  • 41. Data: 2020-12-31 02:14:01
    Temat: Re: W - watosekunda to nie to samo co Wh watogodzina
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    Eneuel <e...@g...cm> writes:

    >No dobrze, Ep w nieskończoności jest maksymalna, ale jednak
    >skończona,
    >bo F = const / R^2, a deltaE = F * deltaR (ze wzgledu na kwadrat).

    Przyjelo sie jednak w fizyce zakladac, ze w nieskonczonosci jest
    zerowa, a im blizej, tym bardziej ... ujemna.

    img23a.svg

    >To jest może korzystna konwencja przy porównywaniu potencjałów
    >grawitacyjnych różnych planet i innych np. gwiazd, ale nie w
    >kontekście
    >zwykłego ruchu obrotowego w polu grawitacyjnym pojedynczej planety.
    >Jeśli zakładamy, że Ep przy powierzchni Ziemi = 0 (a jeśli nie, to
    >najpierw należy to dokładnie zaznaczyć), to Ep na wysokości > 0
    >będzie
    >dodatnia, co jest zgodne z empirycznymi doświadczeniami np.
    >używającymi
    >jabłek. Ujemne energie, cofający się czas itd. - raczej bym to
> [...]

    To przy malych wysokosciach, przy wiekszych lepiej sie sprawdza inne
    podejscie.

    A potem przyszedl Einstein i uzaleznil pare innych rzeczy od tego
    potencjalu grawitacyjnego ... i juz lepiej nie przyjmowac innego
    punktu odniesienia.

    J.

  • 42. Data: 2020-12-31 16:35:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > To przy malych wysokosciach, przy wiekszych lepiej sie sprawdza inne
    > podejscie.

    No ale jednak ono się doskonale sprawdza przy (tego typu) dowolnych
    wysokościach... nad powierzchnią jednego obiektu. Ale nic to.

    > A potem przyszedl Einstein i uzaleznil pare innych rzeczy od tego
    > potencjalu grawitacyjnego ... i juz lepiej nie przyjmowac innego
    > punktu odniesienia.

    Tak czy owak, nawet jeśli przyjmiemy (jako aksjomat) Ep(inf) = 0, to
    z tego nic nie wynika - z aksjomatów nic nie wynika. Równie dobrze
    moglibyśmy przyjąć Ep(inf) = 100 (np. J/kg) i dokładnie tak samo nic by
    z tego nie wynikało.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 43. Data: 2021-01-01 06:30:33
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Waldek" rsdmq1$1b2p$...@g...aioe.org

    > Nie do końca miałem przez LTE ;)
    > Miałem w Draytku jako opcję drugiego WAN-a (bypass) przez LTE
    > ale praktycznie z niego nie korzystałem
    > Provider był na tyle solidny że się łacze nie odpalało

    Jaki provider i jakie łącze? -- LTE?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 44. Data: 2021-01-01 08:13:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof Halasa" m...@p...waw.pl

    > No ale jednak ono się doskonale sprawdza przy (tego typu) dowolnych
    > wysokościach... nad powierzchnią jednego obiektu. Ale nic to.

    Nie sprawdza się... W nieskończoności musi być zerowa i powinna
    rosnąć asymptotycznie do zera, o ile nie masz ujemnych odległości...

    Owszem...

    > Tak czy owak, nawet jeśli przyjmiemy (jako aksjomat) Ep(inf) = 0,

    Dlaczego mamy przyjąć inaczej? W nieskończoności nie
    ma siły grawitacji, bo spada tam ta siła do zera...
    Nie ma siły -- nie ma energii potencjalnej...

    > to z tego nic nie wynika - z aksjomatów nic nie wynika.
    > Równie dobrze moglibyśmy przyjąć Ep(inf) = 100 (np. J/kg)
    > i dokładnie tak samo nic by z tego nie wynikało.

    A co wynika z obracania Ziemi wokoło Słońca czy układu
    Słońce-Ziemia wokoło wspólnego środka masy tegoż układu?
    Łatwiejsze obliczenia.

    -=-

    Banki?...

    Energia na ziemi jest ujemna (mamy debet) i aby wyrwać
    ciało z Ziemi -- potrzebujemy pracowania, czyli spłaty
    debetu. ;) Urodziliśmy się z debetem na koncie... Musk
    musi pracować, by wyrwać się stąd... ;) [by dostać się
    do nieba -- trzeba pracować?...]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 45. Data: 2021-01-03 17:56:45
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> writes:

    > Nie sprawdza się... W nieskończoności musi być zerowa i powinna
    > rosnąć asymptotycznie do zera, o ile nie masz ujemnych odległości...

    A jakieś uzasadnienie?

    > Dlaczego mamy przyjąć inaczej?

    Bo możemy. Bo np. interesuje nas Ep nad powierzchnią Ziemi.
    Naprawdę nie spotkałeś się z sytuacją, w której ciało na powierzchni
    Ziemi ma Ep = 0???

    > W nieskończoności nie
    > ma siły grawitacji, bo spada tam ta siła do zera...
    > Nie ma siły -- nie ma energii potencjalnej...

    Jest siła - jest energia ujemna?
    Energia potencjalna to jest całka. To, że coś w jakimś punkcie ma
    wartość zerową w żaden sposób nie oznacza, że cała całka będzie zerowa.
    Owszem, możemy tak sobie to zdefiniować, odpowiednio ustawiając granice
    całkowania - ale wtedy nie możemy z tego wyciągać ogólnych wniosków.

    > A co wynika z obracania Ziemi wokoło Słońca czy układu
    > Słońce-Ziemia wokoło wspólnego środka masy tegoż układu?

    Nie wiem co miałoby z tego wynikać, ani co to ma do rzeczy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 46. Data: 2021-06-16 17:15:41
    Temat: Re: Raz jeszcze por.... ee... znaczy... film... Film o Galileo...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" rrr9bg$1f2l$...@g...aioe.org

    Cóż to za dziwne jednostki/miana? ;)

    > Nie sfajczyłem, ale i niczego ciekawego nie uzyskałem.
    > Być może ten port jest jakoś uszkodzony.

    Support Acera wyjaśnił, że ten typ USB-C
    tak ma -- zbyt niski numerek wersji USB-C.

    > Może tylko brak mu zenergetyzowania a może jest gorzej...
    > Ale nawet brak zasilania jest problemem, bo USB_C oferuje
    > różne napięcia...

    > - zasilający przewód uszkodzony
    > - USB_C uszkodzony

    Nawet sprawny -- nie zasiliłby laptopa.
    (ale chyba coś mu dolega, skoro nie znajduję w nim napięcia)

    > - akumulator niepewny

    Chyba coraz pewniejszy...

    > Coraz gorzej... Chlip, chlip...

    Ciekawe, jak nisko opadną ceny laptopów po
    pandemii, i czy pandemia w ogóle skończy się...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``. Felix Lee

  • 47. Data: 2022-06-09 12:37:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof Halasa" m...@p...waw.pl

    > A jakieś uzasadnienie?

    Uzasadnieniem jest brak cudzego pola grawitacyjnego.
    (dającego energię potencjalną masy znajdującej się w polu grawitacyjnym)
    Jaką chcesz mieć energię potencjalną nieskończenie daleko od Ziemi?
    Jaką energię potencjalną chcesz mieć tak daleko od innych odległych
    mas -- istniejących lub nie, bo w tej odległości pomiędzy:
    - 'jest masa nieskończenie daleko'
    - 'nie ma masy nieskończenie daleko'
    nie ma ;) różnicy.

    > Bo możemy. Bo np. interesuje nas Ep nad powierzchnią Ziemi.
    > Naprawdę nie spotkałeś się z sytuacją, w której ciało na powierzchni
    > Ziemi ma Ep = 0???

    Nie. Można wykopać dół pod tym ciałem -- a ciało to spadnie,
    czyli zyska energię kinetyczną -- skąd weźmie tę kinetyczną?

    > Jest siła - jest energia ujemna?

    Tak.

> [...]
    > Owszem, możemy tak sobie to zdefiniować, odpowiednio ustawiając granice
    > całkowania - ale wtedy nie możemy z tego wyciągać ogólnych wniosków.

    Nie pojmuję Twego toku rozumowania -- podałem link z wykresem.

    W nieskończoności (której nie ma, ale którą możemy sobie stworzyć w myślach)
    nie ma byłoby już oddziaływania grawitacyjnego -- tedy tam energia potencjalna
    jest zerowa, gdyż EP tu jest efektem pola grawitacyjnego...