  • 11. Data: 2022-05-30 18:43:23
    Temat: Re: Redmi Note 9 pro po aktualizacji...
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 30 May 2022 12:20:57 +0200
    doszła do mnie wiadomość <t725q8$tr0$1@gioia.aioe.org>
    od trybun <M...@j...cb> :

    >Czysta potałość z telefonów bez zewnętrznego systemu, tak wtedy
    >określano pamięć - ROM. W smartfonach nie ma tej pamięci jasno
    >zdefiniowanej, dużo producentów i sprzedawców posługuje się starą nazwą
    >ROM. Chcesz używać swojej nazwy? Jeżeli będzie w miarę po polsku nazwana
    >to bardzo chetnię i ja takiej nazwy będę używał w korespondencji z Tobą.

    Jesteś w mylnym błędzie, jak sama nazwa wskazuje, ROM(Read Only
    Memory) to, tłumacząc, pamięć tylko do odczytu i bez możliwości
    zapisu, jest jeden rodzaj pamięci, którą można tak nazwać, jest to
    pamięć tworzona w procesie produkcji za pomocą specjalnej fizycznej
    maski, maska określa gdzie w matrycy pamięci ma być bit zero, a gdzie
    jeden(gdzie w matrycy jest połączenie, a gdzie go nie ma), tego typu
    pamięć możesz mieć i w smartfonie(w procesorach przykładowo jako
    pamięć zawierającą mikrooperacje) ale dostępu do niej nigdy nie
    dostaniesz. Zawartości takiej pamięci po wyprodukowaniu scalaka nie da
    się zmienić, z tego powodu nazywa się to ROM(read only memory, na
    nasze pamięć tylko do odczytu).
    Zapamiętaj, ROM to pamięć programowana maską przez producenta.
    Inne typy pamięci pozwalają na modyfikacje, czy to tylko częściowo czy
    w pełnym zakresie, ale pozwalają.
    Natomiast ROM w slangu androidowców to firmware(oprogramowanie
    układowe, system operacyjny itp), firmware zapisuje się w pamięci
    Flash, więc w pamięci, którą jak najbardziej można modyfikować mając
    odpowiednie uprawnienia.
    Oczywiście uprościłem, więc proszę się nie czepiać, to na potrzeby
    Trybuna.

    >Nie, szacunek to jest cos na co trzeba sobie zasłużyć, samo bycie
    >przodkiem nie szacunku nie może, nie powinno gwarantować.

    Nie wiem co jest lepsze, bycie przodkiem czy tyłkiem.

    Szwambuł Trantiputl
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 12. Data: 2022-05-31 00:50:11
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    <a...@p...com> q...@4...com

    > ROM(Read Only
    > Memory) to, tłumacząc, pamięć tylko do odczytu i bez możliwości
    > zapisu, jest jeden rodzaj pamięci, którą można tak nazwać, jest to

    Jest jeszcze PROM ijp. EPROM czy EEPROM:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/EPROM

    czasami z rozpędu w skrócie nazywane ROMami...

    I (rzecz jasna) to, co zapisywane jest w ROMach czy EPROMAch,
    przez co także układowe oprogramowanie samrtfonów itp. też
    bywa nazywane ROMem...

    To układowe oprogramowanie od dawna jest zapisywane
    w EEPROM lub Flash -- nazywanych przeze mnie flaszkami...
    (dzięki temu możemy apgrejdować takie oprogramowanie
    bez specjalistycznych narzędzi i bez podmiany kości)

    Takie oprogramowanie co do zasady jest rzadko zapisywane
    i często czytane. Kości nie są ROMami, ale zastępują to,
    co kiedyś było dosłownym ROMem, zapisywanym raz, w fabryce...

    -=-

    To, gdzie zapisujemy smartfonowe aplikacje i nasze bezcenne ;)
    informacje (ściągnięte z netu pornole ;) czy własnoręcznie
    ,,nakręcone'' bądź cokolwiek innego) nie jest ROMem i nie
    pełni roli ROMu, lecz pełni rolę taką, jaką w komputerach
    pełniły dyski czy wcześniej tasiemki -- papierowe bądź
    magnetyczne...

    Ale smartfonowe oprogramowanie układowe może być zapisane
    na tym samym nośniku, na którym my piszemy... Być może
    dlatego niektórzy z uporem lepszej sprawy nazywają tę
    część smartfonu -- ROMem...

    ROM co do zasady służy do wielokrotnego czytania, lecz
    *daje się zapisać tylko jeden raz* -- i to raczej ;) w fabryce!
    Coś jak tłoczona płyta muzyczna typu CDDA. Kupujemy od razu zapisaną
    i co najwyżej możemy wielokrotnie czytać lub skasować zniszczeniem...

    Rzecz jasna to, co możemy w fabryce zapisać raz do ROMu,
    możemy wielokrotnie zapisać do czegoś innego... Ale to
    coś nie staje się z tego powodu ROMem!

> [...]
    > odpowiednie uprawnienia.

    > Oczywiście uprościłem, więc proszę się nie czepiać, to na potrzeby Trybuna.

    Na potrzeby Trybuna musiałbyś jeszcze mocniej uprościć.
    [a i tak byłoby zbyt trudne, gdyż Trybun być może czyta, ale nie ,,trawi'']

    -=-

    O ROMach i RAMach opowiadał mi kolega z ogólniaka ~40 lat temu.
    (tyle tylko, że źle rozwijał skrót RAM)

    Nieustannie opowiadał ;) o: 'ROMach' vs 'RAMach'; 'FIFO' vs 'FILO';
    'bajtach' vs 'komputerowych słowach'; 'odwrotnej notacji polskiej'
    vs 'notacji polskiej'; 'nazistach', 'faszystach', 'komunistach';
    motoryzacyjnych nowinkach; systemach redukcji szumu typu 'DOLBY';
    'logarytmicznej skali' itd... ;)

    -=-

    https://eduinf.waw.pl/inf/alg/002_struct/0045.php

    ROM, PROM, EPROM, EEPROM... Flash...

    -=-

    Od kilku lat są pamięci RAM, których zawartość nie wymaga
    podtrzymywania. Szybkie i trwałe jak RAM -- nieulotne jak HDD...
    Nie znam ceny i nie słyszałem o masowej produkcji.

    -=-

    BTW szybkości -- ~w tym samym czasie kupiłem nowy SSD NVMe i używki
    SO-DIMM DDR2. Pamiętam, że transfery są podobne. ;) Nie pamiętam,
    jak z czasem dostępu. Najnowsze SSD są zdecydowanie szybsze niż
    DDR2... Ale nie są tak samo trwałe...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 13. Data: 2022-06-04 14:57:01
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 30.05.2022 o 18:43, a...@p...com pisze:
> [...]
    > Trybuna.

    > Nie wiem co jest lepsze, bycie przodkiem czy tyłkiem.

    Co Ty nie powiesz, czy to ja sprzedaje telefony tytułując ich nazwy
    pamięci per ROM RAM? Nie starajmy się być bardziej papiescy od Papieża.

    Zdaje się  i w  innych kwestiach  też wiesz że dzwonią ale nie wiesz gdzie.

  • 14. Data: 2022-06-05 01:40:58
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" t7fkqu$1nrn$...@g...aioe.org

    > Co Ty nie powiesz, czy to ja sprzedaje telefony
    > tytułując ich nazwy pamięci per ROM RAM?

    Pierwsza lepsza (link z pocztowego spamu) strona z telefonami:
    https://www.komputronik.pl/category/1596/telefony.ht
    ml

    Na tej stronie 'ROM' znalazłem tylko 'w promocji'...

    > Nie starajmy się być bardziej papiescy od Papieża.

    > Zdaje się i w innych kwestiach też wiesz że dzwonią ale nie wiesz gdzie.

    Nie wiem -- Watykan czy Castel Gandolfo... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 15. Data: 2022-06-05 03:48:10
    Od: a...@p...com

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 4 Jun 2022 14:57:01 +0200
    doszła do mnie wiadomość <t7fkqu$1nrn$1@gioia.aioe.org>
    od trybun <M...@j...cb> :

    >Co Ty nie powiesz, czy to ja sprzedaje telefony tytułując ich nazwy
    >pamięci per ROM RAM? Nie starajmy się być bardziej papiescy od Papieża.

    Wiesz jak nazywaliśmy kiedyś taki wielgaśny przełącznik anten mocy,
    najeżony wielkimi złączami do tych anten?
    Jeżozwierz, oczywiście nikt nie twierdził, że ten przełącznik to taki
    zwierz z kolcami.
    ROM wśród androidowców to żargonowe określenie, odpowiednik naszego
    jeżozwierza, w zasadzie powinno się mówić firmware(w przypadku
    androida raczej crapware) lub , ewentualnie, oprogramowanie układowe.

    >Zdaje się  i w  innych kwestiach  też wiesz że dzwonią ale nie wiesz gdzie.

    Proszę księdza, zęby na tym zjadłem, pierwszy komputer, z którym
    miałem do czynienia, miał pamięci magnetyczne(ferrytowe), a programy
    do niego przechowywano na kartach i taśmach dziurkowanych, rolę
    monitora pełniła drukarka.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/MOMIK_8b

    Potem były coraz nowocześniejsze, aż do teraz.

    Szwambuł Trantiputl.
    --
    Pójdziesz Pleśniowy
    Legniesz Ciekliwy

  • 16. Data: 2022-06-05 11:06:45
    Od: Collie <c...@p...pl>

    W niedzielę, 5.06.2022 o 03:48, a...@p...com napisał:

> [...]
    > miałem do czynienia, miał pamięci magnetyczne(ferrytowe), a programy
    > do niego przechowywano na kartach i taśmach dziurkowanych, rolę

    Niemożliwe, ludzie tyle nie żyją.

    --
    Collie

  • 17. Data: 2022-06-06 11:57:30
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 5 cze 2022 o 03:48, a...@p...com pisze:

> [...]
    > jeżozwierza, w zasadzie powinno się mówić firmware(w przypadku
    > androida raczej crapware) lub , ewentualnie, oprogramowanie układowe.

    Trybun nie FM nazywa ROMem, ale sprzętową flaszkę, na której piszesz
    i na której jest FM...

    Mam takie tasiemki. :)

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 18. Data: 2022-06-06 11:58:15
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 5 cze 2022 o 11:06, Collie pisze:

    > Niemożliwe, ludzie tyle nie żyją.

    Jedni żyją, inni wegetują...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 19. Data: 2022-06-11 09:30:55
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.06.2022 o 03:48, a...@p...com pisze:
> [...]
    > jeżozwierza, w zasadzie powinno się mówić firmware(w przypadku
    > androida raczej crapware) lub , ewentualnie, oprogramowanie układowe.

    Nazwa własna i tyle. Ja z uporem maniaka na pewno nie będę jej negował i
    podpowiadał swojej.  Idę do sklepu, oglądam telefon a gdy widzę w
    specyfikacji parametr ROM to nieby wypadałoby mi z tym polemizować?

    Zdaje się mieliśmy już kiedyś rozbieżne zdanie odnośnie opisu parametrów
    RAMu na innej grupie?

> [...]
    > monitora pełniła drukarka.
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/MOMIK_8b
    >
    > Potem były coraz nowocześniejsze, aż do teraz.

    To nic nie zmienia. W użytku dystrybucyjnym są w opisie dwa rodzaje
    pamięci "ROM" i "RAM" i możemy się do tego dostosować albo nie. Dosłowne
    znaczenie tych nazw jest zupełnie nieistotne.

  • 20. Data: 2022-06-11 09:31:12
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.06.2022 o 00:40, Eneuel pisze:
    > trybun kwestionuje rzeczywistość...
    >
    > : Co Ty nie powiesz
    >
    > Pisze, jak jest; pisze prawdę...
    >
    > 'ROM' od ,,zawsze'' jest pamięcią >>tylko do czytania<<.

    Jak ta przysłowiowa cyganka która zawsze "prawdu ci powie". ?