    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Radio w urządzeniach mobilnych
    Date: Thu, 06 Aug 2009 17:12:13 +0200

    Atlantis schrieb:

> [...]
    > poprzez FM. Tak więc nie dziwię się, iż ludzie porzucają stare pasma
    > radiofoniczne.
    > Niemniej moim zdaniem możliwość odbioru stacji
    > długo/średnio/krótkofalowych byłaby ciekawa ze względu na rodaków
    > mieszkających i pracujących za granicą. Na mobilny odbiór satelitarny
    > jeszcze poczekamy. :) Chociaż osobiście wątpię czy taki odbiornik
    > turystyczny AM/FM z lat osiemdziesiątych dałoby się zminiaturyzować i
    > zintegrować np. z telefonem tak, aby spełniał dzisiejsze kryteria
    > mobilności i przy okazji był wciąż używalny. ;)

    No ja czasem słucham PR1 na długich, bo na UKF nie mam. Mobilny odbiór
    satelitarny jest bardzo popularny w USA i tam kupisz już radyjka
    stosunkowo małe (no takie, jak dawne "tranzystory" z lat 60tych) i
    bardzo tanie (od 30$, ale potrzebujesz abonament też koło 30$ ale na
    miesiąc). W samochodach są już bardzo częste. W zeszłym roku tylko raz
    nie miałem (na chyba 10, którymi jeździłem).
    AM w USA też ma się dobrze, nawet w stereo. Długich nie używają, ale na
    średnich jest pełno stacji. Fajne są stacje małej mocy w okolicach
    1600kHz informujące lokalnie (np. korki, objazdy albo w okolicach
    jakichś parków rozrywki o ciekawostkach). Mają zasięg kilka km.

    > Hmm... A są jakieś gotowe układy scalone (jak te używane w chińskich
    > radyjkach turystycznych FM) które mają to "all in one"? :)

    No prawie. Całe radio jest w DSP, tylko frontend nie. W każdym razie w
    pudle jest dużo miejsca. Aha, w międzyczasie da się je kupić od 100EUR
    (Morphy Richards). Mam też frontend do kompa, dekoder to Dream
    Frauenhofer Institut. Możesz tym słuchać AM, LSB, USB, CW, DRM. DAB i
    DAB+ niestety nie ma.

    Waldek