  • 1. Data: 2009-02-05 08:19:19
    Temat: RAID na dyskach USB - da sie?
    Od: venioo <v...@p...fm>

    Wlasnie taki mi pomysl przyszedl do glowy - czy da sie stworzyc jakims
    sposobem (software'owo) macierz RAID na dyskach podpietyc pod USB?
    Bo mam troche starszych dyskow (40-80GB) i 8 portow USB w komputerze :)

    venioo

  • 2. Data: 2009-02-05 08:25:03
    Temat: Re: RAID na dyskach USB - da sie?
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "venioo"
    >Wlasnie taki mi pomysl przyszedl do glowy - czy da sie stworzyc jakims
    >sposobem (software'owo) macierz RAID na dyskach podpietyc pod USB?
    >Bo mam troche starszych dyskow (40-80GB) i 8 portow USB w komputerze :)

    Oczywiście. Kto powiedział, że md nie będzie działać na /dev/sdaX?
    Jak się uprzesz, to i na /dev/fdX zrobisz. (tylko po co?)

    --
    \------------------------/ I Am Vader of Borg. You Will Be Assimilated,
    | http://epsilon.eu.org/ |
    /------------------------\

  • 3. Data: 2009-02-05 08:27:54
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    venioo pisze:
    > Wlasnie taki mi pomysl przyszedl do glowy - czy da sie stworzyc jakims
    > sposobem (software'owo) macierz RAID na dyskach podpietyc pod USB?
    > Bo mam troche starszych dyskow (40-80GB) i 8 portow USB w komputerze :)

    Nagraj minutę szumu, zapętl w nieskończoność i puść na głoś-
    nikach. Efekt będzie podobny.

    W czasach, gdy pojemny dysk 250 GB, szybszy kilka razy od
    takiego chorego RAIDu, kosztuje poniżej 200 zł, chcesz
    konstruować coś hałasującego, obciążającego procesor w
    100% i do tego dającego jakieś 20 MiB/s?

    PS. Da się. Ale tak samo jak da się pomalować się na czerwono
    w czarne kropki i udawać biedronkę. Technicznie się da,
    ale zysku z tego nie ma i tylko traci się czas.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 4. Data: 2009-02-05 08:37:59
    Od: venioo <v...@p...fm>

    Mariusz Kruk pisze:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "venioo"
    >
    > Oczywiście. Kto powiedział, że md nie będzie działać na /dev/sdaX?
    > Jak się uprzesz, to i na /dev/fdX zrobisz. (tylko po co?)

    Chodzilo mi o bardziej "konwencjonalne" wykorzystanie w systemach
    Windows, ale dzieki za rade, w sumie moze pokusze sie o podpiecie tego
    pod Linucha :)

    A po co? Z ciekawosci, dla samego eksperymentu, checi nauczenia sie
    czegos, zrobienia czegos nietypowego :)

    --
    venioo

  • 5. Data: 2009-02-05 08:44:59
    Od: venioo <v...@p...fm>

    Radosław Sokół pisze:

    > Nagraj minutę szumu, zapętl w nieskończoność i puść na głoś-
    > nikach. Efekt będzie podobny.

    Hehe, zapewne :) Ale to mi nie przeszkadza, zostawie w serwerowni i
    niech sobie nawet boeinga udaje.

    > W czasach, gdy pojemny dysk 250 GB, szybszy kilka razy od
    > takiego chorego RAIDu, kosztuje poniżej 200 zł, chcesz
    > konstruować coś hałasującego, obciążającego procesor w
    > 100% i do tego dającego jakieś 20 MiB/s?

    Hmmm, wlasnie to chcialem sprawdzic, zrobic STRIPE z 4 dyskow, na USB
    2.0 powinno to dac predkosc odczytu 30MiB/s z kazdego dysku, co w sumie
    ta 120MiB/s.

    I nie chodzi tu o to, ze potrzebuje tej przestrzeni dyskowej, tylko
    jakos chcialem zagospodarowac to co mi lezy i zarasta kurzem, a przy
    okazji sie pobawic, potestowac, nauczyc sie czegos.

    > PS. Da się. Ale tak samo jak da się pomalować się na czerwono
    > w czarne kropki i udawać biedronkę. Technicznie się da,
    > ale zysku z tego nie ma i tylko traci się czas.

    Finansowego zysku nie ma, ale nie wszystko sie przelicza na $$$ - jak
    juz wspomnialem, chodzi mi bardziej o nauczenie sie czegos i
    zaspokojenie ciekawosci. A jak sie uda i Barton3000+ to pociagnie, to
    sprobuje wstawic 8 dyskow i postawic jakis serwerek growy - firma i tak
    po poludniu i w nocy nie pracuje, a 8Mbit DSL robi "puste przebiegi" ;)

    --
    venioo

  • 6. Data: 2009-02-05 09:00:36
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >Hmmm, wlasnie to chcialem sprawdzic, zrobic STRIPE z 4 dyskow, na USB
    >2.0 powinno to dac predkosc odczytu 30MiB/s z kazdego dysku, co w sumie

    Nie ma szans.

    --
    Kruk@ -\ | Microsoft Office 2000: Teraz możesz pójść i
    }-> epsilon.eu.org | nie wracać z torbami

  • 7. Data: 2009-02-05 09:08:55
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    venioo pisze:
    > Hmmm, wlasnie to chcialem sprawdzic, zrobic STRIPE z 4 dyskow, na USB
    > 2.0 powinno to dac predkosc odczytu 30MiB/s z kazdego dysku, co w sumie
    > ta 120MiB/s.

    No way. Porty pewnie mają jakoś współdzieloną przepustowość
    parami albo czwórkami, USB przy dużym transferze zajmie CPU
    tak, że nie będzie możliwe przeskoczenie już 60 MiB/s, a do
    tego dyski na USB mają takie opóźnienia, że wydajność by
    spadła jeszcze bardziej.

    > I nie chodzi tu o to, ze potrzebuje tej przestrzeni dyskowej, tylko
    > jakos chcialem zagospodarowac to co mi lezy i zarasta kurzem, a przy
    > okazji sie pobawic, potestowac, nauczyc sie czegos.

    To lepiej odpal Linuksa na maszynie wirtualnej i zrób mdraidem
    macierze programowe na dyskach wirtualnych :) Aspekt edukacyj-
    ny nawet lepszy.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 8. Data: 2009-02-05 09:12:36
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Mariusz Kruk pisze:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "venioo"
    >
    > Nie ma szans.

    Dokładnie, bo każde urządzenie podpięte pod USB wykorzystuje jej
    przepustowość, czyli im więcej dysków podpiętych pod USB, tym mniejsza
    ich prędkość. Przy USB 2.0 przy najwyższej prędkości, to chyba 400 Mbit
    maks. Z głowy piszę, nie mogę teraz sprawdzić. więc przy 8 dyskach
    teoretycznie będziesz mógł mieć prędkość każdego w granicach 50 Mbit.

  • 9. Data: 2009-02-05 09:21:15
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Thu, 05 Feb 2009 09:27:54 +0100, Radosław Sokół
    <R...@p...pl> wrote:

    >PS. Da się. Ale tak samo jak da się pomalować się na czerwono
    > w czarne kropki i udawać biedronkę. Technicznie się da,
    > ale zysku z tego nie ma i tylko traci się czas.

    A tu sie mylisz. Ja kiedyś zmajstrowałem ze starego - acz sprawnego -
    dysku chanukiję. Taki świecznik dziewięcioświeczkowy zapalany podczas
    Chanuki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Chanukija Dysk postawiony bokiem
    i do niego przyklejone 9 gniazd na świeczki. Zysk był -
    potrzebowaliśmy pilnie świecznika. I nikt nie miał takiego. Swoją
    funkcje spełniał rewelacyjnie. Zastanawialiśmy się nawet nad produkcją
    na rynek amerykański bo oni każdy gadżet kupią ale kumpel przepił
    kapitał zakładowy ;-)

    Zdrówko

  • 10. Data: 2009-02-05 19:56:44
    Od: venioo <v...@p...fm>

    BQB pisze:

> [...]
    > maks. Z głowy piszę, nie mogę teraz sprawdzić. więc przy 8 dyskach
    > teoretycznie będziesz mógł mieć prędkość każdego w granicach 50 Mbit.

    No tak, zapomnialem, ze to jest na wspolnej magistrali :| Dzieki
    chlopaki za "wyprostowanie" w pore, zanim sie rozczarowalem :)

    venioo
    Q6600 + 8GB DDR2 + 9800gt 1GB + 500GB Samsung
    Białe Mondeo 1.8 16V +LPG +PMS