    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Radio w urządzeniach mobilnych
    Date: Fri, 07 Aug 2009 23:00:36 +0200

    Waldemar Krzok pisze:

    > skąś to znam. Tylko u mnie (jeb.., znaczy pomyliłem się dobierając
    > kondensator do cewki) było zamiast PR1 Wolna Europa. Nawet to wolałem ;-).

    Wolna Europa to niestety (a może na szczęście?) nie moje czasy... Ja
    swoje eksperymenty z longwire i prostymi radioodbiornikami robiłem
    gdzieś w połowie lat dziewięćdziesiątych. :)

    > Długość anteny to jak długość członka, w akcji nie oszukasz ;-). Ale

    Wiesz, pytam bo jeszcze nie tak dawno temu wydawało się praktycznie
    niemożliwe zrobienie całego radioodbiornika FM o dobrej jakości na
    jednym układzie scalonym i paru elementach pasywnych, praktycznie bez
    mnóstwa cewek dookoła. ;)

    > mały ferryt też przypasuje. Przed 15 laty kupiłem w Moskwie radyjko
    > wielkości pół paczki Sportów, twu Popularnych. Miało ono UKF w stereo i
    > fale długie oraz średnie. W nocy można było posłuchać PR1 na antenie
    > słuchawkowej. Czyli da się zapakować. Niestety radyjko gdzieś mi znikło.

    No tak, niby racja. Jestem jednak ciekaw czy jakikolwiek producent
    komórek zdecydowałby się marnować cenne miejsce wewnątrz obudowy na
    nawet maleńką antenę ferrytową do odbiory AM na falach długich lub
    średnich. ;)

    > Stream cyfrowy. Tu masz sznurek do Wiki. Jak naciśniesz na Sirius lub
    > XM-radio to dostaniesz dokładniejsze info.

    Hmm... Sznurka nie było. ;)
    To znaczy mnie interesuje tylko czy to są te same satelity z których
    przeciętny Amerykanin odbiera swoje transmisje TV (i może słuchać radia
    na domowym, stacjonarnym tunerze) czy też wyniesiono w tym celu na
    orbitę osobne satelity?

    > trochę cyfrówki tam biega.

    Niestety tego nie mam czym odebrać. W każdym razie obecnie nie słyszę
    tam praktycznie niczego, jeszcze parę lat temu na turystycznym radyjku
    była stacja za stacją. ;)

    Jeśli chodzi o DRM to z tego co czytałem wystarczy proste radio z
    syntezą częstotliwości w rodzaju Elty 3562N. Przed detektorem trzeba
    wpiąć konwerter częstotliwości z 445kHz na 12kH, która to dopiero jest
    dalej dekodowana w komputerze. Trudno zdobyć/wykonać taki konwerter? :)