  • Data: 2015-05-18 19:43:10
    Temat: Re: RAID i pytanko
    Od: " ...:::WISKOLER:::..." <j...@b...rh> szukaj wiadomości tego autora

    Na grupie pl.comp.pecet, osobnik mieniący się nazwą Poldek naskrobał(a):

    > JBOD = Just a Bunch Of Discs. To nie jest RAID, tylko rozbudowa
    > przestrzeni dyskowej pod jednym woluminem. Zaletą jest oczywiście to, że
    > przybywa Ci miejsca.
    Właśnie doczytałem o tym wynalazku (jak dla mnie wynalazku) namiastce RAID.
    >RAID0 to raczej nie do NASa.
    A dlaczego RAID0 nie do NASa? Właśnie o to użyszkodnikowi by chodziło,
    szybkość dostępu do danych i powiekszenie powierzchni.
    >RAID1 i jego odmiany,
    > to jak najbardziej do NASa. W przypadku RAID1 masz w NASie np. 2 dyski
    > po 1 TB -> dostępne miejsce na NASie = 1TB. Dane są bowiem w
    > uproszczeniu zdublowane, czyli te same dane zapisane na obu fizycznych
    > dyskach.
    Użyszkodnikowi nie za bardzo zalezy na redundancji danych ile na szybkości
    serwowania plików iwielkości powirzchni dostępnej do zapisu. W tej chwili
    mam tam włożone dwa dyski po 1 TB (marketingowo).
    >W znanych mi NASach typu ReadyNAS robi się tak:
    > 1. masz NASa z jednym dyskiem w środku, przyjmijmy 1 TB;
    > 2. podczas normalnej pracy NASa (bez wyłączania) wkładasz drugi dysk,
    > np. 1 TB;
    I takie wkładanie bez wyłączonego zasilania zapewne uwali zarówno dyski jak
    i system, coś mi się wydaje że czytałem ostrzeżenie właśnie do takiego
    montazu w tym NASie.
    > 3. NAS automagicznie wykrywa drugi dysk, kasuje ew. dane, który by na
    > nim mogły być, formatuje i tworzy nadmiarową kopię danych na nowym dysku
    > i dokonuje synchroniznacji danych w macieży RAID1.
    Tak to zadziałało, pierwszy dysk zawierał ok 200 GB danych (filmy, zdjęcia
    i mp3), drugi nie posiadał żadnych danych. Po uruchomieniu w panelu
    sterowania NASem wyskoczyła propozycja dołączenia dysku jako woluminu JBOD,
    innej możliwości nie było. A wolałbym żeby był to RAID0. Po utworzeniu
    woluminu (trwało to ok 40 min.) pokazał że cały wolumin ma 1.79 GB i zajęte
    jest ok 12% i tyle.

    Jak na razie użyszkodnik jest zadowolony, telewizor ładnie mu wykrył NASa,
    filmy odtwarzaja sie prawidłowo, zdjęcia sobie też przeglądaja na TV. Czego
    chcieć więcej?

    Ja się tylko zastanawiam w jaki sposób "odmontować" jeden z dysków (ten nr
    2) i go wyciągnąć. Co stanie się z resztą danych?

    --
    ...:::WISKOLER:::...
    Gestapo obstawiło wszystkie wyjścia, ale Stirlitz je przechytrzył. Uciekł