  • 21. Data: 2020-12-22 02:18:58
    Temat: Re: W - watosekunda to nie to samo co Wh watogodzina
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Waldek" rrra5d$1psm$...@g...aioe.org

    > No nie wiem ...

    To (Twą niewiedzę) widać... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 22. Data: 2020-12-22 12:18:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości grup

    >No nie wiem ... bo np. moc 3KM to moc jednego konia
    >tylko pracującego na 3 zmiany po 8 godzin - :D
    >- szybkość i droga przemieszczania się /tegoż konia ?/
    >jest chyba bez znaczenia LOL

    Moc to moc - nie ma znaczenia ile kon pracuje - z wyjatkiem tego, ze
    jak obciazony duzą moca, to nie da rady dlugo pracowac.

    1KM to z definicji moc rowna podniesieniu 75kg o 1m (a to jest
    energia) w ciagu 1s.
    Lub jak kto woli - energii 75kGm w czasie 1s.

    Jak podniesie w ciagu 2s, to ma moc 0.5KM.

    A jak sredni kon bedzie pracowal 3 zmiany po 8h,
    to moze podniesc np 750kg na wysokosc 3*8*3600/10 m

    J.

  • 23. Data: 2020-12-22 12:57:56
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 22.12.2020 o 12:18, J.F. pisze:

    > A jak sredni kon bedzie pracowal 3 zmiany po 8h,
    > to moze podniesc np 750kg na wysokosc 3*8*3600/10 m

    Ciekawy pomysł. Muszę policzyć zatem ile koni mogłoby wynieść satelitę
    na orbitę o masie 20ton (trzeba uwzględnić spadek grawitacji). To może
    być końkurencja dla SpaceX :]

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 24. Data: 2020-12-22 14:15:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Ciekawy pomysł. Muszę policzyć zatem ile koni mogłoby wynieść
    >satelitę na orbitę o masie 20ton (trzeba uwzględnić spadek
    >grawitacji). To może być końkurencja dla SpaceX :]

    Olbrzymia energia niestety.
    Maly silniczek w kosiarce pali z pol litra na godzine, a oni tam maja
    paliwa setki ton.
    W dodatku nie wystarczy wyniesc w gore - trzeba jeszcze rozpedzic do
    8km/s.

    Raczej policz ile bedzie trwala podroz kosmiczna winda, jesli kiedys
    zrobia, zakladajac jakas sensowna moc silnikow i zasilania ...

    A na poczatek, to policz ile kon wywozi grupe turystow na Morskie Oko
    :-)

    Z przyziemnych spraw - to mozna policzyc ile kosztuje router internetu
    w domu, co bierze np 5W ...

    J.

  • 25. Data: 2020-12-23 00:20:47
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    W dniu 2020-12-22 o 14:15, J.F. pisze:

    > Z przyziemnych spraw - to mozna policzyc ile kosztuje router internetu w
    > domu, co bierze np 5W ...

    Teraz już nic nie kosztuje :D a kosztował jednorazowo niewiele
    - używka z allegro - ktoś sprzedawał bo nie miał portów 1GHz ;)

    A co do kosztów energii to mój ~10W połyka, więc jakieś 240Wh/dobe
    - 0,24kWh ... przy cenie przybliżonej do 70gr/1kWh ... ~17 groszy ?
    *30dni... wyjdzie z ~5 zeta / miesiąc :)

  • 26. Data: 2020-12-23 02:59:22
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "LordBluzgR" 5fe1df6d$0$520$6...@n...neostrada.pl

    > na orbitę o masie 20ton

    To bardzo masywna orbita... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 27. Data: 2020-12-23 03:15:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5fe1d5ea$0$549$6...@n...neostrada.pl

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Koń_mechaniczny

    > tego, ze jak obciazony duzą moca, to nie da rady dlugo pracowac.

    Owszem -- suszarka zgrzeje się, więc spadnie
    jej moc, gdyż wzrośnie opór wobec woźnicy... ;)

    > 1KM to z definicji moc rowna podniesieniu 75kg

    Przykładowo -- na Księżycu... ;)
    Innymi słowy: jeśli na Ziemi -- przyspieszenie ziemskie
    nie jest jednakie wszędzie, o czym wiedzą oce_any...

    Praca włożona przez Twego konia zależy tylko od dwóch
    stanów energetycznych:
    - stanu sprzed podniesienia
    - stanu po podniesieniu
    Odejmując wartości energii potencjalnej tych dwóch stanów,
    mamy różnicę energetyczną, która pokazuje nam pracę, jaką
    musi wykonać koń, by podnieść ww. ;) worek owsa... Dlaczego
    tylko potencjalnej? -- bo podniesienie na wysokość 1 metra
    niekoniecznie zmieni inne formy energii tego owsa...

    Praca ta zależy nie tylko od różnicy wysokości i masy owsa
    zaklętego w worku, ale można uznać poprawność przy ~75... ;)

    W istocie koń ma pracować siłą 1 kG na drodze 1 m.

    kG -- miano siły
    kg -- miano masy

    iloczyn masy i przyspieszenia daje siłę

    ma=F (zarówno skalarnie jak i wektorowo, bo przyspieszenie
    i siła są wielkościami wektorowymi a masa jest skalarem)

    Ziemskie przyspieszenie grawitacyjne to ~9,81ms^-2, więc
    w ziemskim polu grawitacyjnym masa 1kg ma ciężar ~1kG, czyli ~9,81N.

    > o 1m (a to jest energia) w ciagu 1s.
    > Lub jak kto woli - energii 75kGm w czasie 1s.

    > Jak podniesie w ciagu 2s, to ma moc 0.5KM.

    I jakieś przekładnie pomiędzy kopytami a podkowami... ;)

  • 28. Data: 2020-12-23 03:17:42
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5fe1f184$0$558$6...@n...neostrada.pl

    > Olbrzymia energia niestety.

    Energię wyniesienia łatwo policzy każdy koń -- o czym
    pisałem w innym poście tego wątku. (policzy dwa stany
    energetyczne -- zróżnicuje je; nie zróżniCZKuje, ale
    zróżnicuje; tyle tylko, że tutaj nie wystarczy wzięcie
    pod uwagę energii potencjalnej, o czym piszę pięter
    kilka niżej)

    > Maly silniczek w kosiarce pali z pol litra na godzine,
    > a oni tam maja paliwa setki ton. W dodatku nie wystarczy
    > wyniesc w gore - trzeba jeszcze rozpedzic do 8km/s.

    Dlaczego 8km/s -- szybkość zależy o wysokości, jeśli chcesz
    mieć utrzymanie na stałej orbicie... W nieskończoności nie
    trzeba żadnej szybkości, by nie spaść, bo energia potencjalna
    tam jest zerowa.

    Nadto -- nie pisał, że chce satelitę utrzymać, ale że chce
    wynieść... ;) Satelita już jakoś kręci się na ziemi, więc
    w górze ma nieco mniej do prostopadłego rozpędzenia...

    > Raczej policz ile bedzie trwala podroz kosmiczna winda,
    > jesli kiedys zrobia, zakladajac jakas sensowna moc
    > silnikow i zasilania...

    400km do ISS? Zależnie od Twej wytrzymałości pionowej. ;)
    (im większe przyspieszenie windy, tym szybciej dojedziesz,
    ale i mocniej skurczysz się podczas ruszania q górze)
    Są także niższe orbity...

    > A na poczatek, to policz ile kon wywozi grupe turystow na Morskie Oko

    > Z przyziemnych spraw - to mozna policzyc ile
    > kosztuje router internetu w domu, co bierze np 5W ...

    To zależy od jakości miernika energii... ;) Może nie łykać 5W... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 29. Data: 2020-12-23 03:51:39
    Temat: Re: Raz jeszcze por.... ee... znaczy... film... Film o Galileo...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" rrr9bg$1f2l$...@g...aioe.org

    > - zasilający przewód uszkodzony

    To koń_centryczny przewód -- niby słusznie, skoro i wtyczka
    jest koń_centryczna... (pewnie to koń z innego wątku, niosący
    owies na masywną orbitę okołoziemską 20 ton nad swą głową...)

    Przerwana jest wewnętrzna żyła niezłota.

    Przerwanie jest zbyt blisko komputera -- tedy nie mogło
    powstać w efekcie rozdeptania przewodu nogą krzesła
    obciążonego siłą kilkuset N... Tedy?... Co przyczyniło
    się do tego uszkodzenia? IzolacYje wyglądały bardzo
    dobrze w miejscu uszkodzenia...

    Legendarność przewodu:

    o -- żyła wewnętrzna
    ( ) -- izolacja tejże żyły
    : : -- oplot na ww. izolacji
    '''''
    { } -- biała izolacja zewnętrzna
    < > -- czarna izolacja zewnętrzna

    <{:(o):}> -- jakoś tak to wygląda po rzuceniu z góry
    '''''

    Niektóre żyłki przerwanej żyły niezłota są jakby stopione...

    Oplot nie był uszkodzony...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 30. Data: 2020-12-23 07:41:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." 5fe1f184$0$558$6...@n...neostrada.pl

    >Dlaczego 8km/s -- szybkość zależy o wysokości, jeśli chcesz

    Jak pisal o SpaceX ... raczej o niskiej orbicie myslal.

    >mieć utrzymanie na stałej orbicie... W nieskończoności nie
    >trzeba żadnej szybkości, by nie spaść, bo energia potencjalna
    >tam jest zerowa.

    Ale ogolnie - im wyzej orbita ma byc, tym wiecej energii na
    wyniesienie z Ziemi trzeba ..

    >Nadto -- nie pisał, że chce satelitę utrzymać, ale że chce
    >wynieść... ;)

    Przez wyniesienie sie raczej co innego rozumie :-)
    No i satelita - ma sie krecic :-)

    >400km do ISS? Zależnie od Twej wytrzymałości pionowej. ;)

    Ta metoda to geostacjonarna, 36 tys km ...

    >To zależy od jakości miernika energii... ;) Może nie łykać 5W... ;)

    Wlaczy sie lodowka, telewizor - i łyknie ...

    J.