  • 1. Data: 2020-04-14 22:10:10
    Temat: RTL-SDR - czy mógł się uszkodzić?
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    Bawię się od jakiegoś czasu (i od czasu do czasu) donglem RTL-SDR v3.
    Podłączony pod USB 2.0 w Win 7. Obsługuję go przez SDR# (SDRSharp /
    AirSpy). Testuję odbiór FM. Dzisiaj sprawdzałem lokalne stacje radiowe.

    Niestety zdarzyła się taka sytuacja, że stałem przy parapecie i
    dotykałem grzejnika i antena się przechyliła upadając. Złapałem drugą
    ręką antenę, by nie spadła na podłogę i... SDR się zablokował. Przestał
    grać. Zrestartowałem go, ale teraz stacje, które odbierały poprzednio w
    miarę dobrze charczą, trzeszczą, a gdy ustawię znaną lokalną
    częstotliwość jakiejś stacji to zamiast odbioru, głównie szum. Tak,
    jakby się uszkodził.

    Oczywiście chodzi tu o fakt, że kaloryfer służy komuś za uziom. U mnie
    nic nie jest zbolcowane do kaloryfera. W każdym razie teraz odbieram
    głównie szum, a zamiast stacji na 100,2 MHz, gdzie nadaje lokalnie RMF
    to czysto odbiera na 99,3. Jak dam na 100,2 to jest megaszum. Wcześniej
    odbierał prawidłowo na 100,2. Restart SDRSharpa nic nie daje.

    Co to może być? Co mogło się uszkodzić? Jak to sprawdzić, i ewentualnie
    naprawić?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 2. Data: 2020-04-15 00:26:18
    Temat: Re: RTL-SDR - czy mógł się uszkodzić?
    Od: Izaura <d...@d...net>

    On 2020-04-14 22:10, Krystek wrote:
> [...]
    > odbierał prawidłowo na 100,2. Restart SDRSharpa nic nie daje.
    >
    > Co to może być? Co mogło się uszkodzić? Jak to sprawdzić, i ewentualnie

    Moze tylko statycznego nawlazilo...?
    Rozkrec, zrob pendzelek z linki miedzianej, jeden koniec dotknij do masy
    a drugim poglaszcz wszystkie wyprowadzeni elementow i punkty lutownicze.

    i sprawdz te djodke ESD protection.

    https://ae01.alicdn.com/kf/U462597f67970425eb08aaf1a
    71877f1cb/Niedrogi-klucz-USB-SDR-z-oprogramowaniem-S
    DR-dongle-SDRSharp-HDSDR-QQPRX-atwa-instalacja-SDR.j
    pg_q50.jpg

    //a jak nie ruszy, to czympredzej kupic nowy dokad, jest jeszcze komu to
    produkowac...

  • 3. Data: 2020-04-15 00:50:54
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-04-15 00:26, Izaura pisze:

> [...]
    71877f1cb/Niedrogi-klucz-USB-SDR-z-oprogramowaniem-S
    DR-dongle-SDRSharp-HDSDR-QQPRX-atwa-instalacja-SDR.j

    Hej. Ten schemat to widziałem ze sto razy, ale nie mam pojęcia jak
    sprawdzać. Tzn. czym, w jaki sposób i jak układy zachowują się, gdy
    działają prawidłowo, a jaki jest efekt uszkodzenie danego elementu. Nie
    jestem elektronikiem.

    Dongiel działa, ale tak jak pisałem wcześniej - coś mu się pop!@#$%^ło i
    teraz np. w odbiorze stacji FM SDRsharp pokazuje przesunięcie. Tzn.
    odbieram stację A, na częstotliwości, na której powinna nadawać stacja B
    (mniej więcej). Gdy ustawię dokładnie częstotliwość danej stacji
    nadającej na danej częstotliwości oryginalnie to mam szum, trzaski...

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 4. Data: 2020-04-15 02:02:59
    Od: Izaura <d...@d...net>

    On 2020-04-15 00:50, Krystek wrote:

> [...]
    > (mniej więcej). Gdy ustawię dokładnie częstotliwość danej stacji
    > nadającej na danej częstotliwości oryginalnie to mam szum, trzaski...

    Wez ze 20 [cm] linki miedzianej, zdejmij izolacje na obu koncach, tak z
    centymetr, nastepnie przystaw jeden koniec do gwintu gniazda antenowego
    a drugim, (taka miotelka), poglaszcz wszystkie metalowe miejsca.
    Oczywiscie odlacz od wszystkiego i sam sie nieco odstresuj, usiadz
    wygodnie, rece oprzyj na stole i pozbadz ladunkow statycznych.

    //rozumiem, ze sila sygnalu odbieranych stacji siem istotnie nie
    zmienila...?

  • 5. Data: 2020-04-15 03:00:14
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-04-15 02:02, Izaura pisze:

> [...]
    > wygodnie, rece oprzyj na stole i pozbadz ladunkow statycznych.
    >
    > //rozumiem, ze sila sygnalu odbieranych stacji siem istotnie nie

    Już się odstresowałem, bo dostałem właściwą poradę na froum
    radiowo-telewizyjnym :) Trzeba było pogrzebać w opcjach SDRsharpa -
    włączona (zaznaczona) była opcja "Swap I & Q" w głównym oknie programu i
    częstotliwości już są poprawnie oznaczane.

    Chcąc poprawić odbiór po tym zamroczeniu odbiornika i ponownym
    uruchomieniu SDR#, gdy zaczął odbierać źle zacząłem grzebać w
    ustawieniach konfiguracji RTL1090 dla SDR i zmieniać czułość Tunera AGC
    na przemian z RTL AGC, by sprawdzić jak będzie lepiej odbierało. No i
    gdzieś przypadkiem zaklikałem to "Swap I & Q". Już myślałem, że TCO
    poszło albo coś...

    Rozkręcałem jeszcze raz obudowę, ale nic nie było na płytce - żadnego
    zwarcia, wylania, czy zakopcenia. Docisnąłem jedynie gumę przewodzącą
    ciepło i uformowałem, by przy skręcaniu stykała się z obudową.

    Mam nadzieję, że nie będę musiał kiedykolwiek korzystać z Twojej porady,
    za którą również dziękuję.

    Taka drobnostka, a tyle stresu...

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 6. Data: 2020-04-15 03:26:29
    Od: Izaura <d...@d...net>

    On 2020-04-15 03:00, Krystek wrote:

> [...]
    > ciepło i uformowałem, by przy skręcaniu stykała się z obudową.
    >
    > Mam nadzieję, że nie będę musiał kiedykolwiek korzystać z Twojej porady,

    A co najczesciej odbierasz...?
    Broadcasting FM, czy cos ciekawszego?

  • 7. Data: 2020-04-16 03:50:40
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-04-15 03:26, Izaura pisze:

    71877f1cb/Niedrogi-klucz-USB-SDR-z-oprogramowaniem-S
    DR-dongle-SDRSharp-HDSDR-QQPRX-atwa-instalacja-SDR.j
    pg_q50.jpg

    > A co najczesciej odbierasz...?
    > Broadcasting FM, czy cos ciekawszego?

    Tak naprawdę to kupiłem go do zabawy. I jak to z zabawkami bywa, gdy się
    nie ma czasu to miesiącami leżą nieużywane. Dla mnie to przede wszystkim
    ma być tani zamiennik (ręcznego) skanera, na którym mogę sobie posłuchać
    tego i owego. Bawiłem się nim też w śledzenie sygnałów z transponderów
    samolotów w transmisji ADS-B. Jeszcze na różnych innych pasmach chcę
    posłuchać różnych emisji. Broadcast FM to bardziej tak do testowania jak
    sygnał w donglu różni się od odbioru w radiu: czy są szumy, czy nie, czy
    RDS się wczytuje itd.

    Wczoraj, jak mi wywaliło stery w Windows 7 (częsta przypadłość) to
    przepiąłem go sobie pod Windows XP, zainstalowałem sterowniki i na tym
    co mam do odtwarzania (czyli VLC media player) łapałem sygnał TV z
    multipleksów. Generalnie fajna i przydatna rzecz takie Software Defined
    Radio.

    Szkoda, że teraz złoty osłabiony i ceny na Ali skoczyły, bo były oferty
    na dongle za 20-30 zł z przesyłką. Teraz te same w promocji widzę po 50.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 8. Data: 2020-04-20 03:50:48
    Od: Izaura <d...@d...net>

    On 2020-04-16 03:50, Krystek wrote:

> [...]
    >
    > Szkoda, że teraz złoty osłabiony i ceny na Ali skoczyły, bo były oferty
    > na dongle za 20-30 zł z przesyłką. Teraz te same w promocji widzę po 50.

    Bardzo interesujaca 'zabawa'... Tez mnie siem to podoba.

    Ale, obecnie moze warto przystosowac sprzet do wykrywania obecnosci
    emisji w wyzszych zakresach, w kontekscie 5G..?