  • 31. Data: 2020-12-23 16:04:13
    Temat: Re: W - watosekunda to nie to samo co Wh watogodzina
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> writes:

    > Dlaczego 8km/s -- szybkość zależy o wysokości, jeśli chcesz
    > mieć utrzymanie na stałej orbicie... W nieskończoności nie
    > trzeba żadnej szybkości, by nie spaść, bo energia potencjalna
    > tam jest zerowa.

    Przeciwnie, jest nieskończenie wielka. Tylko czas jej zamiany na
    kinetyczną także.

    Zakładając że pojęcie nieskończoności ma sens w naszym układzie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 32. Data: 2020-12-23 23:02:47
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    W dniu 23 gru 2020 o 16:04, Krzysztof Halasa pisze:

    > Przeciwnie, jest nieskończenie wielka.

    Szybkość czy energia potencjalna?

    > Tylko czas jej zamiany na kinetyczną także.

    Mniemam, że piętro wyżej masz na swej myśli energię potencjalną.

    Energia potencjalna rośnie od ujemnej niedaleko nas do zerowej
    w nieskończoności.

    > Zakładając że pojęcie nieskończoności ma sens w naszym układzie.

    Nie ma -- Wszechświat jest skończony...
    [czyż Bóg mógł dać nam niedokończoną/nieskończoną zabawkę?...]

    --
    Ene

  • 33. Data: 2020-12-23 23:23:45
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    23 gru 2020 o 07:41, J.F. pisze:

    > Ale ogolnie - im wyzej orbita ma byc, tym wiecej energii na wyniesienie > z Ziemi
    trzeba ..

    Owszem -- na razie zasada zachowania energii nie została anulowana
    przez Ziobrzystów... Ale żyjmy nadzieją... ;)

    > No i satelita - ma sie krecic :-)

    Może spadać -- wiele zużytych spadło i spada...

    > Ta metoda to geostacjonarna, 36 tys km ...

    Jaka metoda?

    > Wlaczy sie lodowka, telewizor - i łyknie ...

    Tak podawałem do sądu AliExpress moc LEDek (rzekomo 7W czy
    6W a w istocie od 1W do 3W) gdy miernik nie łapał poniżej 5W...

    --
    Ene

  • 34. Data: 2020-12-23 23:28:37
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    23 gru 2020 o 00:20, Waldek pisze:

    > Teraz już nic nie kosztuje

    Nadal u mnie wszystko (oba mieszkania) przepełza przez kultową
    TPlinkę (chyba 340) kupioną kilkanaście lat temu...

    --
    Ene

  • 35. Data: 2020-12-23 23:52:42
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    23 gru 2020 o 03:15, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Owszem -- suszarka zgrzeje się, więc spadnie
    > jej moc, gdyż wzrośnie opór wobec woźnicy... ;)

    Napięcie bata może być niezmienne, ale natężenie rozgrzanych
    mięśni -- spadnie, bo wzrośnie opór tychże mięśni...

    -=-

    BTW -- jak wygląda sterowanie szybkością konia?... Jeśli
    napięcie jest przemienne (raz z prawej, raz z lewej strony
    końskiego zadu) koń suszy prostoliniowo, ale co wówczas, gdy
    przykładamy do konia napięcie stałe?...

    To problem prak_tyczny... Jak zmniejszyć szybkość wentylatora
    AC w klimatyzatorze?... Falownik raczej odpada z uwagi na cenę...

    -=-

    Wspaniały Ferdinand Porsche w swym czołgu zastosował silnik
    elektryczny -- DC czy AC?

    --
    Ene

  • 36. Data: 2020-12-24 00:01:45
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    23 gru 2020 o 23:02, Eneuel pisze:

    > Energia potencjalna rośnie od ujemnej niedaleko nas do zerowej
    > w nieskończoności.

    http://ilf.fizyka.pw.edu.pl/podrecznik/images/2_5_8_
    img23a.svg

    Być może kiedyś energia potencjalna na powierzchni Ziemi była zerowa
    a w nieskończonej odległości była nieskończenie wielka, ale to było
    bardzo dawno -- teraz jest SVG zamiast TEXa ;) i jest zerowa energia
    potencjalna w nieistniejącej nieskończoności... Wszechświat ulega
    zmianom... Zmiany, zmiany, zmiany...

    --
    Ene

  • 37. Data: 2020-12-24 00:45:32
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    W dniu 2020-12-23 o 23:28, Eneuel pisze:

    > Nadal u mnie wszystko (oba mieszkania) przepełza przez kultową
    > TPlinkę (chyba 340) kupioną kilkanaście lat temu...

    Ja nadal mam Fryca bo jakoś nie chce mi się rozstać z VoIP-em ;)
    Praktycznie już z niego nie korzystam /do przychodzących/
    zaś sporadyczne wychodzące to mogę zestawiać i ze smartfona

  • 38. Data: 2020-12-25 01:50:18
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Waldek" rs0kqn$5tg$...@g...aioe.org

    > Ja nadal mam Fryca bo jakoś nie chce mi się rozstać z VoIP-em ;)
    > Praktycznie już z niego nie korzystam /do przychodzących/
    > zaś sporadyczne wychodzące to mogę zestawiać i ze smartfona

    Pogrzebałem VoIPa... Miałeś VoLTE -- możesz coś o tym napisać?
    Mam w RN9P VoLTE, ale nie mam pojęcia, jak z tego skorzystać...
    Rozmawiam bardzo dużo (ostatni raz we środę) i chętnie dowiem
    się, jaki zysk płynie z VoLTE...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 39. Data: 2020-12-26 16:45:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Eneuel <e...@g...cm> writes:

> [...]

    No dobrze, Ep w nieskończoności jest maksymalna, ale jednak skończona,
    bo F = const / R^2, a deltaE = F * deltaR (ze wzgledu na kwadrat).

    > http://ilf.fizyka.pw.edu.pl/podrecznik/images/2_5_8_
    img23a.svg

    To jest może korzystna konwencja przy porównywaniu potencjałów
    grawitacyjnych różnych planet i innych np. gwiazd, ale nie w kontekście
    zwykłego ruchu obrotowego w polu grawitacyjnym pojedynczej planety.
    Jeśli zakładamy, że Ep przy powierzchni Ziemi = 0 (a jeśli nie, to
    najpierw należy to dokładnie zaznaczyć), to Ep na wysokości > 0 będzie
    dodatnia, co jest zgodne z empirycznymi doświadczeniami np. używającymi
    jabłek. Ujemne energie, cofający się czas itd. - raczej bym to zostawił,
    jeśli nie jest niezbędne.

    Natomiast prędkość (kątowa dla ułatwienia) satelity jest taka, by siła
    bezwładności równoważyła siłę grawitacji, więc
    m * omega^2 * r = const * m * / r^2, czyli omega jest odwrotnie
    proporcjonalna do r^(3/2).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 40. Data: 2020-12-28 23:38:59
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

> [...]
    > Mam w RN9P VoLTE, ale nie mam pojęcia, jak z tego skorzystać...
    > Rozmawiam bardzo dużo (ostatni raz we środę) i chętnie dowiem

    Nie do końca miałem przez LTE ;)
    Miałem w Draytku jako opcję drugiego WAN-a (bypass) przez LTE
    ale praktycznie z niego nie korzystałem
    Provider był na tyle solidny że się łacze nie odpalało