  • 1. Data: 2009-08-05 21:23:25
    Temat: Radio w urządzeniach mobilnych
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Coraz częściej producenci rozmaitych telefonów komórkowych, odtwarzaczy
    multimedialnych, palmfonów itp. dodają bardzo miły "gadżet" w postaci
    funkcji radia FM. Zastanawia mnie jednak jak to jest zrobione od strony
    technicznej. Po pierwsze jest to jakieś analogowe radio (w postaci
    osobnego układu lub zintegrowane z czymś innym) czy też jakieś SDR i
    zdecydowaną część pracy programowo odwala procesor urządzenia?

    Po drugie chodzi mi po głowie jeszcze jedna kwestia, a mianowicie radio
    AM. Co prawda jestem co do tego bardzo sceptyczny - sam kilka lat temu
    zbudowałem kilka prostych odbiorników na fale długie/średnie i wiem, że
    bez dobrej anteny ferrytowej i/lub długiej anteny zewnętrznej trudno
    osiągnąć dobre efekty. Z drugiej strony przecież kiedyś wydawało się
    rzeczą niemożliwą skonstruowanie dobrego odbiornika FM na jednym
    układzie scalonym i kilku elementach dyskretnych, praktycznie bez
    nawijania cewek i dławików. ;) Pamiętam artykuł w którymś
    Radioelektroniku z lat dziewięćdziesiątych, w którym autor zachwycał się
    rewolucją w postaci takie układu prezentując proste radio FM (nota bene
    był to pierwszy projekt radioodiornika w tym czasopiśmie chyba od kilku
    lat). A dzisiaj mamy czysty odbiór FM w telefonie komórkowym na antenie
    z kabla słuchawek...

    Może więc na AM i fale długie też jest jakiś "mobilny" patent, ale
    zwyczajnie nikt się w to nie bawi, bo ludzie już praktycznie nie
    słuchają stacji długo/średnio/krótkofalowych?

  • 2. Data: 2009-08-05 22:59:32
    Temat: Re: Radio w urządzeniach mobilnych
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    > osobnego układu lub zintegrowane z czymś innym) czy też jakieś SDR i
    > zdecydowaną część pracy programowo odwala procesor urządzenia?

    Obecnie sporą część roboty w takim radiiu FM odwala się cyfrowo. Parę
    scalaków tego typu w życiu rozebrałem i wiem co w środku siedzi - na
    ogół syntezer na kilka GHz, dalej dzielnik do częstotliwości odbieranej,
    wzmacniacz w.cz i jazda na mieszacz kwadraturowy. Dalej dwa kanały w
    kwadraturze idą przez dwa wzmacniacze, trafiają na dwa przetworniki
    analogowo - cyfrowe a resztą zajmuje się wbudowany w układ DSP. Na
    koniec przetworniki cyfrowo - analogowe robią z tego dwa kanały audio.
    Jednym słowem do ADC jest to homodyna kwadraturowa.

    --
    Darek

  • 3. Data: 2009-08-05 23:03:33
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > multimedialnych, palmfonów itp. dodają bardzo miły "gadżet" w postaci
    > funkcji radia FM. Zastanawia mnie jednak jak to jest zrobione od strony

    Dopiero co był taki wątek na grupie - poszukaj "Radio w telefonie
    komórkowym". Ogólnie w skrócie mówiąc stosuje się scalaki m.in. takie:
    TEA5757HL, BCM4325, STLC2593.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 4. Data: 2009-08-06 12:55:59
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Atlantis schrieb:

    > Może więc na AM i fale długie też jest jakiś "mobilny" patent, ale
    > zwyczajnie nikt się w to nie bawi, bo ludzie już praktycznie nie
    > słuchają stacji długo/średnio/krótkofalowych?

    A słuchają, tylko w Europie mniej. Ale na falach długich, średnich i
    krótkich też są programy cyfrowe, nawet w stereo. Jakość może nie
    najlepsza, ale posłuchać np. BBC w stereo na krótkich można. Odbiornik
    to np. podwójna heterodyna z 2PCz na 12kHz, a reszta w komputerze przez
    kartę dźwiękową. Albo radyjko z DSP w środku. Odbiera toto pasmo od
    100kHz do 1.6GHz i dekoduje AM, FM, DRM i DAB. Kosztuje od 200EUR.

    Waldek

  • 5. Data: 2009-08-06 14:55:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Waldemar Krzok pisze:

    > A słuchają, tylko w Europie mniej. Ale na falach długich, średnich i
    > krótkich też są programy cyfrowe, nawet w stereo. Jakość może nie
    > najlepsza, ale posłuchać np. BBC w stereo na krótkich można.

    Hmm... Ja mam jakiś sentyment do tradycyjnego radia AM, to brzmienie
    przyciętego pasma z szumami w tle ma jakiś swój urok. ;) Niemniej jakiś
    czas temu z ciekawości przeskanowałem pasmo AM w moim odbiorniku
    samochodowym (bodajże od 100 do 1600 kHz). Złapało tylko jedną stację -
    PR1 na 225 kHz, która zresztą w znacznie lepszej jakości jest dostępna
    poprzez FM. Tak więc nie dziwię się, iż ludzie porzucają stare pasma
    radiofoniczne.
    Niemniej moim zdaniem możliwość odbioru stacji
    długo/średnio/krótkofalowych byłaby ciekawa ze względu na rodaków
    mieszkających i pracujących za granicą. Na mobilny odbiór satelitarny
    jeszcze poczekamy. :) Chociaż osobiście wątpię czy taki odbiornik
    turystyczny AM/FM z lat osiemdziesiątych dałoby się zminiaturyzować i
    zintegrować np. z telefonem tak, aby spełniał dzisiejsze kryteria
    mobilności i przy okazji był wciąż używalny. ;)

> [...]
    > komputerze przez kartę dźwiękową. Albo radyjko z DSP w środku.
    > Odbiera toto pasmo od 100kHz do 1.6GHz i dekoduje AM, FM, DRM i DAB.

    Hmm... A są jakieś gotowe układy scalone (jak te używane w chińskich
    radyjkach turystycznych FM) które mają to "all in one"? :)

  • 6. Data: 2009-08-06 15:12:13
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Atlantis schrieb:

> [...]
    > zintegrować np. z telefonem tak, aby spełniał dzisiejsze kryteria
    > mobilności i przy okazji był wciąż używalny. ;)

    No ja czasem słucham PR1 na długich, bo na UKF nie mam. Mobilny odbiór
    satelitarny jest bardzo popularny w USA i tam kupisz już radyjka
    stosunkowo małe (no takie, jak dawne "tranzystory" z lat 60tych) i
    bardzo tanie (od 30$, ale potrzebujesz abonament też koło 30$ ale na
    miesiąc). W samochodach są już bardzo częste. W zeszłym roku tylko raz
    nie miałem (na chyba 10, którymi jeździłem).
    AM w USA też ma się dobrze, nawet w stereo. Długich nie używają, ale na
    średnich jest pełno stacji. Fajne są stacje małej mocy w okolicach
    1600kHz informujące lokalnie (np. korki, objazdy albo w okolicach
    jakichś parków rozrywki o ciekawostkach). Mają zasięg kilka km.

    > Hmm... A są jakieś gotowe układy scalone (jak te używane w chińskich
    > radyjkach turystycznych FM) które mają to "all in one"? :)

    No prawie. Całe radio jest w DSP, tylko frontend nie. W każdym razie w
    pudle jest dużo miejsca. Aha, w międzyczasie da się je kupić od 100EUR
    (Morphy Richards). Mam też frontend do kompa, dekoder to Dream
    Frauenhofer Institut. Możesz tym słuchać AM, LSB, USB, CW, DRM. DAB i
    DAB+ niestety nie ma.

    Waldek

  • 7. Data: 2009-08-06 19:17:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Waldemar Krzok pisze:

    > No ja czasem słucham PR1 na długich, bo na UKF nie mam.

    No właśnie nie wiem czemu, ale mi się już zakodowało w podświadomości,
    że PR1 to 225 kHz z charakterystycznymi piskami podczas strojenia,
    szumem i przyciętym pasmem. Dlatego jakoś dziwnie mi się go słucha w
    stereo na FM... Eksperymenty z anteną longwire, uziemieniem i prostymi
    odbiornikami o bezpośrednim wzmocnieniu skleconymi własnoręcznie na
    dobrą sprawę jeszcze w dzieciństwie zrobiły swoje. ;)

    No i właśnie tak pomyślałem jeżdżąc rok temu po Europie, że jednak
    odbiór na falach długich wcale takim głupim pomysłem nie jest. Stąd
    właśnie moja ciekawość odnośnie realnych możliwości zbudowania
    odbiornika zintegrowanego z dzisiejszym sprzętem mobilnym. Anteny
    ferrytowej za bardzo wepchnąć się nie da, splątany kabel od słuchawek za
    krótki... Ale może jednak o czymś nie wiem? ;)

    > Mobilny odbiór satelitarny jest bardzo popularny w USA i tam kupisz
    > już radyjka stosunkowo małe (no takie, jak dawne "tranzystory" z lat
    > 60tych) i bardzo tanie (od 30$ ale potrzebujesz abonament też koło

    Słowa kluczowe tutaj to "w USA". ;)
    No i ten abonament o którym wspominasz.
    BTW to idzie w oparciu o jakieś dedykowane satelity, czy łapie normalny
    stream audio nadawany z transponderów zwykłych satelitów, jak HotBird i
    Astra?

    > średnich jest pełno stacji. Fajne są stacje małej mocy w okolicach
    > 1600kHz informujące lokalnie (np. korki, objazdy albo w okolicach
    > jakichś parków rozrywki o ciekawostkach). Mają zasięg kilka km.

    No tak, a na naszych falach średnich pustka... ;)

    > 100EUR (Morphy Richards). Mam też frontend do kompa, dekoder to Dream
    > Frauenhofer Institut. Możesz tym słuchać AM, LSB, USB, CW, DRM. DAB
    > i DAB+ niestety nie ma.

    Hmm... Może warto będzie zainteresować się tematem. ;)

  • 8. Data: 2009-08-07 09:29:45
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Atlantis schrieb:

> [...]
    > odbiornikami o bezpośrednim wzmocnieniu skleconymi własnoręcznie na
    > dobrą sprawę jeszcze w dzieciństwie zrobiły swoje. ;)

    skąś to znam. Tylko u mnie (jeb.., znaczy pomyliłem się dobierając
    kondensator do cewki) było zamiast PR1 Wolna Europa. Nawet to wolałem ;-).

> [...]
    > ferrytowej za bardzo wepchnąć się nie da, splątany kabel od słuchawek za
    > krótki... Ale może jednak o czymś nie wiem? ;)

    Długość anteny to jak długość członka, w akcji nie oszukasz ;-). Ale
    mały ferryt też przypasuje. Przed 15 laty kupiłem w Moskwie radyjko
    wielkości pół paczki Sportów, twu Popularnych. Miało ono UKF w stereo i
    fale długie oraz średnie. W nocy można było posłuchać PR1 na antenie
    słuchawkowej. Czyli da się zapakować. Niestety radyjko gdzieś mi znikło.

> [...]
    > BTW to idzie w oparciu o jakieś dedykowane satelity, czy łapie normalny
    > stream audio nadawany z transponderów zwykłych satelitów, jak HotBird i

    Stream cyfrowy. Tu masz sznurek do Wiki. Jak naciśniesz na Sirius lub
    XM-radio to dostaniesz dokładniejsze info.

    > No tak, a na naszych falach średnich pustka... ;)

    trochę cyfrówki tam biega.

    > Hmm... Może warto będzie zainteresować się tematem. ;)

    na pewno.

    Waldek

  • 9. Data: 2009-08-07 21:00:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Waldemar Krzok pisze:

    > skąś to znam. Tylko u mnie (jeb.., znaczy pomyliłem się dobierając
    > kondensator do cewki) było zamiast PR1 Wolna Europa. Nawet to wolałem ;-).

    Wolna Europa to niestety (a może na szczęście?) nie moje czasy... Ja
    swoje eksperymenty z longwire i prostymi radioodbiornikami robiłem
    gdzieś w połowie lat dziewięćdziesiątych. :)

    > Długość anteny to jak długość członka, w akcji nie oszukasz ;-). Ale

    Wiesz, pytam bo jeszcze nie tak dawno temu wydawało się praktycznie
    niemożliwe zrobienie całego radioodbiornika FM o dobrej jakości na
    jednym układzie scalonym i paru elementach pasywnych, praktycznie bez
    mnóstwa cewek dookoła. ;)

> [...]
    > fale długie oraz średnie. W nocy można było posłuchać PR1 na antenie
    > słuchawkowej. Czyli da się zapakować. Niestety radyjko gdzieś mi znikło.

    No tak, niby racja. Jestem jednak ciekaw czy jakikolwiek producent
    komórek zdecydowałby się marnować cenne miejsce wewnątrz obudowy na
    nawet maleńką antenę ferrytową do odbiory AM na falach długich lub
    średnich. ;)

    > Stream cyfrowy. Tu masz sznurek do Wiki. Jak naciśniesz na Sirius lub
    > XM-radio to dostaniesz dokładniejsze info.

    Hmm... Sznurka nie było. ;)
    To znaczy mnie interesuje tylko czy to są te same satelity z których
    przeciętny Amerykanin odbiera swoje transmisje TV (i może słuchać radia
    na domowym, stacjonarnym tunerze) czy też wyniesiono w tym celu na
    orbitę osobne satelity?

    > trochę cyfrówki tam biega.

    Niestety tego nie mam czym odebrać. W każdym razie obecnie nie słyszę
    tam praktycznie niczego, jeszcze parę lat temu na turystycznym radyjku
    była stacja za stacją. ;)

    Jeśli chodzi o DRM to z tego co czytałem wystarczy proste radio z
    syntezą częstotliwości w rodzaju Elty 3562N. Przed detektorem trzeba
    wpiąć konwerter częstotliwości z 445kHz na 12kH, która to dopiero jest
    dalej dekodowana w komputerze. Trudno zdobyć/wykonać taki konwerter? :)

  • 10. Data: 2009-08-07 21:42:47
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > wpiąć konwerter częstotliwości z 445kHz na 12kH, która to dopiero jest
    > dalej dekodowana w komputerze. Trudno zdobyć/wykonać taki konwerter?

    Ależ po co konwerter z 445kHz? Wystarczy próbkowanie kilka MHz (pierwszy
    z brzegu przetwornik do zastosowań video), dane można przepchnąć do
    peceta przez USB a reszta to już kwestia softu na PC.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/