów trzeba wtedy mieć w transformatorach
    ze względu na dostępność efektywnie połowy już i tak niskiego napięcia
    zasilania.

    A głośno myśląc, to ciekawe, czy można do tego zestawu dołożyć jeszcze
    jeden transformator i zrobić jakiś self-boosting half-bridge?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2021-11-16 13:15:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Nov 2021 11:07:14 +0100, Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    > ale sensu nie ma, bo za dużo zwojów trzeba wtedy mieć w transformatorach
    > ze względu na dostępność efektywnie połowy już i tak niskiego napięcia

    Po wtornej stronie?
    Bo po pierwotnej, to jak nizsze napiecie, to mniej zwojow.
    A po wtornej tyle samo - zakladajac, ze pole w rdzeniu takie samo.

    Ja bym tam obstawial pelny mostek.
    Oszczedac dwa tranzystory, zuzywajac co najmniej jeden na przetwornice
    podnoszaca napiecie ?

    No i pobor pradu w pelnym mostku jakis bardziej rownomierny.

    No chyba, ze stabilizacja napiecia w tej przetwornicy okaże się
    wiekszą zaletą ... plus zabezpieczenia, np zwarciowe.

    J.

  • 3. Data: 2021-11-16 14:42:26
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Po wtornej stronie?

    Zwłaszcza po wtórnej. Zastosowania tego sygnału będą różne (wzmacniacze
    magnetyczne, sterowniki izolowane bramek itp.), ale w kilku miejscach
    trzeba będzie zrobić 20V z izolacją w postaci drutu TIW. Duża
    przekładnia na rdzeniu mi się może fizycznie nie zmieścić, a wtórnych
    będzie 4 -- stąd kombinacje.

    > Bo po pierwotnej, to jak nizsze napiecie, to mniej zwojow.

    Problem jest z wtórnymi. A po pierwotnej -- przekładnię opisuje
    zależność liniowa, ale indukcyjność uzwojeń już kwadratowa. Przy nieco
    większej liczbie zwojów znacznie spada więc prąd magnesujący.
    Eksperymenty na półmostku zbudowanym z GaN (bo był pod ręką) pokazują,
    że całkowity prąd jałowy (mostek, sterowniki kluczy, straty w
    transformatorze) i jednym transformatorze to 12mA@300kHz, co uważam za
    fantastyczny wynik, przy tym uzyskany bez żadnej optymalizacji.

    > A po wtornej tyle samo - zakladajac, ze pole w rdzeniu takie samo.

    Przy tych mocach każdy rdzeń magnetycznie da radę, problemem jest
    wyłącznie okno rdzenia, w większości zajęte przez izolację tego
    fantastycznego drutu. Chcę użyć małych rdzeni, max. 9mm OD. Z tego
    samego powodu push-pull odpada. Nie mam miejsca na drugie pierwotne,
    pomijając już problemy ze snubbingiem dzwoniących uzwojeń w tej
    konfiguracji. Mostki wymagają pojedynczego uzwojenia i odzyskują energię
    rozproszenia, co tu stanowi wielkie zalety. Przy okazji sprawność jest
    wyższa, choć to jest tu mało istotne.

    > Ja bym tam obstawial pelny mostek.
    > Oszczedac dwa tranzystory, zuzywajac co najmniej jeden na przetwornice
    > podnoszaca napiecie ?

    Tak to wychodzi: 4 tranzystory i 2 drivery w FB, 3 tranzystory + 2
    drivery w boosted HB. Ale się zastanawiam, czy ten półmostek nie może
    sam sobie podnieść napięcia zasilania i czy nie wystarczą 2 klucze.
    Tranzystor kluczujący z wypełnieniem 50% do masy już w HB jest, a to
    połowa boosta. ;)

    > No chyba, ze stabilizacja napiecia w tej przetwornicy okaże się
    > wiekszą zaletą ... plus zabezpieczenia, np zwarciowe.

    Stabilizacja jest po pierwotnej, a spadki napięcia na jednym obciążonym
    transformatorze nie powinny się objawić na drugim, jeśli rezystancja
    kluczy będzie sensownie niska. Kolejna zaleta łączenia równoległego,
    poza dramatyczną redukcją pojemności między niezwiązanymi funkcjonalnie
    uzwojeniami. A kondensator szeregowo z pierwotnymi i tak trzeba dać, nie
    mam miejsca na luksusy w postaci wyrównywania pola w każdym rdzeniu z
    osobna poprzez skracanie impulsu sterującego. Monitorowany będzie tylko
    prąd całkowity, bez wnikania, który obwód go przekroczył.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2021-11-16 15:15:15
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    > sam sobie podnieść napięcia zasilania i czy nie wystarczą 2 klucze.
    > Tranzystor kluczujący z wypełnieniem 50% do masy już w HB jest, a to

    Chyba moja kobieca intuicja ma się dobrze:

    https://dspace.library.uvic.ca/bitstream/handle/1828
    /6427/Tahmasebi_Hossein_MEng_2015.pdf?sequence=1&isA
    llowed=y

    Str. 13, rys. 1.14. Rezonansowy półmostek zintegrowany z boostem. Trzeba
    będzie sprawdzić. :)

    Przy okazji str. 8, rys. 1.8 też jest odkrywczy: półmostek z kluczami w
    układzie przypominającym push-pull, ale z jednym uzwojniem pierwotnym.
    Nie wiedziałem o istnieniu tej topolgii.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2021-11-16 15:31:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Nov 2021 14:42:26 +0100, Piotr Wyderski wrote:
> [...]
    > zależność liniowa, ale indukcyjność uzwojeń już kwadratowa. Przy nieco
    > większej liczbie zwojów znacznie spada więc prąd magnesujący.

    Roman moze lepiej napisze, ale na moj gust - po pierwotnej stronie
    okreslone pole magnetyczne wywołują amperozwoje,
    a po wtornej - to pole magnetyczne z rdzenia wywoluje skutki.

    Wiec oczywiscie nizsze napiecie to wiekszy prad, ale bez jakis
    drastycznych skutkow, chyba ze miedzi malo, a lakieru duzo.

    A indukcyjnosc w transformatorze to malo istotna, chyba ze na jałowym
    biegu.

> [...]
    > transformatorze) i jednym transformatorze to 12mA@300kHz, co uważam za
    > fantastyczny wynik, przy tym uzyskany bez żadnej optymalizacji.

    sredni prąd zasilania polmostka przy 9V?
    Dosc fantastyczny ... ale co - boisz sie, ze w pelnym mostku bedzie
    wiecej?

    > Tak to wychodzi: 4 tranzystory i 2 drivery w FB, 3 tranzystory + 2
    > drivery w boosted HB. Ale się zastanawiam, czy ten półmostek nie może
    > sam sobie podnieść napięcia zasilania i czy nie wystarczą 2 klucze.

    Godne przemyslenia i moze opatentowania potem ... ale IMHO nie -
    przypominaloby to wyciaganie sie z bagna za wlosy :-)

    > Tranzystor kluczujący z wypełnieniem 50% do masy już w HB jest, a to
    > połowa boosta. ;)

    Tylko ze Ty chcesz miec wieksze napiecie do przenoszenia mocy na
    wtorną strone, a podnosic bedzie jakas pasozytnicza energia.
    No chyba, ze moc transmitowana ma byc niewielka, a pasozytnicza duza
    :)

> [...]
    > mam miejsca na luksusy w postaci wyrównywania pola w każdym rdzeniu z
    > osobna poprzez skracanie impulsu sterującego.

    A moze jednak kondensatory, po jednym na trafo?
    I nie chodzi mi tu o luksusy, tylko wielkosc i jakosc duzych
    kondensatorow.

    Z drugiej strony ... jesli pobor mocy z uzwojen zmienny,
    to jeden kondensator moglby byc mniejszy niz suma,
    zakladajac, ze nigdy nie bedzie pelnego poboru mocy po wtornych
    stronach.

    J.

  • 6. Data: 2021-11-16 20:08:52
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Roman moze lepiej napisze, ale na moj gust - po pierwotnej stronie
    > okreslone pole magnetyczne wywołują amperozwoje,
    > a po wtornej - to pole magnetyczne z rdzenia wywoluje skutki.

    Zgadza się, w części "transformatorowej". Ale masz jeszcze szybkość
    narastania prądu magnesującego, która jest odwrotnie proporcjonana do
    indukcyjności, czyli do kwadratu liczby zwojów.

    > A indukcyjnosc w transformatorze to malo istotna, chyba ze na jałowym
    > biegu.

    Prąd magnesujący sobie cały czas tam płynie, bez oczywistego związku z
    prądem obciążenia. Niby to czysta moc bierna, ale grzeje drut i rdzeń.
    W przetwornicy małej mocy, jak moja, to może mieć duży udział w mocy
    strat. Podłącz cewkę do półmostka i zmierz, jak się zmienia pobór prądu
    jałowego wraz z dowijaniem zwojów. Podpowiem, że dramatycznie. :)

    > sredni prąd zasilania polmostka przy 9V?

    Tak, jałowy, z nieobciążonm transformatorem.

    > Dosc fantastyczny ...

    Ale to jest gotowy mostek z GaN ze zoptymalizowanym driverem (LMG5200),
    specyfikowany do 10MHz. 300kHz to dla niego prąd stały.

    > ale co - boisz sie, ze w pelnym mostku bedzie wiecej?

    Na pewno będzie. Strzelam, że 40mA minimum. Jutro zmierzę.

    > Godne przemyslenia i moze opatentowania potem ... ale IMHO nie -
    > przypominaloby to wyciaganie sie z bagna za wlosy :-)

    No właśnie nie jestem pewien. Obróć sobie górny tranzystor z 1.14 o -90
    stopni, a zobaczysz synchroniczy boost.

    > A moze jednak kondensatory, po jednym na trafo?

    To też jest rozważana opcja.

    > I nie chodzi mi tu o luksusy, tylko wielkosc i jakosc duzych
    > kondensatorow.

    Jakość jest OK, tylko rezonans własny może być nie tam, gdzie bym sobie
    życzył.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2021-11-16 20:32:27
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    >
    > A głośno myśląc, to ciekawe, czy można do tego zestawu dołożyć jeszcze
    > jeden transformator i zrobić jakiś self-boosting half-bridge?

    No więc ostatnio naprawiałem takie coś zasilane takim czymś:
    Zasilanie sieciowe, prostownik, kontroler Buck-PWM dający jakieś 230V i
    H-Bridge PWM napędzający 3 równolegle podłączone transformatory (dające
    na wyjściu finalne różne napięcia, sporo napięć). Żadnych kondensatorów
    szeregowo z trafami.
    Pewnie dużo nie pomogłem bo napięcia nie te, ale jakoś tak przekazałem
    że ktoś pyknął taką konstrukcję i działa od nastu lat bez awarii.

    zdrówko

    --
    Irokez

  • 8. Data: 2021-11-16 21:20:26
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Irokez wrote:

> [...]
    > H-Bridge PWM napędzający 3 równolegle podłączone transformatory (dające
    > na wyjściu finalne różne napięcia, sporo napięć). Żadnych kondensatorów

    Jeśli to był półmostek zasilany pojedynczym napięcim zasilania, to
    kondensatory szeregowe były (te z dzielnika).

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2021-11-16 21:21:54
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Godne przemyslenia i moze opatentowania potem ... ale IMHO nie -
    > przypominaloby to wyciaganie sie z bagna za wlosy :-)

    Behold!

    Version 4
    SHEET 1 1232 680
    WIRE 496 -176 192 -176
    WIRE 192 -80 192 -176
    WIRE 496 -64 496 -176
    WIRE 48 0 0 0
    WIRE 144 0 128 0
    WIRE 0 16 0 0
    WIRE -240 112 -304 112
    WIRE -128 112 -160 112
    WIRE 0 112 0 96
    WIRE 0 112 -48 112
    WIRE 192 112 192 16
    WIRE 192 112 0 112
    WIRE 224 112 192 112
    WIRE 336 112 304 112
    WIRE 496 112 496 0
    WIRE 496 112 416 112
    WIRE -304 128 -304 112
    WIRE 720 160 720 112
    WIRE 912 160 720 160
    WIRE 192 192 192 112
    WIRE 720 192 720 160
    WIRE 912 192 912 160
    WIRE 496 208 496 112
    WIRE -304 224 -304 208
    WIRE 48 272 0 272
    WIRE 144 272 128 272
    WIRE 0 288 0 272
    WIRE 192 304 192 288
    WIRE 496 304 496 272
    WIRE 720 304 720 272
    WIRE 912 304 912 272
    WIRE 0 384 0 368
    FLAG 192 304 0
    FLAG -304 224 0
    FLAG 496 304 0
    FLAG 0 384 0
    FLAG 720 304 0
    FLAG 912 304 0
    FLAG 720 112 V_SEC
    SYMBOL nmos 144 -80 R0
    SYMATTR InstName M2
    SYMATTR Value BSC100N03LS
    SYMBOL res -144 96 R90
    WINDOW 0 0 56 VBottom 2
    WINDOW 3 32 56 VTop 2
    SYMATTR InstName R1
    SYMATTR Value 1m
    SYMBOL voltage -304 112 R0
    WINDOW 123 0 0 Left 0
    WINDOW 39 0 0 Left 0
    SYMATTR InstName V1
    SYMATTR Value {V_IN}
    SYMBOL ind -144 128 R270
    WINDOW 0 32 56 VTop 2
    WINDOW 3 5 56 VBottom 2
    SYMATTR InstName L1
    SYMATTR Value {L_BOOST}
    SYMBOL cap 480 -64 R0
    SYMATTR InstName C1
    SYMATTR Value {C_HB}
    SYMBOL cap 480 208 R0
    SYMATTR InstName C2
    SYMATTR Value {C_HB}
    SYMBOL nmos 144 192 R0
    SYMATTR InstName M1
    SYMATTR Value BSC100N03LS
    SYMBOL voltage 0 272 R0
    WINDOW 0 -53 5 Left 2
    WINDOW 3 36 227 Left 2
    WINDOW 123 0 0 Left 0
    WINDOW 39 0 0 Left 0
    SYMATTR InstName V2
    SYMATTR Value PULSE(0 {V_GATE_ON} 0 {T_RISE} {T_FALL} {T_ON} {T_PERIOD})
    SYMBOL res 144 256 R90
    WINDOW 0 0 56 VBottom 2
    WINDOW 3 -55 68 VTop 2
    SYMATTR InstName R2
    SYMATTR Value {R_GATE}
    SYMBOL voltage 0 0 R0
    WINDOW 0 -41 -15 Left 2
    WINDOW 3 35 457 Left 2
    WINDOW 123 0 0 Left 0
    WINDOW 39 0 0 Left 0
    SYMATTR InstName V3
    SYMATTR Value PULSE(0 {V_GATE_ON} {T_PERIOD/2} {T_RISE} {T_FALL} {T_ON}
    {T_PERIOD})
    SYMBOL res 144 -16 R90
    WINDOW 0 0 56 VBottom 2
    WINDOW 3 -53 67 VTop 2
    SYMATTR InstName R3
    SYMATTR Value {R_GATE}
    SYMBOL ind 208 128 R270
    WINDOW 0 34 27 VTop 2
    WINDOW 3 89 69 VBottom 2
    SYMATTR InstName L2
    SYMATTR Value {LK_PRI}
    SYMBOL ind2 320 128 R270
    WINDOW 0 32 56 VTop 2
    WINDOW 3 88 100 VBottom 2
    SYMATTR InstName L3
    SYMATTR Value {LM_PRI}
    SYMATTR Type ind
    SYMBOL ind2 736 176 M0
    WINDOW 0 -34 44 Left 2
    WINDOW 3 -124 77 Left 2
    SYMATTR InstName L4
    SYMATTR Value {LM_SEC}
    SYMATTR Type ind
    SYMBOL res 896 176 R0
    SYMATTR InstName R4
    SYMATTR Value 100
    TEXT 240 -496 Left 2 !.param C_HB=22u
    TEXT 240 -432 Left 2 !.param F_OSC=300k
    TEXT 240 -400 Left 2 !.param T_PERIOD={1/F_OSC}
    TEXT 240 -368 Left 2 !.param T_DEAD=50n
    TEXT 240 -336 Left 2 !.param T_RISE=10n
    TEXT 240 -304 Left 2 !.param T_FALL=10n
    TEXT 240 -272 Left 2 !.param T_ON={T_PERIOD/2 - T_DEAD}
    TEXT -10 536 Left 2 !.tran 10m
    TEXT 240 -528 Left 2 !.param L_BOOST=22u
    TEXT 240 -240 Left 2 !.param V_GATE_ON=10V
    TEXT 240 -464 Left 2 !.param R_GATE=1
    TEXT -16 456 Left 2 ;V3=
    TEXT -16 496 Left 2 ;V2=
    TEXT 736 -376 Left 2 !.param LK_PRI=5u
    TEXT 736 -536 Left 2 !.param N_PRI=12
    TEXT 736 -472 Left 2 !.param AL=5000
    TEXT 736 -440 Left 2 !.param LM_PRI={N_PRI*N_PRI*AL/1e9}
    TEXT 736 -408 Left 2 !.param LM_SEC={N_SEC*N_SEC*AL/1e9}
    TEXT 736 -504 Left 2 !.param N_SEC=12
    TEXT 528 136 Left 2 !K1 L3 L4 1
    TEXT 240 -560 Left 2 !.param V_IN=9

  • 10. Data: 2021-11-16 21:55:39
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Jeśli to był półmostek zasilany pojedynczym napięcim zasilania, to
    > kondensatory szeregowe były (te z dzielnika).
    >
    >     Pozdrawiam, Piotr

    Mostek H, jak do silnika, 4 tranzystory, zamiast silnika 3 trafa.

    --
    Irokez