    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Przyszlosc energetyki
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.sci.inzynieria
    Date: Sat, 29 Mar 2014 12:06:19 +0100

    Dnia Sat, 29 Mar 2014 01:19:18 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Biorąc pod uwagę inherentną niestabilność powszechnie dostępnych źródeł
    > odnawialnych może dość do zabawnej sytuacji, że energetyka
    > konwencjonalna (przynajmniej ta bardziej dyspozycyjna) będzie dotowana w
    > zakresie "bycia ale nie produkowania" - na wypadek przejściowych
    > problemów w energetyce odnawialnej.

    Juz tak mamy - przy okazji ktoregos huraganu cena energii na rynku
    miedzyoperatorskim spadla do ujemnej. Czyli summa summarum klient
    koncowy zaplacil za to ze wiatraki stoja a elektrownia weglowa sie
    kreci.

    Ciekaw jestem sytuacji w Czechach - tam obiecali bardzo dobre warunki
    na ogniwa sloneczne i w rezultacie mieli wnioskow cos na 5GW.
    A ze to maly kraj, to jest to znaczacy procent krajowej produkcji.
    I ciekawi mnie czy ich rezerwa nie kreci sie u nas ..

    > Odnawialne źródła energii to niestety/stety bezwzględna konieczność -
    > paliwa nieodnawialne mają niestety to do siebie że są nieodnawialne i
    > prędzej czy później się skończą.

    W GB mieli swego czasu ambitny program budowy elektrowni
    szczytowo-pompowych. Zbudowali az jedna, bo sie w miedzyczasie
    elektrownie na gaz przestawily, ale do programu mozna wrocic.
    Tyle ze to nadal moze byc za malo, szczegolnie aby zapewnic rezerwe na
    pare dni niepogody czy cala zime.

    J.